A júliusi e-mailforgalom mintegy 50 százalékát tették ki a kéretlen reklámlevelek - tudósít havi jelentésében az e-mailszűrő szolgáltatásokat szállító brit MessageLabs. A vállalat által ellenőrzött vállalati levelezési rendszereken az elmúlt hónapban 156,6 millió levél ment keresztül, a szűrők ebből 79,7 milliót spamként jelöltek meg. Ezzel szemben a tavalyi évben tíz e-mailből csupán egyet szűrtek ki spamként, így a fenti számok tanúsága szerint az idei nyárra megötszöröződött a kéretlen levelek aránya.
Spam a figyelem középpontjában
A brit cég által közzétett eredmények összhangban állnak a témakörben tett több hasonló bejelentéssel. Nemrégiben az Európai Bizottságtól érkezett riasztó jelentés: egy júliusi közlés szerint az unióban működő vállalkozások évente 2,5 milliárd eurót költenek a spam elleni védekezésre. Az EB éppen ezért ősszel egy, a spamekkel kapcsolatos kommunikációs kampányt kíván elindítani. A konkrét teendők kapcsán a hangsúlyt a hatékony végrehajtásra - különösen a nemzetközi együttműködés terén -, a spam elleni fellépés műszaki feltételeinek biztosítására, valamint a fogyasztók tájékoztatására helyezik. Ezzel párhuzamosan az informatikai iparág óriásai is fellépnének a kéretlen e-mailek ellen: májusban az America Online, a Microsoft és a Yahoo! jelentette be, hogy párbeszédet kezdeményez az ipar egyéb résztvevőivel közösen, ezáltal felgyorsítva a spamek visszaszorítását megcélzó irányelvek és műszaki szabványok kidolgozását.
Szakértők szerint a kéretlen e-mailek okozta kár leginkább a "kezelésükkel" eltöltött idővel mérhető: a nagy mennyiségben érkező spamek beazonosítása, kiválogatása, elolvasása és/vagy törlése valóban jelentős kiesést okozhat például egy alkalmazott munkaidejéből. Emellett lényeges lehet a hálózat és a levelezőszerverek "felesleges" terhelése is - teszik hozzá. A MessageLabs júliusi jelentése új veszélyre is felhívja a figyelmet. A vállalat szerint az utóbbi időszakban megfigyelhető a kéretlen levelek és a vírusok konvergenciája, így egyre gyakrabban érkeznek a különböző kártevők valamely reklámlevél csatolmányaként.
Az itthoni helyzet
A spamek okozta probléma Magyarországon egyelőre nem olyan súlyos, mint az Egyesült Államokban vagy Nagy-Britanniában - véli Nemes Dániel, az e-mail-szűrő megoldásokat is forgalmazó hazai Filtermax stratégiai igazgatója. A szakember szerint ennek oka, hogy a domainnevek és az e-mail címek még nem olyan "öregek", mint tőlünk nyugatabbra. Márpedig a spammerek a címeket folyamatosan gyűjtik, és ahogy az adatbázisok bővülnek a magyarországi címekkel, úgy lesz itt is egyre égetőbb kérdés a spamek elleni védekezés. Viszont a bérek növekedésével a vállalatoknak, a szabadidő értékének a növekedésével pedig a munkavállalóknak is egyre nagyobb gondot okoz a meglevő mennyiségű spam, azok számának sokszorozódásával pedig mindenképpen mind egyéni, mind vállalati szinten megoldást kell találni - teszi hozzá.