Évekkel korábban a globális helymeghatározó eszközöket - főként borsos áruk okán - elsősorban repülőkön, hajókon alkalmazták. Az utóbbi években azonban egyre olcsóbbá váltak, ennek köszönhetően már nem csak luxusautók fedélzeti komputerébe építve, hanem olcsóbb gépkocsikban is találkozhatunk a hagyományos térkép böngészését feleslegessé tevő, GPS-szel, amely akár egy kiválasztott utca megadott házszámáig is elnavigálja használóját.
Mire jó a GPS?
A műholdas navigációs rendszereknek egy átlagfelhasználó is hasznát veheti a mindennapokban. Manapság több társaság is árusít Magyarország térképeket az eszközökhöz, s bár ezek nem mindig teljesen naprakészek - előfordult, hogy az eszköz nem létező útra akarta irányítani tesztelőnket -, általában évente többször adnak ki hozzájuk frissítéseket. Ezekben a térképen szereplő hibás adatokat korrigálják, s rendszerint bővítik az érdekes pontok listáját is, amely többek közt benzinkutakat, hoteleket, éttermeket s egyéb érdeklődésre számot tartó helyszíneket foglal magában.
A jelenleg kapható eszközök a műholdak állásától függően 10-30 méter körüli pontossággal tudják meghatározni használójuk pozícióját, ráadásul - főként zsúfolt városokban - a hatékonyságot tovább ronthatják a műholdakra való rálátást gátló épületek is. Várhatóan az idei év folyamán kezdi meg működését a GPS-rendszer kiegészítésének tekinthető európai EGNOS, a rendszer által sugárzott korrekciós adatok háromszor nagyobb pontosság elérését fogják lehetővé tenni. A megoldással kompatibilis eszközöket már több mint egy éve lehet kapni, bár nem minden piacra kerülő eszköz támogatja az EGNOS-t. Számos külföldi országban lehet előfizetni közlekedési információkra, így a navigáció során a GPS az esetleges forgalmi dugókat is figyelembe veszi az útvonal tervezésekor - Magyarországon ilyen jellegű szolgáltatás nem érhető el.
Cikkünk elkészítéséhez három olyan lehetséges navigációs megoldást próbáltunk ki, amelyek hordozhatók, áruk pedig nem több száz-százötvenezer forintnál, így egy átlagember számára is elérhetőek. A műholdas helymeghatározásra képes kézi számítógépek közül két típust, az Acer N35-öt, illetve a Yakumo Alphát próbáltuk ki. Második tesztalanyunk egy Nokia 3660-as okostelefon volt, melyet a Pannon Navigátor szolgáltatásával kiegészítve próbáltunk ki, a harmadik eszköz pedig egy színes képernyővel szerelt, ütés- és vízálló Garmin GPSMAP 60C kézi GPS-készülék volt.
Navigálás PDA-val: autóba ideális
Szinte minden nagyobb műszaki boltban kaphatók olyan indulócsomagok, melyek egyben tartalmaznak kézi számítógépet (beépített vagy külső GPS-vevővel), illetve valamelyik cég Magyarország-térképét, amely külön harmincezer forint körüli összegért kapható. Érdemes tekintetbe venni azt is, hogy ha az országhatárt elhagyva is használni szeretnénk a navigációt, ahhoz külön meg kell vásárolni az adott ország térképét, amely általában további több tízezer forintot kóstál.
Az általunk kipróbált két, bruttó százezer forint körüli áron kapható típus közül az Acer N35-öshöz szivargyújtó-kábel, illetve a szélvédőre rögzíthető tartó is járt, míg a Yakumo Alphához csak autós töltőt mellékelnek, tartót külön kell vásárolni ötezer forintért.
Mindkét általunk kipróbált eszközhöz az iGo Magyarország 2005 nevű navigációs szoftvert mellékelték, az alkalmazást tartalmazó SD-kártyát csupán a PDA-kba kellett helyezni, s rögtön megkezdhettük használatát. Az alkalmazást az érintőpálcikával lehet vezérelni, használata nem túl bonyolult, vezetés közben a látványos, háromdimenziós nézet jó áttekinthetőséget biztosít, a navigálásban a gép hangutasításai is segítik a sofőrt. Bár a program virtuális gombjai, ikonjai a könnyebb használhatóság okán elég nagyok, vezetés közben elég nehézkes feladat az eszköz oldalából előhúzni az érintőceruzát, s elvégezni a kívánt beállításokat. A célpont koordinátáit mindenképpen álló járművön érdemes betáplálni, a többi feladatot a gép úgyis automatikusan elvégzi.
Sajnos egyik tesztelt gép autós tartókonzoljával sem szereztünk jó tapasztalatokat, a Yakumóé például eltört, az Aceréből pedig többször is kiesett menet közben a szerkezet. Vásárlás előtt érdemes még figyelembe venni, hogy bizonyos autókat fémgőzölt szélvédővel szerelik, amely felfogja a beltérben lévő navigáló eszköz antennájának jeleit. Ilyen esetben a problémákat egy pár ezer forintos külső GPS-antenna megvásárlásával lehet megoldani, amelyek általában mágnesesek, így egyszerűen a gépkocsi tetejére lehet őket rögzíteni.
