A Horizon Zero Dawn szerepjátékelemekkel bőven megtűzdelt sandbox akciójáték, ami a távoli jövőbe repít minket, egy olyan világba, ahol már nem az emberiség uralja a földet. Fajunk a civilizáció romjain, törzsekre szakadva igyekszik túlélni, miközben a természet visszafoglalt mindent,
a tápláléklánc csúcsán pedig hatalmas és rejtélyes gépek tanyáznak.
Ezen furcsa világ szülötte főhősünk, a vörös hajú Aloy, akinek múltja még a szabadban kószáló robotokénál is homályosabb. Csecsemőként bízzák egy kitaszított férfira, fiatalkorát kénytelen száműzetésben tölteni, és felcseperedve egyetlen vágya, hogy végre fény derüljön a származására.
A törzs törvényeinek hála erre van is esélye, viszont a mindent eldöntő próbatétel során események olyan láncolata veszi kezdetét, aminek hatására feltárul előttünk a Horizon Zero Dawn hatalmas világa, és innentől nemcsak Aloy múltját bogozhatjuk ki, de megpiszkálhatjuk a robotok rejtélyét, ráadásul fontos résztvevői leszünk az egymással torzsalkodó emberek és a különböző törzsek életének is.
A Horizon Zero Dawn számos területen kiemelkedően teljesít, és ezek közül az egyik legfontosabb, hogy a játék fejlesztői az elmúlt évek egyik legszimpatikusabb főhősét bízzák a gondjainkra.
Ugyan vörös hajú hősnőkkel Dunát lehetne rekeszteni, Aloy mégis kitűnik közülük. A Guerrilla Games nem engedett a kísértésnek, és nem egy újabb modellalkatú lányt kapunk, hatalmas mellekkel, hanem egy olyan nőt, akiről
elhisszük, hogy a vadonban nevelkedve képes felvenni a harcot a méretes gépszörnyekkel.
Aloyt csecsemőként ismerjük meg, majd kicsit irányítjuk gyerekként, együtt sajátítjuk el a játék alapjait, aztán már ifjú vadászként keveredünk vele a dolgok sűrűjébe. A Horizon első órája nemcsak szimpla oktatómód, de hangulatos átvezető videókkal megtűzdelt, jól felépített prológus, aminek hála a szokványosnál sokkal jobban megkedveljük a hősünket.
Annyira, hogy ne nyugodjunk addig, amíg a végére nem járunk a személyét övező rejtélyeknek.
A Horizon persze nemcsak Aloy története, hanem az őt körülvevő világé, az emberiségé, a robotoké és a különböző törzseké, de a több tucat órára nyúló végigjátszás elsődleges motivációját a hősnő adja. A különleges „kapcsolat" persze nem mágia, a Guerrillánál egész egyszerűen jól ráéreztek arra, hogy akkor kötődünk majd hozzá a legjobban, ha egy cipőben járunk vele.
Aloy pont annyit tud, mint mi, pont úgy csodálkozik rá a játék lenyűgöző és méretes világára, ahogy mi, a válaszok utáni hajszája pedig pár perc alatt magával ragadja a játékost, aki addig nem nyugszik, amíg meg nem kapja őket.
A Guerrilla Games korábban az FPS-játékokkal (Killzone-sorozat) szerzett magának hírnevet, és ennek fényében kifejezetten dicséretre méltó, hogy egy olyan külső nézetes sandbox akciójátékot tettek le az asztalra,
ami másoknak csak a sokadik próbálkozásra szokott sikerülni.
A Horizon Zero Dawn-ban minden benne van, ami manapság vonzó lehet a játékosok számára. A bejárható világ lélegzetelállító, hatalmas és tényleg változatos, a fő szál mellett összetett mellékküldetések várakoznak, és rengeteg az olyan teljesen opcionális feladat, amivel vagy foglalkozunk, vagy nem.
A harchoz muníciót a begyűjtött hozzávalókból nekünk kell legyártani, váltogathatunk a különböző típusú fegyverek és lőszerek között, az íjakat és egyéb harci szerszámokat felerősíthetjük, akárcsak a ruházatunkat, a főhősnőt pedig 36 képességből fejleszthetjük egyre erősebb és fifikásabb harcossá.
