Fábry producere voltál tizenöt évig, milyen most a kapcsolat?
Épp most beszéltük meg, hogy tartunk egy szandálos eszme- és babacserét a verandán, persze szigorúan zokni nélkül.
Amikor hazajöttél Amerikából, hogyan találtál rá?
1997 őszén járunk. A suli mellett lehúztam három szezont, és végigcsináltam közel 400 adást gyakornokként Jay Lenónál és valami rám ragadt a late night világából. Talán nem nagyképű azt mondani, hogy 22 évesen többet tudtam erről a műfajról, mint a teljes magyar szakma. Nem volt nehéz: a műfajnak itthon nemhogy hagyományai nem voltak, Friderikusz stílusmásolatain kívül még műsor sem volt, ami erre emlékeztetett. Létre akartam hozni az első hazai igazi late night show-t, egy hús-vér, erre született humoristával.
Humorista kellett feltétlenül?
Igen. Méghozzá stand-upos. Semmiképp sem színészt vagy befutott tévést kerestem. Ez a leggyakoribb hiba, amit televíziók elkövetnek.
Tévés vagy rádiós riporterek, színészek, popsztárok biztos bukásra vannak ítélve ebben a műfajban.
Saját stand-upot kell írni évekig vagy évtizedekig, és azt hitelesen előadni, élő közönség előtt. Akinek ez nincs meg, nem alkalmas. Bochkorék is megbuktak a late nighttal, Liptainak sem ment úgy a talkshow, Koltay Robinak sem, de eleinte nekem sem működött Szulákkal, és Balázsék is rendesen megküzdöttek vele. Fábry az egyetlen világos választás volt már akkor is.
Milyen volt az első találkozás?
Megkerestem a one man show és sok száz adás tervével. Kinevetett. Annyira nem vett komolyan, hogy véletlenül aláírt csaknem 20 évet. 22 éves voltam, az életem múlt ezen a produkción, így nem volt más választás, rengeteg munkával sikerre vittük. Sanyi inkább játéknak tekintette, és meglepte a siker. Amikor megérezte a téteket, egyre több munkát fektetett bele ő is.
Pilot forgott, gondolom.
Két pilotot forgattunk a család félretett pénzéből, 1998 tavaszán vetítettem le a televízióknak. Az RTL akkor szerződtette Fridit, a TV2 Lajcsival tervezett, mindketten nemet mondtak, nem akartak konkurenciát házon belül. Később persze fordult a kocka.
Hogy lett ebből MTV?
Az M1 összes sztárját elhappolták a kereskedelmi tévék, így elégtételt akart venni, és megvásárolta az Esti Showder sugárzási jogait egy évre. Persze annak rendje és módja szerint lenyomták a jogok árát egészen az előállítási költség alá, de én úgy voltam vele, hogy kezdjük el, legalább képernyőre kerülünk. Mondanom sem kell, mekkora rulett volt ez akkoriban. Adásonként milliókat vesztettünk, de felállt az a csapat, akik hellyel-közzel 15 évig készítették a produkciót, és képernyőre került a Fábry Show csütörtök esténként a Szomszédok után, a Friderikusz által kitaposott, "még meleg" sávban.
A kezdet elképesztő volt. Fábry átütő volt, friss és utánozhatatlan.
Heteken belül a legnézettebb produkciót tudtuk a magunkénak. A folytatás nem volt szép. Az M1 megijedt, hogy a gyors siker után minket is elvisznek a kertévék, és abbahagyta a produkciók kifizetését.
Mennyivel tartoztak?
30 milliós tartozást halmozott fel az MTV, és megzsarolt azzal informálisan, hogy ha elmegyünk, ezt a pénzt sosem látjuk többé. Gordiuszi csomó volt ez: ha maradunk, éhen halunk, ha megyünk, akkor sem tudjuk a továbbiakat finanszírozni. Akkor még anyuéknál laktam, januárt írtunk, és nem voltak nyílászáróink, annyira legatyásodtunk emiatt.
Mit tettél végül?
Segített a túlélési ösztönöm, és valahogy megfejtettem az egyenletet: nem a műsort, hanem a követelést kezdtem el árulni, persze csomagban a produkcióval. A követelés a csatornaváltással együtt éppen az M1 szerződésbontó magatartásával vált érvényessé. Saját kardjukba dőltek. 2 héten belül átutalta az RTL Klub a 33 milliót, és átvette a sugárzási jogokat, persze már piaci áron.
Mivel nyert az RTL?
