Nagy reményeket fűztünk tavaly a francia Kylotonn fejlesztőgárdához, amikor végre átvették a rali-világbajnokság, ismertebb nevén a WRC hivatalos jogait az olasz Milestone csapatától, akik éveken át szürke programokkal szomorították el a sportág videojátékos rajongóit.
Mindenki úgy érezte, hogy ideje volt a váltásnak, arról nem is beszélve, hogy a WRC 5-tel a franciák átkormányozhatták a szériát a nagyobb tudású, aktuális konzolgeneráció gépeire. Minden adott volt, hogy a játékosok megkapják az őket megillető, minőségi raliprogramot, de a váltásnak keserves csalódás lett a vége.
A videojátékos versenyzésbe csak a finoman szólva sem világmegváltó Truck Racer-rel és a Motorcycle Club-bal belekóstoló párizsi Kylotonn képességeit meghaladta a feladat, a WRC 5 alulról súrolta a középszert, pláne a Codemaster-licencek hiányában is kiváló DiRT Rally-jához hasonlítva.
A fejlesztők persze fogadkoztak, hogy rengeteget tanultak a hibáikból és a rajongók hasznos visszajelzéseiből, és az idei résszel már mindenki elégedett lesz. Nos, nem tagadjuk, hogy a WRC 6 sok tekintetben túllépett a tavalyi epizódon, de egyfelől ez nem túl nagy dicséret, másrészt
még így is bőven akad morognivalónk.
Egy szerencsétlen autós hasonlattal élve a WRC 6 olyan, mintha egy ütött-kopott Zsiguliba megbízható Opel-alkatrészekkel leheltek volna új életet: bizonyos tekintetben egészen korrekt és megbízható teljesítményt nyújt, viszont ezeket leszámítva jó néhány kényelmetlen és korszerűtlen megoldás maradt benne.
De nézzük, mit ad nekünk a játék! Természetesen az összes versenyistállót, pilótát és autót a WRC Juniortól egészen a WRC-ig, valamint az idei szezon mind a 14 futamát nagyjából valósághűen lemodellezve (még a hatalmas esőzések által elmosott kínai versenyt is levezethetjük), ami persze manapság egy licenceken alapuló sportjáték esetében nem dicsőség, hanem inkább alapvető elvárás.
Ezekre tehát nem lehet panasz, ám egy ralijáték esetében a vezetési élmény, a fizika, továbbá a szimuláció mélysége és milyensége a legfontosabb.
Szerencsére ilyen tekintetben a Kylotonn fejlesztői kitettek magukért.
Ha nem is hibátlan, de tisztességes módon prezentálják a vezetési élményt, ami a tavalyi részhez hasonlóan közel sem hardcore szimulátor, inkább félúton van afelé, de különböző beállításokkal, a rásegítések kikapcsolásával egész jól a saját vezetési tudományunkhoz igazíthatjuk a nehézséget és a kihívást.
Másodpercekre sem lankadhat a figyelem a futamokon, a különböző időjárási és fényviszonyok között és az eltérő terepeken szükség lesz minden rutinunkra, hogy jó eredménnyel zárjunk, hiszen elég egy elmért féktáv, és máris súlyos másodpercekkel maradhatunk le a mezőny mögött.
Szimpatikus módon a manapság divatos idő-visszatekerési funkciót teljesen hanyagolta a Kylotonn, kisodródva pedig választhatunk: vagy visszaevickélünk a susnyásból, vagy újrarakjuk magunkat a pályára – ez utóbbi viszont a kirótt büntetések miatt nem tesz jót az időeredményünknek.
Ehhez jön, hogy az autókat ki kell tapasztalni, mert jelentősen eltér a fizikájuk és a vezetési élményük, még azonos osztályon belül is. De egy WRC Junior kategóriás járgány első osztályú gépre cserélésével tűnik csak fel igazán, hogy micsoda különbségek vannak a sebesség, a gyorsulás, a fékezés és a kanyarodás végrehajtása között – ami mondjuk el is várható egy magát kényszeredetten szimulátorként pozicionáló autóversenytől.
Ha ráérzünk a játék fortélyaira, akkor a WRC 6-ban egészen szórakoztatóvá válik a másodpercek ellen vívott technikás küzdelem, akár kontrollerrel, akár a kevés támogatott kormány egyikével száguldozunk.
A program a jobb pillanataiban még azt is feledtetni tudja, hogy bőven akadnak hibái.
Amikor például elindulunk egy poros úton, és a kezdetben remekül tapadó gumiabroncsaink a koszolódástól szép lassan elkezdenek csúszni, akkor az ember elégedetten sóhajt fel, pár futammal később viszont csak értetlenkedik, amikor a tükörjég aszfalton csupán minimálisan nő a féktáv, és viszonylag biztos kézzel lehet bevenni a porhóval fedett kanyarokat is.
Hasonlóan felemás a törésmodell is: egyfelől üdvözlendő, hogy belerakták, másrészt csaknem lehetetlen működésképtelenné tenni a járgányokat, hacsak nem direkt erre hajt az ember – és még úgy sem könnyű, próbáltam eleget. Rendesen adni kell a verdáknak, hogy elkezdjenek húzni, hogy beragadjon a váltójuk, a törésmodell vizuális megjelenítése pedig inkább csak jelzésértékű.
