Az MTI hétfői közleménye szerint ezerötszáz éves, rajzokkal illusztrált kézirat került elő Törökországban. Az MTI török sajtójelentésekre hivatkozik, amelyek szerint elképzelhető, hogy az egyik legrégibb keresztény evangéliumról, Barnabás evangéliumáról van szó, amely Jézus anyanyelvén, arameusul íródott. A Barnabás-evangélium hitelessége azonban igencsak vitatott a tudósok körében.
A Die Welt német napilap online változata kedden részletesen foglalkozik a témával. A Barnabás-evangéliumot a lap által megkérdezett szakértők is hamisítványnak tartják. Timothy Law oxfordi bibliakutató szerint az, hogy arany betűkkel írták, és bőrre rótták a szöveget pergamen helyett, a hamisítványokra jellemző.
A Barnabás-evangélium igencsak "jól jönne" azoknak a hitvitázóknak, akik szerint már Jézus megjövendölte egy még nála is nagyobb jelentőségű próféta eljövetelét. Ez a próféta az iszlám tudósai szerint természetesen Mohamed lenne. A Barnabás-evangéliumban pedig Jézus állítólag erre tesz utalásokat. A Barnabás-evangélium szerint egyébként Jézus nem Isten fia volna, hanem egyszerű próféta. A Die Welt cikke szerint ezek után talán nem véletlen, hogy éppen Törökországban került elő ez vitatott kora középkori vagy késő ókori kézirat.
A Barnabás-evangéliummal szemben a többi, úgynevezett kanonizált evangélium, amely a Bibliában szerepel, nem tesz említést Jézus utáni prófétákról. Egyes iszlám összeesküvés-elméletek szerint a keresztény egyház szándékosan hagyta ki a Biblia véglegesítésekor (kanonizálásakor) a Mohamedre vagy egy újabb prófétára utaló részeket.
Barnabás egyébként a jeruzsálemi keresztény közösség tagja lehetett a korai kereszténység idején. Valószínűleg Cipruson halt meg, a kereszténység mártírjaként. Egy másik vitatott kézirat is létezik, az úgynevezett Barnabás-levél, ez a 2. századból származik. Barnabás alighanem Pál apostol egyik hitvitázó ellenfele volt, és miután a keresztény egyház inkább Pálra támaszkodott, Barnabás idővel valószínűleg háttérbe szorult. Ez a hitvita azonban aligha függhet össze a több száz évvel később fellépő Mohamed tanításaival.
A helyzetet bonyolítja, hogy maradtak fenn olyan dokumentumok, amelyek a Barnabás-evangélium létezésére utalnak. Az egyik a 16. századból származik, és talán egy 14. századi iratra vezethető vissza. Ám a 14. századi irat is különös helyen született: az akkor még muzulmánok befolyása alatt álló spanyolországi területeken keletkezhetett. A szerzője valószínűleg egy olyan egykori keresztény, aki az iszlám követője lett. Ez is arra utal, hogy a Barnabás-evangélium inkább kései hamisítványnak tekinthető.