Jóformán az összes tévétársaságnál történt leépítés, mindenki próbál takarékoskodni, és úgy tűnik, hogy 2012 sem lesz könnyebb év sem a gazdaságban, sem a médiában, mint az idei volt. Az [origo] a négy legnézettebb tévécsatorna vezérigazgatóit kérdezte 2011-ről és 2012-ről, arról, hogyan próbálnak küzdeni a válság ellen.
Mik a tervek?
"Az Egy perc és nyersz biztosan elindul tavasszal, keressük a jelentkezőket a Csillag születik-re és a Legyen ön is milliomos!-ra. 2012-ben visszatér az X-Faktor, és vannak olyan terveink is, amelyekről majd később szeretnénk csak beszélni. Az ötödik sorozat nézettségi eredményeinek ismeretében az is nagyon valószínű, hogy lesz Való Világ 6 is" - válaszolta kérdésünkre Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója.
A Tv2 jövőre visszahozza az eredetileg 2011 őszére tervezett tehetségkutatóját. "Az év elején jön a Megasztár legújabb szériája, mely teljesen megújult formában jelentkezik, január elsejétől pedig nálunk lesz látható a Dakar-közvetítés. Magyarország legnagyobb filmállományából a Sony, CBS, Paramount és Universal alkotásait láthatják a nézők. A Tények hatvanpercesre bővül: több lesz a kultúra, a fogyasztóvédelmi hír. A műsorban hétköznapi témákkal, eseményekkel és rendezvényekkel is foglalkozunk majd" - magyarázta Simon Zsolt vezérigazgató, aki szerint a Tv2-nél nem szűnnek meg műsorok.
Farsang Péter a Viasat3 legdrágább valóságshow-jának folytatását emelte ki: "Nagyon készülünk az Éden Hotel második évadára, a jövő év elején kezdődik a forgatás Mexikóban. Ezenkívül más saját gyártású műsorral is jelentkezünk majd tavasszal, erről azonban még nem árulhatok el többet. Ezek mellett természetesen amerikai sorozatpremierek is várhatóak a csatornáinkon" - jelezte.
Medveczky Balázs, az MTV vezérigazgatója arra büszke, hogy sportközvetítések terén erősít a köztévé, adja a londoni olimpia eseményeit, közvetíti a futball-Eb-t, és mellé az Eurovíziós Dalversenyt. Ezek mellett vannak egyéb terveik is, ezek megvalósulása azonban az MTVA-tól függ. Az RTL költségtakarékossága jól jött az MTV-nek, mert a nagy nézettséget vonzó, de nem esti (azaz kereskedelmileg jól eladható) időpontban rendezett Forma-1 is a köztévén lesz jövőre.
Elbocsátások, megszűnő műsorok
Karcsúbb szervezettel, kevesebb dolgozóval vág neki 2012-nek minden jelentősebb magyar tévé, és ez teszi lehetővé, hogy ne kelljen lemondani a nagyobb show-król. 2011 novemberében a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) 367 fő csoportos leépítését jelentette be az állami foglalkoztatási hivataloknak, és ez már a második hullám volt: a képernyősök közül távozott többek közt Teszári Nóra, Bombera Krisztina, M. Kiss Csaba. Utóbbi kettő korábban épp a Tv2-nél volt, ahol november elején, szintén csoportos létszámleépítés keretében 93 dolgozótól váltak meg. A vezérigazgató azt nyilatkozta az [origo]-nak, hogy a tévé hatékonyabb működtetése érdekében történnek az elbocsátások. "Viszont minden képernyősünk maradt, sőt Liptai Claudiával is meghosszabbítottuk a szerződésünket, valamint új képernyőseink is lettek: Sági Szilárd, aki a FEM3 legújabb gasztroműsorát, a Kétszersült-et vezeti Gombos Edinával, Lipcsei Betta, a Szépségkirálynő második helyezettje a Talpig nő, Orosz Barbara a Tűsarok című műsorunkat kapta" - tette hozzá.
A Viasat már a válság előtt is kis létszámú, karcsú szervezettel működött. "Átszervezéseink, illetve itt-ott lemorzsolódás volt, leépítés nem. Úgy hisszük, ez rugalmasabbá, dinamikusabbá teszi a céget" - mondta erről Farsang.
