December harmadikán jelent meg Európában a Grand Theft Auto IV PC-s kiadása, amelyet egy sor új funkcióval harangoztak be a készítők: a kibővített, akár 32 játékos által játszható netes multiplayer mellett egy videószerkesztő is került bele, és a PC-ről a saját zenéinket is hallgathatjuk alatta, ahogy a sikerjáték-széria korábbi epizódjaiban is. A korábbi részeknél viszont a GTA IV sokkal részletesebben kidolgozott grafikát és sokkal élethűbb virtuális világot ígért, ami már önmagában elég volt ahhoz, hogy mi is alig várjuk, mikor próbálhatjuk majd ki a konzolon (Playstation 3-on és Xbox 360-on) már tavasz óta elérhető játékot.
Az Egyesült Államokban egy nappal korábban, december másodikán vehették kézbe a szoftvert a vásárlók, így az itteni premier idején már az első reakcióktól volt hangos a sajtó. A PC-s átirat megjelenését rég nem látott botrányok övezték: a felhasználók egy része képtelen futtatni a játékot, de azok sem sokkal boldogabbak az eredménnyel, akiknek sikerült elindítania a Grand Theft Auto IV-et, olyan gyengén teljesít.
"A 2008. decemberében elérhető hardverek közepes grafikai beállításokkal képesek futtatni a Grand Theft Auto IV-et. Ennél nagyobb részletességet csak a PC-k következő, jövőben megjelenő generációi lesznek képesek megjeleníteni." A játék fejlesztőjének a fenti sorokkal kezdődő hivatalos nyilatkozata csak a megjelenés utáni zűrzavarban látott napvilágot, azokban a napokban, amikor a Rockstar szerint "kis számú játékosnak problémái adódtak a játék futtatásával". Saját szemünkkel szerettük volna látni, mi vezethetett odáig, hogy például a Steamet üzemeltető Valve már több felháborodott felhasználónak is visszatérítette a játék árát; a biztosnak mondható eredmény érdekében három különböző konfigurációra tettük fel az év egyik legjobban várt játékát. Játékteszt helyett az alábbiakban - rendhagyó módon - egy alapos tortúra elbeszélése következik.
Csak a telepítés legalább egy óra
Tényleg csak az összehasonlítás kedvéért nézzük át gyorsan, a játék megvásárlását követő pár órában mi vár konzolos változatot megvásárló játékosokra, akik a legolcsóbban egy körülbelül ötvenezer forintos Xbox 360-on játszhatnak vele. Először is ki kell venni a lemezt a dobozból, és be kell helyezni a készülékbe, melynek megjelenítését a legmagasabb minőség érdekében érdemes 1080i, tehát 1920*1080 felbontásra állítani. A játékot ki kell választani a konzol menüjében, és meg kell nyomni a vezérlő A gombját. A program elindul, majd a beállított felbontáson, a konzol által megjeleníthető legnagyobb részletességen fut egészen addig, amíg a játékosok meg nem unják a száguldozást Liberty City utcáin. A PC-s életstílusból fakadó kellemetlenségeket már rég megszoktuk, és nem is vártuk, hogy hasonlóan kényelmes legyen a kezdés, de arra semmiképpen sem számítottunk, ami a lemez behelyezését követően várt ránk.
Liberty City hívogat (Kattintson a képre a galériához!)
Már a játék előzetesen kiadott rendszerkövetelményeiben is szerepelt, hogy az XP operációs rendszer esetében kötelező elvárás a Service Pack 3, Vista esetében pedig a Service Pack 1 megléte. Ha ezek nincsenek telepítve gépünkön, a letöltéssel együtt két-, de inkább háromórányi időtartammal kell számolni a hiány pótlásához. Ha azonban ezt az extra kellemetlenséget nem számoljuk fel a Rockstar, illetve a játék rovására, akkor is van éppe elég baj. Míg a GTA IV konzolos változata elfért egyetlen dupla rétegű lemezen, addig a PC-változat rögtön két lemezen terpeszkedik, melyekről a telepítés során majdnem tizenhét gigabájtnyi adat másolódik fel számítógépünk merevlemezére. Ez a folyamat egy átlagos sebességű gépen körülbelül negyven percig tart.
