Chamath Palihapitiya még 2007-ben csatlakozott a Facebookhoz, majd hamarosan a vállalat alelnökévé lépett elő, a feladata pedig a közösségi oldal felhasználói bázisának növelése volt. Ami azonban akkor még jó ötletnek tűnt, arról szerinte hamar kiderült, hogy mégsem az, és hatalmas károkat okoz a társadalomnak, ami miatt ő személyesen is komoly lelkiismeret furdalással küzd.
Szerintem egy olyan eszközt készítettünk, ami széttépi a társadalom működését biztosító közösség szövetét.
Az úriember azonban ezért nem csak a Facebookot, hanem úgy általánosan a közösségi média hatalmas térnyerését teszi felelőssé. Ezek ugyanis olyan fajta működésre álltak rá, ami kizárólag a rövidtávú, pillanatnyi boldogságot okozó ("dopamin által vezérelt", ahogy ő fogalmaz) visszajelzési körökre épül. amit a lájkok és a szívecskék nyújtanak.
Palihapitiya úgy véli, ez pont azt semmisíti meg, ahogy egyébként a társadalom működik: "Nincs többé civilizált diskurzus, nincs együttműködés, csak bizalmatlanság és félreinformálás van. És ez nem csak amerikai probléma, nem a választások miatt mondom ezt, hanem globális probléma".
Elmesélt egy incidenst, ami Indiában történt: ott egy WhatsAppon terjedő kamu üzenet miatt lincseltek meg hét ártatlan embert. Ez pedig elvihető a végletekig, és rosszindulatú emberek vagy szervezetek úgy manipulálhatnak tömegeket, hogy azok tulajdonképpen minden kérésüket végre fogják hajtani.
Palihapitiya most már igyekszik minél kevesebbet használni a Facebookot, a gyerekeinek pedig nem is engedi meg, hogy regisztráljanak.
Kemény szavak, de mostanában ezzel nincs egyedül: a Facebook egyik legkorábbi befektetője, a hírhedt Sean Parker éppen pár hete beszélt arról, hogy a közösségi média ellenzőjévé vált, és hogy az olyan oldalak, mint a Facebook az emberi psziché sérülékenységeit használják ki.
De Palihapitiya itt még nem hagyta abba, nekiment kicsit a Szílcium-völgynek is, úgy általánosan. Szerinte borzalmas, hogy a kockázati tőke "gagyi, haszontalan, idióta vállalatokhoz" megy ahelyett, hogy a befektetők olyan problémákat igyekeznének megoldani, mint a globális felmelegedés, vagy éppen a betegségek.
Raádásul habár a nagy tech-vállalatok vezetői sokszor félisteni géniuszoknak tűnnek, Palihapitiya szerint a sikerüket többnyire szerencsével érik el, nem pedig tudással, csak éppen erről mindenki hallgat, vagy vetít. Egyébként neki is egy kockázati-befektető cége van, a Social Capital, ami az egészségügyben és oktatásban próbálkozó vállalkozásokat igyekszik felkarolni.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!