Az Ír Légügyi Hatóság (The Irish Aviation Authority, IAA) jelentése szerint november 9-én pénteken, UTC szerint reggel 07:00-kor a British Airways Montrealból Londonba tartó BA94-es számú járat Boeing 787-es utasszállító gépének kapitánya felvette a kapcsolatot a shannon-i légiirányító központtal.
(Az egyezményes koordinált világidő vagy röviden koordinált világidő, angolul Universal Time Coordinate, rövidítve UTC, az a hivatkozási időzóna, amelyhez a Föld többi időzónáját viszonyítjuk. Az UTC a greenwichi középidőt - GMT- váltotta fel 1961-ben.)
A Speedbird 94 hívójelű gép kapitánya az iránt érdeklődött, hogy nem zajlik-e katonai gyakorlat a Boeing 787-es légterében,
mert egy rendkívül fényes, nagy sebességgel mozgó tárgyat észleltek.
A légi irányítás és a BA94-es járat pilótafülkéje közti beszélgetést rögzítő hangfelvétel tanúsága szerint az irányítás a következő választ adta a kapitány érdeklődésére: "Semmi sem mutatkozik sem az elsődleges, sem a másodlagos radaron."
A kapitány nyugtázta az irányítás közlését, megjegyezve, hogy az észlelt tárgy „olyan gyorsan mozog".
„Melletted?" – érkezett az újabb kérdés az IAA-tól. "A bal oldalunkon felbukkant, majd gyorsan észak felé fordult" - jelentette a BA94-es járat kapitánya. Néhány pillanattal később pedig a következőket közölte:
Fényes fény volt, és nagyon nagy sebességgel eltűnt."
Azt is hozzáfűzte, tanakodnak, hogy vajon mi lehet a rejtélyes repülő tárgy.
Bár a Boeing 787-es pilótái úgy gondolták, nem valószínű, hogy az objektum keresztezni fogja a gép irányvonalát, azaz nem áll ütközési pályán,
de mégis megkérdezték a shannoni irányítástól, sikerült-e esetleg azonosítaniuk az objektumot,
ám erre ismét csak negatív választ kaptak, mert a radarképernyőkön továbbra sem mutatkozott a tárgy.
Közben egy másik utasszállító, a Virgin Airlines Orlandóból Manchesterbe tartó VS76-os járatának ugyancsak bejelentkezett a kapitánya, azt közölve,
ők is látják a szokatlanul nagy sebességgel haladó fényes tárgyat.
A Virgin 76 hívójelű Airbus A330-as személyzete további részletekről is beszámolt az irányításnak.
A kapitány szerint a megfigyelt tárgy olyan objektum lehetett, amely ismét visszatért a Föld légkörébe.
Majd a következőket jelentette: "Több objektumot láttunk, ugyanolyan típusú pályán... nagyon világosak." Erre egy, a közeli légtérben haladó harmadik gép pilótája is bejelentkezett, aki azt mondta: „Örülök, hogy nem csak én láttam".
A VS76 járat kapitánya közben folyamatosan jelentette, hogy miket észlelnek. Elmondta, a gép helyzetéhez képest tizenegy óránál két erős fénygömböt láttak feltűnni,
amelyek először jobbra fordultak, majd nagy sebességgel emelkedni kezdtek.
A pilóta megjegyezte, hogy „csillagászati", legalább Mach 2, vagy még nagyobb volt a sebességük.
(A Mach egy olyan viszonyszám, amely az adott test sebességének arányát mutatja a hang sebességéhez képest. A Mach 2 kétszeres hangsebességet jelent.)
Az azonosítatlan repülő objektumot észlelt repülőgépek nagy magasságban, FL 280 (28 000 láb), illetve FL 420 (42 000 láb) között repültek.
(A repülésben lábban adják meg a magasságot, FL 280 ennek megfelelően 8680 méter, FL 420 pedig 13 020 méter repülési magasságnak felel meg.) Az IAA szóvivője közölte, hogy a november 9-i „szokatlan légi tevékenységgel" kapcsolatos jelentéseket az erre szokásos protokoll szerint „bizalmasan" vizsgálják.
Az UFO az azonosítatlan repülő tárgy (Unidentified Flying Object) kezdőbetűinek angol betűszava, amelyet olyan repülő objektumok megjelölésére használnak, melyeket nem sikerült egyértelműen azonosítani.
A köznyelvbe is átment kifejezést eredetileg a katonai repülésben alkalmazták, ahol ezt olyan tárgyakra (új típusú ellenséges katonai repülőgép, meteorológiai ballon, stb.) értették, amelyeknek még nem volt tisztázva az eredete.
Az 1950-es évektől kezdve a köznyelvben az ufó megjelölést - az eredeti jelentéstartalmat jelentősen túllépve – már feltételezett földönkívüli űreszközökre, az úgynevezett „repülő csészealjakra" alkalmazták.
Az ufóészlelések többsége többnyire csillagászati, vagy más ritka magaslégköri, illetve meteorológiai jelenséggel,
esetleg valamilyen kísérleti katonai repülőeszköz tesztelésével hozható összefüggésbe.
Minimális számban azonban léteznek olyan ufómegfigyelések is, amelyeknél az észlelést nem lehet összefüggésbe hozni csillagászati, illetve meteorológiai jelenségekkel, sem pedig katonai kísérletekkel.
Ez utóbbiak hátterét próbálja felfedni a többnyire laikusok által művelt ufológia. Az ufómegfigyelésekről szóló hírek nagy érdeklődésre számíthatnak, amivel rendszeresen vissza is élnek.
Ezekre a gyakori visszaélésekre vezethetők vissza a tudósok kételyei a laikusok tudományos igénnyel dokumentálhatatlan elbeszéléseit illetően.
Egyelőre még nem beszélhetünk tudományos ufókutatásról, mert ahhoz kísérletileg ellenőrizhető, megismételhető feltételekre lenne szükség, amit a jelenségkör magától értetődően nem tud produkálni.
(Forrás: Airlive)