A játék futtatásához számos egyéb program telepítésére is szükség van, amelyeket szerencsés esetben a telepítő elvégez. Így többek közt felkerül gépünkre a Rockstar Social Club és a Games for Windows Live kliense, valamint a Visual C++, a .NET Framework és Adobe Flash segédprogramok legújabb verziói, ha ezeket korábban nem telepítettük vagy frissítettük. Előfordulhat azonban, hogy a telepítés során mégsem kerül fel ezekből a legfrissebb verzió, erről a játék futtatása helyett megjelenő hibakód tájékoztat majd minket. Mielőtt azt hinnénk, vége a telepítési procedúrának, kiderül, hogy a Games for Windows Live-nak a lemezen mellékeltnél újabb verziója is elérhető már, a letöltés és telepítés nagyjából újabb tizenöt-húsz percet vesz igénybe. Mindennek köszönhetően elmondhatjuk, szerencsés esetben egyórányi elfoglaltság után jutunk el oda, hogy megpróbálhatjuk egyáltalán elindítani a régóta hőn áhított játékot.
Elindítani sem egyszerű
A telepítést követően a Grand Theft Auto IV-et aktiválnunk kell, amihez internetkapcsolat szükséges, de a fejlesztők tartották magukat egy korábbi ígéretükhöz, és megoldották, hogy a játékot bárhol aktiválhassuk, ne csak a saját gépünkön. Ezzel az opcióval elvileg sikerült megoldani, hogy internetkapcsolat nélkül is futtathassuk játékunkat, elég egy tetszőleges, internetre kötött gépen aktiválni a játékot, az ekkor kapott fájlt felhasználva már a saját gépen is sikerül végrehajtani az aktivációt. A hangsúly az elvilegen van, a következők miatt. Tegyük fel, hogy minden sikeresen települt, és próbáljuk meg elindítani a játékot. Kiderül, hogy a Social Club, illetve a Games for Windows Live nem csupán díszként került fel a gépre, az online játékhoz, illetve néhány egyéb lehetőség igénybevételéhez regisztrálnunk kell az előbb említett két szolgáltatásra, és be is kell lépnünk ezekbe. A Social Club esetében ez nem is jelent problémát, viszont a Games for Windows Live már más tészta, mivel hazánk nem szerepel a hivatalosan támogatott országok között, ezért az Xbox Live-hoz hasonlóan itt is hamis lakcímet (esetünkben egy angliait) kell használnunk a regisztráció során.
Videoszerkesztő csak PC-n (Kattintson a képre a galériához!)
Azok, akik nem rendelkeznek internetkapcsolattal, és ezáltal nem is érdekli őket a többjátékos mód, csak a saját készítésű videók megosztásának lehetősége, úgy gondolhatják, hogy nem kell foglalkozniuk a két, kifejezetten online lehetőségekre épülő szolgáltatással, de a játék elindítása után rá kell döbbenniük, hogy ez nem így van. A kevésbé problémás Social Club a Rockstar saját szolgáltatása elvileg arra szolgál, hogy saját eredményeinket összehasonlíthassuk más játékosokéval, illetve, hogy feltölthessük, és megoszthassuk a játék szerkesztőjével készült videókat a többi felhasználóval. Nem is gond, ha nem regisztrálunk, a játék indításakor ugyan a kliens is elindul, de nem okoz semmi problémát, ha nem használjuk fel az általa nyújtott lehetőségeket.
Ilyen videók készíthetők a szerkesztővel
Viszont a Games for Windows Live már komolyabban beleszól az életünkbe, a játék futtatása után ugyanis először arra jövünk rá, hogy a belépés nélkül nem készül automata mentés a küldetéseink során, majd az első pár perc játék után arra is rádöbbenünk, hogy egyáltalán nem tudunk menteni, ha nem jelentkeztünk be a számunkra egyébként hivatalosan nem is támogatott szolgáltatásba. Az elmúlt nap tapasztalatai alapján egyébként kijelenthetjük, ez az állítás nem teljesen igaz, némi trükközéssel el lehet érni, hogy mentést készíthessünk a játék során, de biztosan vagyunk abban, hogy egy internethez hozzá nem férő, esetlegesen kevésbé tapasztalt játékos nem jön majd rá a játék problémáival foglalkozó fórum felhasználói által is csak nehezen kiügyeskedett trükkökre. És ha nem jön rá, kénytelen lesz mentés nélkül végigjátszani a nagyjából százórányi játékidővel kecsegtető programot...