Nekem mindig profibb, tudatosabb és rugalmasabb csapatnak tűnt. Árpa Attila vezette a tárgyalásokat, aki dinamikusan emelte az ajánlott árat, ahogy a TV2 is emelt. A licitet végül egyértelműen az RTL nyerte csaknem 2 millió forinttal magasabb sugárzási díjjal. Az akkori TV2-es vezetésre jellemző, hogy amikor érezték, hogy vesztésre állnak nálam, akkor
Fábryt elhívták a Bagolyvár étterembe, előszedtek egy bőröndöt 30 millióval,
és felajánlották direktben Sanyinak. Fábryról sok rosszat lehet mondani, de egész életében elképesztően korrekt volt velem: felhívott az asztaltól, és a fülem hallatára küldte el őket melegebb éghajlatra. Ez volt a kapcsolatunk első és legkomolyabb tesztje.
Az RTL-ről akkoriban távozott Friderikusz, kellett a helyére egy show?
Igen, Fridi megint kész helyet hagyott nekünk azzal, hogy összebalhézott az akkori RTL-vezérrel. Tulajdonképpen megint az ő helyére kerültünk, a csatorna azonnal nyitottá vált egy nagy nézettségű show-ra. Jól döntöttek, ettől kezdve az RTL vezette a csütörtök estéket. Mi pedig újra szembe kerültünk Fridivel, akit kárpótlásként leigazolt a TV2.
Vele milyen a kapcsolatod?
Megszerezte a számomat, és felhívott, amikor hazajöttem Amerikából, és megtudta, hogy nem tudom sehol eladni a Fábry show-t. Mondta, hogy hagyjam Fábryt a fenébe, nincs benne perspektíva, dolgozzunk együtt. Nemet mondtam, más terveim voltak, nem adhattam el a lelkemet. Friderikuszt amúgy az elmúlt 25 év legfontosabb televíziós egyéniségének tartom Fábry mellett. Gyermekként rajongtam a profizmusáért, és nagy szerepet játszott benne, hogy ezzel kezdtem foglalkozni. És mint látszik, közvetve abban is, hogy elindulhatott a műsor.
Mi történt utána?
Amikor nemet mondtam, ő rettenetesen megsértődött, és öt évig nem állt velem szóba. Rengeteg fórumon lehúzta Fábryt és engem, aztán lassan, nagyon lassan megnyugodott, és alkalmat adott arra, hogy elmondjam neki, mennyire tisztelem, amit csinál. Aztán pár év után Fábryval beköltöztünk az RTL Klub vadonatúj, 600 férőhelyes szuperstúdiójába, 2,5 milliós nézettségeket hoztunk, és nem fért kétség a sikerhez. Jött az Activity, a Szulák Show, a Liptai Show, egy óvatlan pillanatban eszembe jutott a Showder Klub ötlete, és a kezdeti nehézségek kisimultak.
Ugorjunk a jelenbe: másodjára nyert a produceri munkáddal készülő Showder Klub a Televíziós Újságírók Díja szavazáson. Számít ez neked?
Nagyon. A hazai gyártású műsorok alapvetően nem olyan gazdaságosak a televíziók számára, mint a vásárolt sorozatok, de nélkülük nincs identitása egy csatornának. Ez a díj azt jelenti, hogy amit csinálunk, annak az iparágban komoly súlya van. Itt ugyanis nem a nézettségi sorrend döntött, hanem a legkritikusabb közeg, az újságírók, a kritikusok. Persze nem a díj miatt dolgozunk, hanem azért, hogy fenntartsuk a stand-up műfaját a tévében. Egy olyan vegytiszta fórumot, amely tökéletes szabadságot ad 12 percben 30-40 egyéniségnek.
Sok helyen elmondtam: a Showder Klub nem műsor, hanem egy jelképes színpad.
Olyan, mint egy fix képkeret, amelyben újabb és újabb arcok tűnnek fel. Nem a műsorért kell rajongani, hanem a szereplőkért, a poénokért, a tartalomért. Ez a műsor lényege, ezért tarthat akár évtizedekig.
A poénok mögött vannak írók, háttéremberek?
Nincsenek. A srácok írják, szerkesztik, mondják el a saját anyagaikat, mi semmit nem teszünk hozzá és nem veszünk el belőle. Talán ez a zseniális benne. Ezért kell vigyázni erre a műsorra, mert ha a csapat szétszéledne, mindenkinek idegen környezetben kellene küzdenie különféle szerkesztési szempontok alapján. Kiss Ádám vagy KAP nem tudná ugyanazt nyújtani sztárbetétként egy tehetségkutatóban vagy egy game show-ban, mint hazai pályán egy stand-up színpadon.
Mennyire öntörvényűek a fiúk? Úgy hallom, nehéz velük.