Összességében autóban való használatra a beépített GPS-vevővel szerelt tenyérgépeket találtuk a legjobbnak: a nagyméretű, jó minőségű képernyőn jól látható a térkép, s a hangutasítások is számottevő segítséget nyújtanak abban, hogy a vezető a megfelelő sarkon forduljon be. Ugyancsak a PDA-k mellett szól az is, hogy árukért cserébe a navigáció mellett digitális titkárként is használhatóak: tárolhatók rajtuk e-mailek, telefonszámok, naptári bejegyzések, de akár kép-, zene- és videofájlok is.
Mivel azonban a kipróbált PDA-k nem standard, hanem saját formátumú akkumulátorról működnek, s bekapcsolt kijelző és GPS használata mellett durván 3 órán át lehet használni őket egy töltéssel, így kiránduláshoz, valamint a high-tech kincsvadászatként is emlegetett geocachinghez a tenyérgépeket nem ajánljuk.
Pozitívumok | Negatívumok |
jól látható, nagy kijelző | hamar lemerül |
látványos térképnézet | a tartókonzol minősége |
beszéddel is jelzi a megfelelő irányt | kiránduláshoz nem ideális |
adnak hozzá szivargyújtó-kábelt | drágák a külföldi térképek |
Navigálás a mobillal: csak óvatosan
A PDA-k után a mobiltelefonnal történő navigációt próbáltuk ki egy Nokia 3660-as mobiltelefon és a Pannon Navigátor nevű szolgáltatása segítségével. A szolgáltatás használatához valamilyen Symbian operációs rendszert futtató okostelefonra, pannonos mobil-előfizetésre, valamint mobilinternet-előfizetésre van szükség. A Navigátor alapcsomagjában pedig a térképszoftvert tartalmazó, telefonba helyezhető memóriakártya, valamint egy Bluetooth vezeték nélküli kapcsolatot használó GPS vevőegység található. Utóbbi beépített akkumulátorral rendelkezik, így mellékelnek hozzá töltőt és szivargyújtó-adaptert is.
A megoldás előnye, hogy a lehető legfrissebb információkat kínálja: a kiválasztott útvonal térképrészleteit az alkalmazás mindig mobilinternet-kapcsolaton át tölti le a készülékre. Ez egyben legnagyobb hátránya is: mobilinternet nélkül a Navigátor azonban egyáltalán nem használható, így ahol nincs GPRS-lefedettség, a rendszer hibaüzenettel fogad, s ilyenkor a térkép sem frissül a képernyőn. Bár a szolgáltató közlése szerint az ország 99 százalékán elérhető mobilinternet, tesztjeink során még a belvárosban s a Szabadság hídnál is előfordult, hogy megszakadt a netkapcsolatunk. Az internetes letöltés alkalmazása révén a navigáció lassabb a hagyományos, a térképet saját memóriájukban raktározó GPS-eknél, s folyamatosan adatforgalmat is generál a mobil használójának.
A tesztelt példányhoz nem kaptunk autós tartót, így ennek minőségéről nem tudunk beszámolni, a térkép megjelenítése azonban a másik két tesztalanyénál puritánabb - nincs mód háromdimenziós megjelenítésre -, viszont hangutasításokkal segíti a manőverezést. Érdemes megjegyezni, hogy a külföldi térkép a városok helyi nevét tartalmazza, így ha Bécs felé vennénk az irányt, a Wien szóra kell rákeresni a menüben. Tapasztalataink szerint a bluetoothos GPS-vevő egy töltéssel is jó pár órán át használható, viszont a mobilkészüléket érdemes autós töltőhöz kapcsolni, a folyamatos letöltés, az antennával való Bluetooth-kapcsolat, valamint a fixen világító képernyő ugyanis hamar leszívja az akkumulátort. Ennek tekintetbevételével kiránduláshoz a mobilos megoldást sem javasoljuk.
Összességében a kipróbált megoldások közül a Pannon Navigátor kínálja a legkedvezőbb áron - heti ezer vagy havi 4 ezer forint ellenében - Európa 21 országának utcaszintű térképét, a belföldi utazásokhoz használatos térképre pedig havi 2 ezer forintért lehet előfizetni. A fenti összegekhez ugyanakkor még hozzá kell számítani a térképek letöltésének adatátviteli költségét, ami leginkább külföldi használat esetén lehet magas - az országhatárt átlépve érdemes a szolgáltató honlapján olvasható partner-operátorok hálozatát használni az adatátvitelre. Tesztelőnk szerint szerencsésebb lett volna, ha legalább hazánk térképét feltöltötték volna a szoftvert tartalmazó memóriakártyára (egy olvasónk jelzése szerint a Route 66 nevű brit cég árusít ilyen megoldást). Csak a mobilinternet elérhetőségre alapozva ugyanis nem mernénk nekivágni ismeretlen vidéki utaknak.
