Május 2-án sztrájkba kezdett az amerikai forgatókönyvírók szakszervezete, a Writers Guild of America (WGA), amelynek több mint 11 ezer tagja közül nagyjából 9 ezer szavazott a teljes munkabeszüntetésre.
A tiltakozás alapvetően azért indult, hogy a forgatókönyvírók a nagyobb megbecsülés mellett magasabb fizetést is kapjanak, hiszen amíg a stúdiók és azok főnökei folyamatosan óriási bevételekhez jutnak, addig az írók fizetése nem nőtt mostanában – sőt a szakszervezet szerint sokan egyenesen megélhetési gondokkal küzdenek.
A WGA kimutatása szerint a legnagyobb hollywoodi médiacégek (az Endeavor, a Discovery, a Disney, a Fox, a Netflix és a Comcast) nyolc legjobban kereső vezetője az elmúlt évben összesen 773 millió dollárnyi (nagyjából 260 milliárd forintnyi) fizetést kapott:
Az ábra szerint egyedül az Endeavor vezérigazgatója, a Törtetőkben is ábrázolt Ari Emanuel 308,2 millió dollárral gazdagodott egy év alatt, de például a Discovery vezérigazgatójának, David Zaslavnak a 246,6 millió dolláros bevétele is
tízezer forgatókönyvíró éves átlagfizetésének felel meg.
Hogy az írók néha milyen vérlázítóan kevés pénzt kapnak a munkájukért, arra jó példa Valentina Garza esete, aki egy Twitter-posztja szerint a Szeplőtelen Jane két epizódja után csupán 3 cent, nagyjából 10 forint részesedést kapott:
A Netflixtől, az Amazontól és más tartalomszolgáltatóktól a forgatókönyvírók egyébként is nagyságrendekkel kisebb részesedést kapnak a sorozatok bevételeiből, mint korábban a hagyományos tévécsatornáktól. Emellett a streamelt szériák általában jóval kevesebb epizódból is állnak – a korábbi 20-24 részes évadok helyett ma már inkább csak 8-10 részes évadok készülnek –, így az íróknak eleve nem is ad annyi munkát egy-egy produkció.
Lapozzon, tudja meg, hogy a sztrájk milyen hatással lehet a kedvenc sorozataira!