A kemény maggal együtt kezdtük 15-16 éve, és ez sokat segít. Ha nem is vagyunk barátok, a tisztelet, a megbecsülés kölcsönös. Ha valamelyikük el is szállna a mindennapokban, köztünk ennek sosincs nyoma, annyira régi a kapcsolat. Az újak pedig úgy jöttek a képbe, hogy már régen működött a show. Rajongókból lettek fellépők, a műsor számukra a műfaj etalonja.
Mekkora a feszültség a forgatáson?
A forgatások nagyon laza hangulatban telnek, az én dolgom csupán annyi, hogy az utolsó apróságig biztosítsam a srácoknak a feltételeket. Sem a tartalomba, sem az előadásmódba nem szólok, sosem szóltam bele. A fellépők önérzete és szakmai büszkesége mindent helyre tesz. A csapat 8 éve együtt dolgozik, és vérprofi, mindannyian szeretjük ezt a műsort, jó dolog ennek a részese lenni.
Ha beraksz valakit a műsorba, fizet neked a későbbi gázsijaiból?
Szó sincs róla! A dolog úgy működik, hogy két komoly társulat, kreatív műhely van a magyar humorban. A Dumaszínház az új fellépők felfedezésével, az új produkciók megalkotásával és a fellépések szervezésével foglalkozik, a Showder Klub pedig kizárólag a televíziós megjelenésre figyel. Egy humorista tipikusan mindkettőhöz el van kötelezve. Segítjük egymást: a műsor népszerűsíti a humoristákat, akik cserében a fellépéseken csiszolják tökéletesre a tévés anyagaikat.
Nehezen tudnánk egymás nélkül élni.
A csatorna pedig csak sugárzási jogokat vásárol tőlünk, éves opcióval, a humoristák nem kötődnek hozzá. Ez a függetlenség szintén hozzájárul ahhoz, hogy a fellépők szabadok, bizonyos értelemben "outsiderek" képesek maradni, ami jót tesz a produkciónak.
Az RTL mennyi szabadságot hagy?
Az RTL Klub fantasztikusan liberális a tartalommal kapcsolatban, és ez igazi nagyságra vall. A humoristát megfojtja a cenzúra. Nézz bele egy Bagi-Nacsába! A srácok zseniálisak, sokkal több van bennük, mint amit a cenzor átenged a szitán. Dombóvári István ezzel szemben végigparodizálja az összes fontos RTL-es műsort, elég éles kritikával - mégsem kellett kozmetikázni a produkciót a vágóasztalon.
Említetted, hogy mekkora szabadságot kapnak: mehetnek akár a TV2-re?
Kizárt, hacsak nem a Showder Klubot mennének népszerűsíteni egy médiahekk keretében. Így került be Mogács Dani is Hajdú Péterhez. A tévés világban teljesen logikus, hogy ha egyvalamivel valahol ismert lettél, akkor azt a produkciót máshol nem adhatod el. Mondjuk nem ismerek olyan produkciót ott, ahova el akarnának menni akár vendégként, akár stand-upolni. Ez fel sem merült. A kis kábelek riportműsorai előtt persze nincs akadály.
Amit egyszer elmondanak adásban, azt már nem tudják előadni a kétszáz falunapon, ahová meghívást kapnak – ez volt pár humorista problémája. Ez valós gond? Tényleg teljesen új műsor kell?
Igen, ez így van. A srácok szigorúan nem használják egymás poénjait, és a fellépéseken sem mondják el azt, ami a tévében már elhangzott. Ami a tévében egy spontán imprónak tűnik, az a valóságban komolyan felépített, megírt, kicsiszolt anyag mind tartalmilag, mind előadását tekintve. Éppen a profizmustól válik a dolog könnyeddé, eszköztelenné. Ezt újratermelni komoly munka, és eladni a tévében nagy áldozat. Ez a műfaj legnagyobb nehézsége, és ha valaki eltűnik egy időre, akkor anyagot gyűjt, mert nem akar gyengébbet adni, mint eddig. Persze vannak zsenik, akik az aznapi hírekre is képesek reagálni, nekik nagyságrendekkel könnyebb a dolguk.
Idegesek a felvétel előtt? Egy gyenge tíz perc lerombolhat sok mindent.
A legtöbb srác nagyon precízen, szinte lámpalázasan készül, és ha valami nem stimmel, mondjuk elszáll egy izzó, nem elég hangos a mikrofon, van, aki szinte infarktusközeli állapotba képes kerülni. Ezért figyelünk a technikai körülményekre úgy, mintha élőben adnánk.
120 adás alatt egyetlenegyszer sem kellett beszólni a rendezőnek, nem kellett leállítani a felvételt.