Az RTL Klubnál sem úszta meg mindenki, több képernyőstől megváltak, így már nem vezet műsort Csonka András, Szujó Zoltán, Keleti Andrea, Kumin Viktória. Az [origo] médiaipari forrásból úgy tudja, hogy több dolgozót kényszerszabadságra küldtek, több munkavállalónak félállást ajánlottak fel. Több munkatársat október 18-án, egyenként hívtak be, és egy RTL-es szerint voltak, akik csak egy órát kaptak átgondolni az ajánlatot - már ha volt. A döntések hátterében a reklámpiac gyengélkedése, a költségek csökkentése áll: a piacvezető tévécsatorna ugyanilyen okból szüntette meg a Fél kettő-t, a Reggeli-t és a déli Híradó-t, és tervezi (ideiglenesen?) leállítani a XXI. század-ot. Fábry Sándor műsora, az Esti showder nem indult el szeptemberben, kimaradt az ősz, ezzel az RTL több tízmilliót sprórolt. Úgy tudjuk, hogy bár új díszletet kap, a műsorideje lényegesen rövidebb lesz, és idén nem lesz képernyőn.
Fábry Sándoron is spóroltak
"A többi piaci szereplőhöz képest szerencsére nem kellett túl sok munkatársunktól megválni, de persze nálunk is szükségessé vált, hogy a létszámot a jelenlegi műsorkészítési igényekhez igazítsuk. Természetesen nagyon sokan vannak olyanok, akik a különböző produkciós cégeknél dolgoznak, amelyek nekünk készítenek műsorokat, ez pedig a jövőben is így lesz" - mondta erről Dirk Gerkens vezérigazgató. Ez több csatornánál előfordul majd: a kitett munkatárs más cégen keresztül dolgozhat a régi csatornájának.
Idén tízszázalékos bevételcsökkenés várható
A kereskedelmi tévék a csökkenő reklámpiac miatt visszafogják 2012-es kiadásaikat, jóformán csak a közszolgálati média tervezhet biztosan, azaz épp fordult a helyzet a pár évvel ezelőttihez képest, amikor az MTV-nél nagy volt a bizonytalanság, a kereskedelmi média pedig dinamikusan nőtt. "A Magyar Televíziónál biztosan nem lesz válság jövőre. Az m1 idén októberben megannyi új és megújult tartalommal jelentkezett. Több mint húsz új műsort indítottunk, majd egy tucatot pedig megújítottunk" - mondta az [origo]-nak Medveczky Balázs, az MTV vezérigazgatója.
Borúsabban látja a helyzetet Dirk Gerkens: "Természetesen a bizonytalan gazdasági helyzet a reklámpiaci kilátásokat is nagyon bizonytalanná teszi. 2012 nehéz év lesz" - jelezte az RTL Klub vezérigazgatója, aki úgy számol, hogy idén tíz százalékkal csökken a tévétársaság bevétele a 2010-eshez képest. Farsang Péter, a Viasat vezérigazgatója sem derűlátó. "Csökkenéssel számolunk a tévés piacon 2012-ben. Ha úgy tetszik, permanens válság van" - válaszolta az [origo] megkeresésére. A Viasat anyavállalata, a Modern Times Group tőzsdén jegyzett cég, ezért, és a belső céges szabályok miatt az idei tervezett bevételekre vonatkozó kérdésünkre nem kívánt választ adni.
Az X-Faktor drága műsor, de megéri: lesz újabb évad
Ami a televíziós reklámpiac egészét illeti, 2012-re további ötszázalékos csökkenésre számít a Tv2. "Habár még mindig nem mutatja fellendülés jeleit, kisebb a csökkenés, mint más médiumtípusoknál. Az előrejelzés szerint a televíziós reklámpiacnak még nagyobb lesz az egész hirdetési piacból jutó részesedése, mint eddig. Az úgynevezett 'fair share' elv alapján a Tv2 a piaci részesedésének növekedésével és a nem szpot-, illetve nem reklámjellegű árbevételek növekedésével számol. A 2011-es szpotbevételekkel kapcsolatban még nem tudunk pontos információt adni, viszont a nonszpot-bevételeink idén több mint harminc százalékkal nőttek. A Tv2 nettó havi árbevételeiről bárki tájékozódhat a nyáron indított Television Value Indicators platformunkon, a www.tv2.hu/tvi oldalon" - jelezte Simon Zsolt vezérigazgató. (A nézettségben második csatornának 2010-ben 19 milliárd forintos árbevétele volt, ez mintegy 8,6 milliárd forinttal maradt el az RTL Klubétól. A cég a 2009-es 654 milliós nyereség után 2010-ben 2,2 milliárd forint veszteséggel zárta az évet - a szerk.)