C-vitamin, porlasztó, biztonsági gyufa, wolfrámszálas izzó, Bláthy és társai dinamója, szóda: a legendás magyar találmányokban az a közös, hogy mind a múlthoz kötődnek. Ötven-száz év is eltelt azóta, hogy elkápráztattuk velük a világot. Már a viszonylag a modernnek számító hajlékonylemez, ami szintén magyar találmány, is meghaladottá vált. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen megnyílt kiállítás arra keresi a választ, hogy mik azok az új találmányok, amelyekre büszkék lehetünk.
Ami a rollernél is menőbb
A GausWheel nevének semmi köze a híres német matematikushoz, két tervezőjének, Göczey Andrásnak és Ungár Somának a kezdőbetűit viseli magában a XXI. század közlekedési eszközének kikiáltott szerkezet. A GausWheelnek is két kereke van, mint a rollernek, ám nem azonos méretűek. Az első kerék, amit a lába között tart a sportoló nagyobb, akkora, mint egy versenybicikli kereke, a hátsó támasztólerék a rolleréhez hasonlóan apró.
A GausWheelt ugyanúgy lehet hajtani, mint a rollert, olyan trükköket és ugrásokat lehet vele megcsinálni, mint egy görkorcsolyával, és gyors. A nagyobb keréknek köszönhetően az eszköz simábban gurul, mint egy roller. Az alapsebesség elérése után pedig síelő mozdulatokkal is lehet gyorsítani. A GausWheel már kapható is néhány sportboltban, ötvenezer forintért szerezhető be.
Lánc nélküli bringát épít a magyar
A tavalyi padovai biciklivásáron bemutatkozó Stringbike lánc nélküli biciklit már az [origo] is tesztelte. A gépből tavaly egy tíz darabos tesztszéria készült a Schwinn-Csepel gyárban, a világ meghódítása még várat magára. A láncot két bovdenre cserélték a tervezők, amelyek tekerés közben fel és lecsavarodnak egy kábeldobra. A furcsa formájú hajtószerkezetnek jobb a hatásfoka a hagyományos láncos megoldásnál, ráadásul nem kíméli is a kerékpáros lábát.
A prototípus bicikli darabjáért tavaly még 7-800 ezer forintot is elkértek, és jelenleg sem kapható még mindegyik boltban. Amennyiben viszont elterjed, olyan innováció lehet, mint a porlasztó: minden város utcáján tízezerszám lesz látható.
Katamaránon Szentendrére
Még csak tervezőasztalon és 3D-s tervekben létezik a Duna Expressz nevű hajó, amely megoldhatná Budapest közlekedésének néhány problémáját. A kényelmes, modern, wifivel és biciklitárolóval is felszerelt gázhajtású katamaránok a napi huszonötezer utas szállítására lennének képesek.
A város szívébe hozná be az embereket az agglomerációból a katamarán
A Duna Expressz hajók elsősorban nem a fővárosiaknak lennének kényelmesek, hanem az aggolmerációban élőknek. Az így-úgy megoldott P+R parkolók helyett reális alternatívát nyújthatnának a városba való bejutásra. A hajó környezetbarát, problémákat old meg, ráadásul gyönyörű. Ha kész katamaránokat nem is kötöttek ki a BME előtt, az Iglói-Nagy Péter által tervezett járműről szó esik a kiállításon.
Nem feledik a T-modelt sem
A BME innovációs kiállítása nem szakít teljesen a hagyományokkal. Az egyetem K épületének aulájába lépve egy korai Forddal találjuk szemben magunkat, amelynek fő tervezője Galamb József volt. A terem másik oldalán azonban a Willisits Mérnökiroda által tervezett modern városi kisautó található, ami visszarángatja a látogatót a jelenbe.