Ez nálunk tilos, ahogy azt sem engedem, hogy a rendező megkérje a nézőket a felvétel elején, hogy nevessenek, amit később be lehet tenni a poénok alá. Amilyen szánalmas ez a módszer, annyira elterjedt a hazai gyakorlatban sajnos. Mi „live-to-tape" dolgozunk, minimális anyagot kell csak kihagyni a tévés verzióból.
Perekkel, feljelentésekkel hogy áll a Showder Klub?
A médiatörvény miatt néha ki kell vágnunk olyan dolgokat, amelyek vallást vagy személyiségi jogokat sértenek. Az RTL-es jogászok és a kreatív csapat is tudja a dolgát, ismerjük a határokat, és tudatosan feszegetjük ezeket, de a vonalon nem lépünk át. Nem is volt médiahatósági bírságunk soha.
A premier már az RTL II-n van. Ez nem zavar téged?
Ma már annyi a csatorna, hogy a nézők szétforgácsolódtak, nincsenek a régihez hasonló óriás nézettségek. Logikus tehát, hogy egy produkciót sokféleképpen ad a tévé: fizetős kábelen, neten, vagy az országos nagy csatornán. Az RTL húzása, miszerint a premiert a szűk rajongói csapat kábelen látja, a nagyközönség pedig pár napra rá péntek este megnézheti a produkciót a nagy csatornán, minden kétséget kizáróan bejött.
Az RTL II-n a csatornaátlag háromszorosával nyitunk,
az RTL Klubon pedig vezetjük a sávot, a TV2-t feleannyian nézik péntek este tízkor, mint minket. Lehet, hogy a következő lépés az lesz, hogy a neten, fizetős konstrukcióban lesz a premier, de ne szaladjunk előre.
A Comedy Cental Bemutatja című műsor mennyire konkurencia neked?
Annyira nem, hogy szerződésünk van velük, és az ottani legsikeresebb fellépők aláírtak nálunk is. Minden, ami a stand-upot építi, erősíti a Showder Klub brandet is. Jobb, ha az újak a Comedy Centralon kezdenek, ott kisebb a tét, nem kell félmillió nézőt szórakoztatni egyszerre. Ha megerősödik egy fiatal humorista, úgyis a Showder Klubban akar majd fellépni. Ha pedig bírja, és eredetileg onnan érkezett hozzánk, akkor mindkét tévén lehet.
Volt olyan, akit te raktál ki a csapatból?
Ez nem így működik. Én nem rakok ki senkit. Ha valaki a nézőknek nem jön be annyira, nem hívjuk. Mindig a néző dönt.
Sértődésből sem volt szakítás?
Ha presztízskérdést csinálnék bármiből, akkor már rég nem dolgoznék a tévéiparban. Lehet egy fellépő akár esküdt ellenségem: ha szakmailag jó, ott a helye a műsorban.
A Roastnak lesz folytatása?
Igen, de nem a nagyon közeli jövőben. Az RTL jelezte, hogy volna igénye rá, de a probléma az, hogy a humoristáknak egy Roastot megírni nem 3-4 perc, hanem 3-4 hónap. Ősszel vagy jövőre lehet új adás.
Elvihető a formátum?
Persze, de az után, hogy megcsináltuk az elsőt, szánalmas lenne, ha bárki előállna a Roasttal, pláne úgy, hogy meg sem tudja csinálni, nincsenek hozzá arcai.
Mit szólsz ahhoz, hogy Fábry óta nincs az RTL-en rendes talkshow? A Vundersőnt most ne bántsuk.
Amit a konkurencia csinál talkshow címszóval, inkább csak stílusparódia. Amit megteremtettünk Fábryval, ahhoz nem nőnek fel a TV2-es próbálkozások, mert nem elég egy asztal meg pár fotel... A talkshow ott kezdődik, hogy egy stand-up komikus ül ott, akinek van legalább tíz év gyakorlata. Én eddig óvtam a fiúkat attól, hogy egy új műsorban Fábryval hasonlítsák őket össze. Most, hogy eltelt pár év, más a helyzet.
Ezek szerint lesz Fábrynak utódja az RTL-nél?
Mindenki szeretne új talkshow-t, az RTL és én is, és fogunk is ilyet készíteni.
Ez nagyon speciális terület: aki valóságshow-t készített, az nem fog tudni talkshow-t csinálni, ahogy én sem tudnék realityt. Elképesztően tudatos, precíz munkát igényel a műfaj. Ha minden jól megy, hamarosan indulunk egy új late night show-val, de a főszereplő neve egyelőre maradjon titok. Addig mindenkinek szeretettel ajánlom Dombóvári István Showder Klub Specialjét, a nevetés garantált.