A tartalom bőséges, ráadásul a különböző lehetőségek folyamatosan válnak elérhetővé, így a játék nem laposodik el, nem válik idő előtt unalmassá. Ez pedig elég komoly fegyvertény, főleg annak fényében, hogy csak a sztori végigvitele 20 óránál többet igényel, a teljes kijátszáshoz pedig még a 60 óra is kevésnek bizonyulhat.
A gyűjtögetés, a jobb fegyverek és ruhák beszerzése, a karakter fejlesztése, a tárolókapacitás növelése persze idővel rutinná válik, de a játékmenet ettől még sosem ül le. Mindig találunk valamit (új mellékküldetést, felfedeznivalót, begyűjthető extrát), ami érdekesnek hat, és felkelti a figyelmünket, továbbá az egész világ úgy van felépítve, hogy folyamatosan új dolgokat zúdítson a nyakunkba – legalábbis a Horizon Zero Dawn központi elemének tekinthető robotvadászat terén.
A játék jelentős részét a harc teszi ki, ami sokszor gépek, olykor-olykor pedig embertársaink ellen folyik. Bár a kelléktárunk elsőre primitívnek tűnik (dárda, különböző íjak, csapdák, parittya stb.), az eszközeink kiválóan működnek mind a fajtársaink, mind a különböző robotok ellen.
Ezt persze nem úgy kell elképzelni, hogy szemből nekirontunk a fémszörnyeknek, ütve és lőve őket, ahol csak lehet. Itt tényleg vadászni kell, megbújni az aljnövényzetben, becserkészni a gépeket, kiismerni a gyenge pontjaikat, és a megfelelő eszközöket, sokszor csapdákat bevetve leteríteni őket.
Kezdetben csak sima íjunk van, az első extrát pedig a lángoló nyílvessző jelenti, de idővel szerzünk csapdaállító szerkentyűt, parittyát és egy különleges sorozatlövő eszközt, két újabb íjjal bővülhet a repertoár, lehet többek között sokkoló és páncélromboló lövedékünk, és mindezek mellett szépen bővül a különböző típusú csapdák és bombák sora is.
Ezekre pedig szükség lesz, mert az első, könnyedén leteríthető robotok után egyre nagyobb és egyre agresszívabb gépek kerülnek az utunkba, amiknek a legyűrése minden, csak nem fáklyásmenet. A játék elején hozzánk kerülő csodakütyüvel, a Focusszal szerencsére kiismerhető az összes fémes ellenfél gyenge pontja, és innentől csak taktika kérdése a siker,
hiszen kő-papír-olló módon mindennek megvan a tökéletes ellenpontja, csak tudni kell, hogy mikor és hogy érdemes bevetni.
A változatosságot és a folyamatos kihívást pedig pont az adja, hogy a Horizon szépen sorban adagolja az újabb és egyre brutálisabb gépeket, és a korábban bevált taktikák az egyre nagyobb és egyre veszélyesebb lények ellen csak ritkán, vagy egyáltalán nem működnek.
Éppen ezért a harcba nem lehet belefásulni, és olyan érzésünk sincs, hogy egy reménytelen küzdelem részesei vagyunk. Minden csata tanulási folyamat is egyben: fokozatosan kiismerjük az ellenfeleket, és ha nem győzedelmeskedünk azonnal, akkor is közelebb jutunk a végső sikerhez.
A harc nem frusztráló, nem érezzük úgy, hogy lehetetlen feladat előtt állunk, mindig teljesen világos, hogy a gépek legyőzhetők, csak meg kell találni a megfelelő taktikát, amivel ki tudjuk iktatni őket.
Szimpatikus főhős, csavaros és misztikus történet sci-fi köntösben, élvezetes küzdelmek és rengeteg tennivaló – már önmagában ez is elég lenne a sikerhez, de a Guerrilla Games mindezt megfejelte olyan látványvilággal, amitől szó szerint leesett az állunk.
A Horizon Zero Dawn már egy mezei PS4-gyel felvértezett full HD tévén is remekül néz ki, de amit a játék egy PlayStation 4 Próval megtámogatott 4K-s tévén produkál, az valami egészen megdöbbentő.
Mi a helyzet PS4 Prón?
