Az unalmas, szöveggel teli diavetítéseket akarja végképp eltörölni a Prezi.com címen elérhető webes szoftver. Árvai Péter ügyvezető igazgató szerint a szolgáltatás azoknak szól, akik igényesebb bemutatókat szeretnének tartani, mint amit a hagyományos eszközök lehetővé tesznek.
A Prezi legkomolyabb előnye, hogy az egymást szigorú rendben követő unalmas diák helyett a kávézóasztalon szétszórt jegyzetek és fotók világát hozza el a prezentációkba. Az előadó beszéd közben döntheti el, melyik mondathoz, képhez vagy videóhoz ugrik, miről beszél legközelebb, nem köti meg kezét a diasor összerakásakor kialakított sorrend. A prezentációból kizoomolva pedig egy képként, összefüggéseiben is megtekinthető az előadás váza.
A PowerPoint diasorokhoz szokott előadók kezét is hajlandó megfogni a szoftver. A virtuális lapra feldobált ötleteket, képeket, mondatokat össze lehet kötni egy vonallal, így hagyományos lineáris prezentáció is tartható az eszközt használva.
Az új prezentációs megoldás ZUI-ként, azaz zoomoló felhasználói felületként kezdte pályafutását, az ötlet a Kitchen Budapest innovációs laboratórium első projektjeinek egyike volt. Az prototípus verziókat követő éles tesztek után azonban külön cégként folytatta pályafutását a Prezire átnevezett szolgáltatás. Alkotói munkahelyüket és tanulmányaikat hátrahagyva dolgoznak az április elején bemutatkozó szoftveren.
Vannak már vásárlók
A Prezi három verziójából választhatnak majd a felhasználók. Az ingyenes variánshoz száz megabájt tárhely jár, a bemutatókon szerepelni fog a Prezi logója és nem lehet őket elrejteni az érdeklődők szeme elől. Az évi 39 euróba kerülő Enjoy verzió már ötszáz megabájt tárhelyet, privát mentési lehetőséget és a logó eltüntetését ígéri, az évi 119 eurós Pro csomag pedig titkosítást és netkapcsolat nélkül is használható, asztali szerkesztőt is tartalmaz. Lesznek hoszabb időre megvásárolható, kedvezményes csomagok, valamint a vállalatok belső hálózatára telepített szuperbiztonságos verziók is.
Nagy virtuális asztalon készül a bemutató
A hosszas béta időszak alatt a Prezi talált már vásárlókat. A Magyar Telekom értekezletein is debütált már a technológia, és több külföldi cég - köztük a Saatchi&Saatchi reklámügynökség - is beépítette mindennapjaiba a zoomolós előadásokat. A VentureBeat értesülései szerint a startupot 160 ezer dolláros tőkével indította útnak a Magyar Telekom, és a cég további befektetőket is keres.
Több is van a KiBuban
A Kitchen Budapest egyik célja, hogy minél több ötletükből legyen önálló vállalkozás - mondta el kérdésünkre Somlai-Fischer Szabolcs, a médialabor vezetője. A külföldi kiállításokon már bemutatott KiBus projektek közül a herendi mintákat idéző díszítéssel rendelkező fülbevalós pendrive, a Hímes és a furcsa, amorf éjszakai lámpa, a Nighmo iránt a legnagyobb az érdeklődés. Az elkészült példányok mindkét tárgyból elfogytak, így aki népi motívumokkal díszített USB meghajtót szeretne, annak még várnia is kell az új sorozatra.
Az újságírók kérdéseire válaszolva Varga Mihály, a Telekom kommunikációs igazgatója elmondta, hogy a cég hosszútávú projektnek gondolja a Kitchen Budapest médialabort. Elégedettek azzal, ahogy a kutatók a telekommunikáció és az informatika világában megszokott sémákat eldobva gondolnak újra mindennapi tárgyakat.
(A lapunkat kiadó [origo] Média és Kommunikációs Zrt. a Magyar Telekom leányvállalata.)