Sikeresen tesztelte augusztus 28-án, vasárnap az űrrakéta-kilövések költségét jelentősen csökkentő, új szuperszonikus űrrakéta-hajtóművét India - jelentette be az indiai űrkutatási szervezet (ISRO). "Ez egy hatalmas siker" - mondta a kísérletről Kiran Kumar, az ISRO vezetője.
A három tonna súlyú scramjet (az angol supersonic combusting ramjet kifejezésből) nevű hajtóműrendszer légköri oxigént használ az üzemanyag-égetéshez, nem pedig a járművön szállított oxidálószert, mint a rakétahajtóművek.
A scramjet nem rakétahajtómű, hanem a sugárhajtómű egy formája (egész pontosan torlósugár-hajtómű),
de az elképzelések szerint hagyományos rakétahajtóművel kiegészítve hatékonyabbá teheti az űrrakéták működését.
A scramjetek szuperszonikus levegőáramlás mellett égetik az üzemanyagot.
Így a scramjettel felszerelt repülőgépnek vagy űrrakétának kiegészítő hajtóműre van szüksége, ami felgyorsítja arra a sebességre (körülbelül a hangsebesség ötszörösére), amelyen a scramjet működésbe tud lépni.
A hajtómű lehetővé teszi, hogy az űrrakéta-fellövések költségét jelentősen csökkentsék.
Jelenleg egy kilogramm rakomány világűrbe bocsátása mintegy 20 ezer dollárba (5,5 millió forintba) kerül.
A scramjet tizedére csökkentheti ezt a költséget.
India belépett az ezzel a technológiával bírók tekintélyes klubjába"
- közölte Kumar. Mindeddig csak az Egyesült Államoknak és Ausztráliának volt ilyen technológiája.
Mióta a NASA 2011-ben leállította űrrepülős programját, erős nemzetközi verseny kezdődött az alternatív, többször felhasználható űrhajók kifejlesztésére. Ezekkel ugyanis jelentősen lehetne csökkenteni az űrkutatás költségeit.
India saját űrkutatási programjában már komoly eredményeket ért el. A Mars körüli pályára szánt űreszközét 2013-ban indította útnak. Kutatói egy évtizeden belül meg akarják építeni és fel akarják lőni a többször felhasználható űrhajót.