A Horizon Zero Dawn már azok közé a játékok közé tartozik, amelyek kihasználják a tavaly novemberben debütált PlayStation 4 Pro erősebb hardverét. A Settings menübe lépve, a Visual opciót kiválasztva egyrészt ki- és bekapcsolhatjuk a HDR funkciót, illetve két grafikus mód közül választhatunk. A Favor Performance lehetőséggel a konzol arra fog törekedni, hogy a lehető legmagasabb (lehetőleg 60 fps) képfrissítéssel, a lehető legszebb grafikai megjelenítéssel jelenítse meg a programot, míg a Favor Resolution opció 2160p felbontásban jeleníti meg a játékot – ilyenkor értelemszerűen csökken a képfrissítés gyakorisága, illetve a grafika minőségéből is visszavesz a konzol, ugyanakkor ez utóbbi szabad szemmel csak alig érzékelhető változással jár.A játék minden PS4 típuson csodás: változatos, területenként eltérő környezettel, buja erdőkkel, poros kanyonokkal, havas csúcsokkal, folyókkal, tavakkal, kisebb településekkel, egy hatalmas várossal és föld alatti létesítményekkel, de a Sony tavaly ősszel debütált erősebb konzolján a látvány tényleg álleejtős.
Mi egy LG OLED 55C6V tévét használtunk a teszthez, és tátott szájjal ültünk a nappaliban, még többórányi játék után is. Fantasztikus színek, hihetetlenül részletes karaktermodellek, gyönyörűen kidolgozott környezet, normális látótávolság, gyönyörű animációk, mindez akadásmentes képfrissítés mellett, akár 2160p felbontásban – emellett még az Uncharted 4: A Thief's End is elbújhat.
PS4 Pro mellé 4K tévé dukál
A Horizon Zero Dawn tesztünk mellé az LG egyik jelenlegi csúcstévéjét, az OLED-paneles, 139 centi képátlós C6V modellt vetettük be, ami nemcsak az ultra HD okán volt jó választás, de a készülék támogatja a HDR-t is, így a játék és a PlayStation 4 Pro minden extra funkcióját ki tudtuk vele próbálni. A készülék viszont nemcsak a Sony konzolja mellett, játék közben állta meg a helyét, de a lenyűgöző színeknek, a tűéles képnek, a remek kontrasztnak és a gyönyörű feketéknek hála a film- és sorozatnézés élményét is új szintre emelte - ráadásul nem kizárólag a 4K-s tartalmak, de a felskálázott Full HD mozgóképek esetében is.A cikkünk mellé külön galériát is készítettünk a játék Photo Mode-jában készített képekből, viszont még ezek sem adják vissza pontosan azt a gyönyörű összképet, amit a játék egy profi panellel felszerelt, 4K-felbontású, HDR-képes tévén produkál.
Bár a cikk alapján nyilvánvaló, hogy rajongunk a Guerrilla Games legújabb játékáért, azért muszáj elismerni, hogy a Horizon Zero Dawn sem hibátlan. Az amúgy remekül működő harcrendszer például nyögvenyelőssé és kifejezetten kaotikussá válik, amikor a program beszorít minket az arénaszerű helyszínekre (ez főleg a küldetések végén fordul elő), illetve az is visszás kicsit, hogy
az íjakkal felszerelt emberi ellenfelek néha gyorsabban gyűrnek le, mint a hatalmas gépszörnyek.
Mindez persze nem megy a nagybetűs élmény rovására, csak olykor felmerül az emberben, hogy egy kis csiszolás még ráfért volna a játékra. Viszont a Horizon Zero Dawn még így is az idei év első negyedévének legjobb játéka, átlagon felüli tartalommal és kivitelezéssel, kifejezetten olyan program, amit tényleg mindenkinek ki kellene próbálnia.
A gond csak az, hogy erre nem feltétlenül van lehetőség, hiszen a Horizon kizárólag PlayStation 4 konzolra érhető el. És hiába hörren fel ezen mind a PC-s, mind az Xbox One-os tábor, a Guerrilla Games munkája tipikusan olyan videojáték, amiért érdemes beruházni a Sony konzoljára.
A Horizon Zero Dawn 2017. március 1-jén jelent meg Európában, kizárólag PlayStation 4 konzolokra. Tesztünket egy PlayStation 4 Pro konzolon végeztük, kiegészítve egy LG OLED 55C6V tévével.