Pozitívumok | Negatívumok |
Európa-térkép használata pár ezer forintért | ha nincs adatkapcsolat, nincs térkép sem |
elvileg mindig friss adatokat kínál | elő kell fizetni a Magyarország-térképre is |
beszéddel is jelzi a megfelelő irányt | folyamatos adatforgalmat generál |
kis képernyős készülékkel nem jól használható |
Kézi GPS: kevés cicoma, nagyobb megbízhatóság
A tesztelt eszközök közül a navigációs eszközöket gyártó Garmin színes kijelzős GPS-e volt a legdrágább, ára térkép nélkül bruttó 130 ezer körül van. Térképpel együtt kínált csomagot nem találtuk a GPSMap 60C-ből, az eszközzel használható Magyarország-térkép bruttó 35 ezer forintba kerül, igaz, ez akár két eszközre is telepíthető. Az általunk kipróbált NaviGuide Magyarország-térképet internetes aktiválás után lehet használatba venni.
Bár a kipróbált Garmin eszköz kijelzője jóval kisebb felbontású a PDA-kénál, s színpalettája is gyérebb, a térképek megjelenítésére a 256 színű képernyő is bőven alkalmas, ráadásul ez a típus jól látszik napsütésben is, s alacsony a fogyasztása. A GPSMap 60C-be nem építettek hangos navigációt, a közeledő fordulópontokat csipogással - illetve a képernyőn megjelenő nyilakkal - jelzi a gép. Gombjaival az autóban ülve is aránylag könnyű állítgatni kisebb dolgokat, de például a szövegbevitel - érintőképernyő híján - kissé lassan kivitelezhető.
Az eszközhöz alapból csak övcsatot mellékelnek, autóba borsos árú (kb. 10 ezer forintos) gyári tartókonzol vásárolható, de ez legalább stabilan tartja az eszközt. Emellett a boltok árlistáin egy feleennyibe kerülő, babzsák néven emlegetett, puha anyagból készült, a műszerfalra feltapasztható, feleannyiba kerülő kengyellel is találkoztunk, ám ilyet nem próbáltunk ki. A GPS menüjében a tulajdonos beállíthatja, mit favorizál inkább: az útvonal gyors legenerálását, vagy megelégszik a lassabb működéssel, melyért cserébe viszont optimálisabb útvonalat kap. A kézi navigációs eszközökhöz viszonylag olcsón, 4-5 ezer forintért lehet kapni az autó tetejére is könnyen rögzíthető, mágneses antennát.
A GPSMap 60C érezhetően kültéri használatra készült: például megtekinthető rajta, hogy egy adott nap mely órájában harapnak leginkább a halak a környéken, emellett a napfelkeltéről és a napnyugtáról is információkat nyújt, de nem kifejezetten használható határidőnaplóként. Ezzel szemben ezzel a strapabíró géppel nyugodtan lehet kirándulni, geocaching-üzemmódja is van, a megtalált kincsesládák koordinátáit is el tudja menteni.
Pozitívumok | Negatívumok |
víz- és ütésálló borítás | nem képes beszéddel jelezni az irányt |
hosszan használható akkuról | drágább a többi eszköznél |
hagyományos elemről is működik | borsos árú kiegészítők |
kiránduláshoz/geocachinghez is jó | sokba kerülnek a külföldi térképek |
Végszó
Próbáink során egyértelműen megbizonyosodtunk afelől, hogy a hordozható eszközök bőven megállják a helyüket a drágább autók borsos árú beépített gyári navigációs rendszereivel szemben, melyekhez sokszor nem is kínálnak Magyarország-térképet. Azoknak, akik kizárólag autós navigálásra, térkép helyett használnák az eszközt, a PDA-val egybeépített típusokban érdemes gondolkodniuk: ezek előnyei közt a nagyméretű képernyőt s a látványos térbeli nézetet, valamint a kanyarodást előrejelző hangos navigálást emelhetjük ki.
Kiránduláshoz ugyanakkor a GPS-es tenyérgépek kevéssé alkalmasak, kilógó antennájuk menetelés közben könnyen letörhet, akkumulátoruk sokszor nem cserélhető, s készenléti idejük sem a legjobb: a túrázoknak érdemes tehát egy kézi GPS-vevőt választaniuk. Egy színes kijelzős típust a kocsiban is kényelmesen lehet használni, bár például az általunk tesztelt típus nem kínál háromdimenziós nézeteket s hangos irányjelzést sem.
Véleményünk szerint a tenyérgépbe integrált és a hagyományos kézi GPS-ek esetében a legfőbb gondot a külföldi térképek jelentik: azoknak, akik az országhatáron kívül is használni szeretnék navigációs eszközüket, mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk. Egy Nyugat-Európa-térkép részletességtől függően 40-80 ezer forintba kerül, de ezekben például nincs benne Szlovákia vagy Horvátország, melyek önálló térképei szintén 40-50 ezer forintot kóstálnak. A Pannon Navigátor az időszakosi térkép-előfizetési lehetőséggel a külföldre utazó felhasználók számára gazdaságosabb lehet, ellene viszont az szól, hogy csak mobilinternetes körzetben használható (ami mondjuk egy erdei úton haladva nem feltétlenül biztosított), ráadásul az adatátvitelért is folyamatosan fizetni kell a használat során.