Hamar pánik tört ki, és egymást taposták az utasok az Olaszország partjainál péntek éjjel zátonyra futott Costa Concordia luxushajón. A hajó a toszkán partok közelében fekvő Giglio szigetnél este tíz óra körül ütközött sziklának, léket kapott, majd az oldalára dőlt, előbb 20, aztán 80 fokos szögben.
"A 20 fokos dőlés nem olyan nagy egy hajón, viharban is lehet ennyi" - mondja az [origo] egyik munkatársa, aki korábban négy és fél évig dolgozott pincérként óceánjáró luxushajókon. Kollégánk egyszer maga is átélt egy ilyen vihart. "A legtöbb bútort, például az asztalokat, ágyakat, szekrényeket rögzítik, ezért ha dől is a hajó, nem csúsznak el. De vannak mozgatható tárgyak, felszerelések, például a kiszolgáló személyzet kézikocsijai, ha ezek megindulnak, törnek mindent" - mondta kollégánk. "Az utasoknak nehezebb dolguk van, mint az alkalmazottaknak, mert nem tudják, mibe lehet kapaszkodni, és mi az, ami rájuk fog dőlni" - tette hozzá.
A Costa Concordia fedélzetén körülbelül 3200 turista és 1000 fős személyzet tartózkodott. A baleset halálos áldozatainak száma keddre hét főre emelkedett, 29 embert még mindig keresnek. A hajón tizenkét magyar is tartózkodott, közülük tízen már hazatértek, de két magyar állampolgárral még nem sikerült felvenni a kapcsolatot.
Egy alkalmazott sem marad feladat nélkül
Az óceánjáró hajókon már a fedélzetre lépés első napján komoly biztonsági felvilágosításon esik át minden utas, mondta el munkatársunk. Tájékoztatják őket arról, hogy az egyes veszélyhelyzetek esetén mi a teendő, és hogy mit jelentenek a különböző hajókürtjelzések. "A személyzetnek általában minden tagját kiképezik valamilyen speciális feladatra, senki sem marad teendő nélkül" - mondta munkatársunk. Az alkalmazottakat különböző mentőcsoportokba osztják, például vannak, akik leengedik a mentőcsónakot, mások az orvosnak segítenek, megint mások mentőmellényt osztanak. A feladatokat rendszeresen gyakoroltatják velük, a biztonsági előírásokra egy közös nyelven tréningezik őket, hogy a sokféle nemzetiségből összetevődő személyzet tagjai ne a saját nyelvükön kezdjenek el beszélni, ha probléma van. Kollégánk hozzátette, a biztonsági előírásokban jelentős különbségek lehetnek a különböző hajótársaságok között.
Egy utas videója a mentésről. A felvétel elején jól hallható, ahogy német nyelven bemondják, technikai probléma történt, és felkérik az utasokat nyugalmuk megőrzésére
Helyszíni beszámolók szerint a Concordián nagyon hamar eluralkodott a káosz, az utasok közül többen úgy látták, a személyzet egyes tagjai az elsők között hagyták el a hajót. Munkatársunk erre azt mondta, az alkalmazottak elvileg a mentésben betöltött feladatuk szerint menekülhetnek. Minden mentőcsónakba jut például egy kormányos, és néha más segítő személyzet is, aki segít megnyugtatni az utasokat. Ugyanakkor azok, akik például a hajón terelgetik az utasokat, csak a végén távozhatnak - ugyanez igaz a kapitányra is.
Tengeribetegség elleni gyógyszer és baseballsapka
A mai óceánjárókon nem fordulhat elő, hogy nincs elegendő mentőcsónak vagy mentőmellény. "Mentőcsónakból mindig annyi van a hajón, hogy minimum másfélszer-kétszer annyi férőhely legyen, mint ahány utas van" - mondta kollégánk. A csónakokat az óceánjárókon általában a 7. emeleti fedélzeten, a hajó mindkét oldalán tárolják. Vannak továbbá önfelfújó gumi mentőcsónakok is. A csónakba szálláskor a személyzet külön figyel arra, hogy felesleges dolgokat, például ennivalót, fényképezőgépet ne vigyenek magukkal az utasok. A gumicsónakok esetében még az öveket, ékszereket is levetetik, nehogy kiszúrják a csónakot. Nagyon szigorúan veszik a hajókra vonatkozó maximális létszámot, meghatározott mennyiségű élelem és víz, pirotechnikai eszköz (például jelzőpisztoly) és tengeribetegség elleni gyógyszer van bekészítve. Ez utóbbi különösen fontos, a csónakba szállításkor rögtön be is vetetik mindenkivel, hogy megelőzzék a rosszulléteket.
