A minivideó-megosztó, és azóta már megszűnt Vine alapítói egy teljesen új koncepcióval tértek vissza a HQ Trivia nevű alkalmazás képében. Rus Yusupov és Colin Kroll ugyan nem találták fel újra a melegvizet, elvégre a mobilos alkalmazásboltokban ezrével találunk külöböző kvízjátékokat, a HQ Trivia azonban két alapvető dologban különbözik ezektől:
Ez a két dolog pedig alapjaiban változtatja meg az egész paradigmát. De kezdjük az elején. Yusupov és Kroll még 2015-ben hagyta el a Twittert, aminek a tulajdonában működött az általuk létrehozott Vine. A Twitter azonban hosszú évek óta problémákkal küzd, és miközben a víz felett akart maradni, a Vine teljesen háttérbe szorult.
A páros ezt követően egy másik alkalmazással állt elő: ez volt a Hype, aminek a lényege, hogy élő közvetítéseket indíthattunk a telefonunk segítségével, amibe aztán menet közbe bevághattunk előre elkészített videóklipeket, képeket, vagy más anyagokat. A házi híradós alkalmazás végül egyáltalán nem jött be, azonban Yusupov és Kroll továbbra is a videós műfajban látta a jövőjét, ugyanakkor hamar egyértelművé vált, hogy valami olyan alkalmazást szeretnének készíteni, amivel játszani lehet, akár egyedül, akár a barátokkal, családdal.
Nem csak a videózást kedvelték, visszaemlékeztek azokta az időkre, amikor a család még összeült este megnézni az olyan kvízműsorokat, mint a Szerencsekerék (illetve hát, annak amerikai megfelelőjét, a Wheel of Fortune-t). Ebből hamar meg is született az ötlet: készüljön egy mobilos kvíz, amit csak fix időpontokban lehet játszani, mert ez ad az egésznek egyfajta külön izgalmat, várakozással tölti el az embereket, és eleve felkelti a figyelmet egy olyan világban, ahol ahhoz vagyunk szokva, hogy a mobilunkon mindent, bármit és azonnal csinálhatunk. A másik, hogy legyen tétje a dolognak, behozták a pénznyereményt.
Hamarosan meg is kapták minderre az első körben néhány millió dolláros befektetést, majd tavaly augusztusban mindenféle fanfár vagy médiavisszhang nélkül elindult iPhone-on a HQ Trivia. Valószínűleg direkt akartak a radar alatt maradni néhány hónapig, hogy tesztelhessék a koncepciót, és kialakíthassák a megfelelő technológia hátteret, és utólag már látható, hogy ez jó ötlet volt: miután a tavalyi év végén, valamint a mostani év elején fokozatosan egyre többet foglalkozott velük a sajtó, a játékosok száma megsokszorozódott, és egyre gyakoribbak lettek a technikai problémák, összeomlások (az azóta begyűjtött további néhány tízmilliós befektetésből éppen ezt próbálják megoldani).
Maga a játék viszonylag egyszerűen zajlik: megvan adva napi két időpont, amikor elindul a műsor, és amikor az érdeklődő felhasználóknak el kell indítaniuk az alkalmazást, hogy becsatlakozhassanak. Ezt követően jellemzően egy tucat szöveges kérdés követi egymást, több válaszlehetőséggel, melyek közül nyilván az általunk helyesnek ítéltet kell kiválasztani. Ha jól tippeltünk, akkor mehetünk a következő körbe, ha rosszul, akkor kiestünk abból az adásból. Nem lehet újrapróbálkozni, nem lehet visszakerülni (illetve egy módon igen, de erről később), meg kell várnunk a következő műsort, szóval az egész tényleg nagyon izgalmas.
Az alapítók videós vénája ott mutatkozik meg, hogy menet közben egy Scott Rogowsky nevű figura a műsorvezetői feladatot betöltve szórakoztatja a népet, mégpedig annyira hatékonyan, hogy hiába tűntek fel közben olyan beugró sztár-műsorvezetők, mint Jimmy Kimmel, a nép folyamatoan őt követeli vissza, és tulajdonképpen ő lett az egész vállalkozás arca.
Minden műsor esetében megadják, hogy mennyi lesz az elvihető pénzjutalom: ez néhány száz dollártól a több tízezer dollárig terjedhet. Ha egynél több győztes van, aki tehát minden kérdésre jól válaszolt, akkor a pénzt szétosztják. Amennyiben összegyűlik legalább 20 dollárnyi nyereményünk, úgy PayPal-számlára kérhetjük a kifizetését.
Oké, de honnan van minderre pénze a vállalkozásnak?
Nos, egyelőre csak a befektetőktől, mert jelenleg bevételt még nem termel a HQ Trivia. Persze tervek már vannak a monetizálásra, azonban az alapítók azt kizárták, hogy például kérdések között reklámokat kelljen nézegetnünk. Inkább olyanokban gondolkodnak, mint például hogy nagyobb márkák szponzorálhatnának egy-egy kérdést, vagy akár egy egész adást, hozzátehetnének a pénzjutalomhoz, vagy konkrét nyereményeket ajánlhatnának fel, amiket akár még a második helyezettek között is ki lehetne sorsolni.Ezen kívül felmerült az is, hogy valós pénzen fizethetnénk egy "második életért", mert jelenleg ilyen lehetőséget csak akkor kapunk, ha a mi ajánlásunkra csatlakozik egy ismerősünk a játékhoz. De nem zárható ki egy előfizetéses rendszer sem, aminek keretében az előfizetők külön műsorokat kapnának, nagyobb pénzjutalommal.
Arra is vannak már ötletek, hogy merre fejlődjön tovább az egész. Jelenleg még csak leginkább csak szöveges kérdéseket kapunk, azonban az alapítók múltját ismerve nem meglepő, hogy tervben vannak a videós és képes kérdések is. Ezen kívül szóba került már, hogy tematikus műsorokat is készítenének, például a sportok, vagy a videójátékok köré felépítve, ezzel szélesítve a közönséget, és adott esetben új iparági szponzorokat behúzva.
A HQ Trivia előtt jelenleg két nagy kihívás áll. Az egyik, hogy hirtelen berobbant sikeres ötletként ez sem kerülhette el, hogy elkezdjék másolni, nyilvánvalóan először Kínában, de már az Egyesült Királyságban is. Az egyik probléma, hogy a HQ Trivia kizárólag angol nyelvű, így várható, hogy az olyan nagyobb piacokon, mint a német, a spanyol, a francia, vagy akár az indiai és japán, hamarosan megjelennek majd a helyi verziók, amit a helyi lakosság nagyobb része tud majd élvezni.
A másik probléma a csalások lehetőségének kiküszöbölése.
Itt elsődlegesen arról van szó, hogy valaki egyszerűen beüti a Google-ba a kérdést és kikeresi a választ. Ezt nem olyan egyszerű megvalósítani, hiszen minden kérdés megválaszolására csak 10 másodperc áll rendelkezésre, így mire bepötyögjük, szinte már le is járt az idő. De ennél bonyolultabb módokon is lehet csalni: léteznek például olyan szoftverek, amik a telefonunkról a számítógépünkre be tudják húzni a képernyőn látható szöveget, majd arra rögtön rákeresni. Ez ellen több módszerrel is igyekszik védekezni a HQ Trivia, például olyan háttereket használ a szöveg mögé, melyek értelmezhetetlenné teszik azt az ilyen szoftverek számára.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!