Itt-ott meggyűrődik a kasztni, néha leszakad a lökhárító, bereped az ablak, de nagyjából ennyiben ki is merül az egész.
Ugyanakkor a versenyek egyes szakaszain összeszedett sérüléseket csak értékes időt vesztegetve javíthatjuk, és egy defekt esetén nincs sok választásunk, muszáj beáldoznunk a másodperceket, hogy folytathassuk a futamot. Ugyanígy ajánlott az elromlott elektronikát is orvosolni, hiszen ha nem működik, akkor a navigátor fontos előrejelzéseiről is lemondhatunk.
Az instrukciókat viszont egy idegesítő géphang sorolja, így lehet, nem is bánjuk, ha többet a hangját sem halljuk.
Viszont nem ez az egyetlen fapados megoldás a programban, hiszen az autó találkozása a különböző tereptárgyakkal szintén nem eszményi: gyakran ugyanúgy pattanunk vissza egy vékonyka kordonról, mint az utat szegélyező hatalmas kősziklákról, és ha letérünk a kijelölt pályáról, akkor egészen lehetetlen módokon tudunk visszakapaszkodni az útra.
Ezen a néhol problémás kamerakezelés sem segít, hiszen külső nézetben a kamera roppant lassan követi le az éles kanyarokat, így nem mindig látni, hogy jól érkezünk-e a következő útszakaszra. A korrigálással és a sebességcsökkenéssel viszont értékes század, de akár tized másodperceket is veszthetünk, ami a raliban megengedhetetlen luxus.
És ha már leszaladtunk az út menti bozótosba, akkor fog csak feltűnni, ami 120 km/h-s tempónál nem feltétlenül, jelesül, hogy mennyire elnagyolt és kidolgozatlan a környezet. Azért a megszámolható mennyiségű poligonokra ráhúzott bokor- és fatextúrák már roppant lelombozó képet festenek egy 2016-os programban.
Az autókat és a bevilágítást mondjuk rendesen kidolgozták a fejlesztők,
igaz, a külső kameranézetet tanácsosabb elkerülni, mert a pilótafülkéből ugyan kicsit sterilebb a hatás, de sokkal inkább azt az érzetet kelti, hogy egy autóban ülünk, és nem egy kissé súlytalan dobozzal csúszkálunk a murván.
Bug viszont kevés van, PS4-en legalábbis a fák ágai között átszűrődő fénypászmák által okozott vibráláson kívül csupán egy alkalommal rongyoltam bele egy érdekes hibába: az autóm körülbelül 20 méter magasba emelkedett, megpördült párszor a levegőben, majd szép lassan leereszkedett a talajra...
Ha a vezetési élmény szenzációs lenne, akkor mindez nem lenne annyira szemet szúró, de a fentebb részletezett okoknál fogva nem az, a versenyzési lehetőségek változatossága pedig még ennél is szomorúbb képet fest.
A WRC 6-ban roppant mód egyhangú a száguldás.
A játék gerincét adó karriermódban hiába indulhatunk a WRC Junior kategóriájából, hogy aztán a WRC 2 küzdelmein át egészen a WRC csúcsáig törjünk a pilótánkkal (akinek nevet ugyan adhatunk, de semmilyen más módon nem szabhatjuk testre), a felkapaszkodásunk története versenyek szimpla darálásából áll.
A gép löki elénk a futamokat, a szezonok között válthatunk autót és csapatot, aztán vagy jó időt futunk, vagy nem. Ez így borzasztóan monoton, pláne, hogy más sportjátékokban nemhogy átélhető körítést kapnak a karrieropciók, hanem külön nagy ívű sztorit, lásd a FIFA 17 vagy éppen az NBA 2K-sorozat példáját.
Persze nem várok ilyen volumenű kivitelezést, de maga a WRC 6 is bemutatja, hogy az egymondatos „történet” mennyit hozzátesz az élményhez.
Amikor először indítjuk el a játékot, akkor rögtön egy érdekes versenyhelyzetbe kerülünk a vezetési tudásunk felmérése végett: a világbajnoki ranglista vezetője alól az utolsó futamban kidől a gép, így második pozícióban állóként az ölünkbe pottyan a lehetőség, hogy az utolsó szakaszon elhódítsuk a világbajnoki címet.
Hihetetlen, de ez a kis pluszsztori máris megdobja az élményt, azonnal jobban koncentrálunk, megpezsdül a vérünk, tétje lesz a dolognak, pedig magát a játékot még el sem kezdtük.
A karrier mellett versenyezhetünk saját magunk által megalkotott bajnokságban, vagy éppen online a legjobb virtuális pilóták időeredményei ellen, illetve osztott képernyőn, ami azért dicséretes plusz,
de mindez még mindig nagyon szegényes felhozatal a hasonló műfajban utazó videojátékokhoz képest.
A WRC 6 nem szögez a képernyő elé, pláne nem hosszú távon, és bár a stílus megszállottjainak biztosan okoz majd néhány kellemes versenyt a technikás és elnagyolt megoldásai ellenére is, de ez még mindig nem az a ralijáték, amire oly régóta várunk. Biztató jelek viszont már vannak, és más nincs, csak reménykedhetünk, hogy a Kylotonn pár éven belül csak célba ér.