Jelentős felfedezés a szívinfarktus genetikai hátterében

Egy apró mutáció lehet az egyik kulcs a szívet ellátó erek fokozott gyulladásának kialakulásában.

Japán kutatók (Tokyo's Institute of Physical and Chemical Research) a Nature tudományos hetilapban arról számolnak be, hogy valószínűleg a szívinfarktusok kialakulásában kulcsszerepet játszó genetikai hibát sikerült azonosítaniuk. Eredményeik azt mutatják, hogy ez a mutáció jóval gyakoribb az infarktuson átesett emberek körében.

A kutatók több mint 2600 infarktuson átesett beteg genetikai anyagát vizsgálták meg, s az eredményeket 2500 egészséges önkéntes DNS-mintáival hasonlították össze.

Bővebben az infarktusrólhttp://vizsla.origo.hu/katalogus/010/164

Az azonosított mutáció a galektin-2 nevű fehérjét kódoló génben lép fel. Ez a fehérje egy olyan molekulához (limfotoxin-alfa) kötődik, amely a gyulladások létrejöttében játszik szerepet, s amely akkor termelődik nagy mennyiségben, amikor a szívet ellátó ereket (koszorúerek) sérülés éri.

Az eddigi eredmények alapján valószínű, hogy a galektin-2 gén meghibásodása következtében olyan megváltozott fehérje jön létre, amely nem tudja kellőképpen szabályozni a limfotoxin-alfa mennyiségét - ami viszont fokozottabb gyulladáshoz, az infarktus kialakulásának egyik fő kockázati tényezőjéhez vezethet.