Vészhelyzet esetén minden hajón dolgozónak megvan a saját feladata. A felvétel a Concordián készült
Mentőmellényből szintén az utasok létszámának többszöröse áll rendelkezésre. Kollégánk elmondta, hogy általában három helyen is hozzáférhetők a mellények: a kabinban, az előre meghatározott gyülekezési pontokon és a mentőcsónakoknál. A mellényhez tartozik egy síp és egy baseballsapka is, utóbbi azért, hogy nyáron védjen a tűző naptól, télen a hidegtől.
A tűz rosszabb, mint a süllyedés
Hétfőn átmenetileg felfüggesztették a keresést a túlélők után, miután a hajó mozogni kezdett - jelentette be Giglio polgármestere, Sergio Ortelli. Fennáll a veszély, hogy a hajó a sziklazátonyról a tenger fenekére süllyed.
Egy hajón a tűz sokkal több veszélyt rejt, mint a süllyedés, mondta munkatársunk. Tűz esetén a kis terekben gyorsan elfogy a levegő, főleg, ha a levegőellátást biztosító légkondicionáló is leáll. A hajókon ugyanis kevés a nyitható ablak, csak a magasabb szinteken vannak erkélyes kabinok. Ezért ha közvetlenül a tűz elől el is tudnak menekülni az utasok, könnyen kaphatnak füstmérgezést.
Huszonkilenc embert még mindig keresnek
Ezzel szemben ha süllyed a hajó, akkor általában lassan süllyed. Ezért a fedélzetről leugrani értelmetlen, mert nagy a sérülés veszélye, a vízben hamar ki lehet hűlni, a hullámok könnyen a hajónak csaphatják a menekülőt. Ilyen esetekben inkább érdemes feljebb menni, meg kell várni, amíg a hajó elsüllyed, akkor kell elúszni, mondta kollégánk.
A lépcsőkön futni tilos
Vészhelyzet esetén a hajókon a hatalmas csarnokok fontos stratégiai szerepet töltenek be, ide terelik ugyanis az utasokat, és innen osztják szét őket a mentőcsónakokhoz. A hajók folyosói változó szélességűek, vannak, amelyek viszonylag tágasak, míg az alsóbb szinteken szűkebbek. Rengeteg lépcső van, melyek szélesek, de a fokok alacsonyak, hogy az idősebbek is kényelmesen haladhassanak, mondta munkatársunk. Emiatt azonban, ha terelik a tömeget, akkor az emberek csak lassan, tyúklépésben tudnak haladni, mert a lépcsőn nem lehet gyorsabban közlekedni. Futni tilos, mert ha gyorsabban haladnak, könnyen eleshetnek a lépcsőn.
Egy nászutaspár októberi felvétele a Concordia belsejéről
Kollégánk elmondta, ilyen esetekben különösen fontos, hogy a személyzet nyugodt maradjon, és pontosan tájékoztassa az utasokat arról, hogy mi történt és mi a teendő. Ha ugyanis az emberek nem jutnak elegendő információhoz, könnyen tömegpánik alakulhat ki. Ekkor előfordulhat, hogy egymást taposva igyekeznek menekülni, nem törődve azzal, mi történik a többiekkel. Korábbi tömegpánikhelyzetek túlélői arról számoltak be, annak köszönhetik az épségüket, hogy nem a tömeg haladásának irányába fordultak, hanem arra merőlegesen. Így nem a mellkasukat, hanem a vállukat nyomták, és tudtak levegőt venni. Az egyetlen dolog azonban, ami biztosan segíthet, a higgadtság: ha kezd veszélyessé válni a helyzet, meg kell próbálni kikerülni a tömeg közepéből.