Szinte nincs olyan PC, amelyen ki ne fogna
Az indítás után szinte minden PC-s játékos először a grafikai beállításokat keresi meg, tesztünk során mi is ezt tettük, és ekkor ért minket a következő nagy megrázkódtatás. A játék egész egyszerűen nem engedi, hogy maximális felbontáson vagy részletességen futtassuk. Megpróbáltuk több gépen, több operációs rendszeren is futtatni, de az Nvidia 8800GT, az Nvidia 9800GTX vagy éppen az ATI Radeon HD4850 videókártyával szerelt konfigurációnk sem tudta teljesíteni a játék vele szemben támasztott követelményeit. A textúrák minőségének magasabb szintre állításához például le kellett vennünk a felbontást a lehető legalacsonyabbra, pedig az említett kártyáknál elvárhatónak tűnik, hogy 800x600-as felbontásnál magasabbat is kipróbálhassunk egy játék futtatásakor.
Ugyanaz a látkép a közepes és a legerősebb grafikai beállításnál
Csak összehasonlításképpen: a 9800GTX kártyával, 4 gigabyte memóriával és 3 gigahertzes Intel Core 2 Duo processzorral szerelt konfiguráción kipróbáltuk a Crytek erőforráspazarló játékait, a Crysis-t és a Crysis: Warheadet is, mindkettő akadásmentesen futott akár 1680x1050-es felbontásban is. A GTA IV azonban hajthatatlan, ha például nagyobb látótávolságot szeretnénk beállítani, akkor szinte minden látványos grafikai elemről le kell mondanunk, és persze minimálisra kell csökkentenünk a felbontást is. Természetesen, ahogy a Games for Windows Live bejelentkezés, úgy a grafikai korlátozások is megkerülhetőek néhány fondorlatos trükkel, de felesleges, örülhetünk, ha a nagy kegyesen engedélyezett értékekkel normálisan futtatni tudjuk a játékot.
Várhatunk a frissítésre
Mivel azonban el tudtuk indítani, és különösebb problémák nélkül meg tudtuk tekinteni a szoftvert, már úgy érezhetjük, a szerencsésebbek közé tartozunk. A játékot kiadó Rockstar szerint csak néhány játékosnak gyűlt meg a baja a játékkal, a puszta tényeket tekintve ezt elég nehéz elhinni. Az Nvidia 7-es sorozatú kártyáival, az ATI számos modelljével, és az SLI-s, azaz dupla videokártyával szerelt konfigurációkkal sem tud megbirkózni a játék. Windows Vista alatt nem feltétlenül akar elindulni a telepítő, sok esetben maga a játék sem.
Nna, én leléptem konzolt venni! (Kattintson a képre a galériához!)
Problémát okozhat a Rockstar Social Club, a Games for Windows Live indítása, és az, hogy a szükséges segédprogramok nem települnek fel a gépünkre. Előfordulhat, hogy a játék aktiválásához megadott kulcsot az operációs rendszer nem jegyzi meg, ekkor a regisztrációs adatbázisban kell kutatni a megoldáshoz. Sokaknál ugyan fut a játék, de gondok vannak a hanggal és/vagy a grafikai megjelenítéssel. Egyelőre a problémák legnagyobb részére csak házi jellegű megoldások léteznek, de a játék fejlesztője már megígérte, hamarosan kiadja a komolyabb problémák orvoslására szánt patchet.
Addig, illetve a következő generációs PC-k megérkezéséig jobb esetben megnézhetjük, milyen is a játék alacsonyabb felbontáson, közepes vagy rosszabb részletességgel, de például a beharangozott videoszerkesztő képességeit már nehezen ismerhetjük ki, ha ugyanis a játék közben videót is rögzítünk, az még tovább ront az amúgy sem fényes teljesítményen. Mindent egybevetve, ha szeretnénk megkímélni magunkat az idegi és anyagi összeomlástól, ami biztosan utolér, mire sikerül játszani a PC-s változattal, célszerűbb a konzolos verziót megvenni az új GTA-ból.
Tóth Tibor