Tudja-e, hogy miért szeretik a háziállatok a simogatást?

kutya
Amikor hazaérünk egy hosszú munkanap után, hatalmas örömmel tölt el minket, amikor a háziállatunk boldogan rohan elénk. Ilyenkor belefúrjuk ujjainkat a finom, meleg bundájukba, és megsimogatjuk, megvakargatjuk őket. Látszik, hogy a cicánk, kutyánk vagy tengerimalacunk mennyire hálás ezért, de közben azt is érezzük, hogy a szívünk melegséggel telik el. De miért is igénylik annyira ezt a közvetlen mozdulatot? És nekünk miért esik annyira jól egy kedves simogatás? A kutatók most megkeresték a tudományos magyarázatot.

A simogatástól határozottan jobban érzik magukat

A kutyák egyszerűen imádják, amikor a hasukat vakargatjuk, és ennek kieszközöléseként gyakran demonstratívan a hátukra fordulnak, hogy szinte könyörögjenek egy kis simogatásért. A macskák azonnal dorombolni kezdenek, amikor a két fülük közötti, különleges területen vakarásszuk őket.

Simogatás közben a macskák egyszer csak dorombolni kezdenek Forrás: pexels.com

Hasonló a helyzet azonban velünk, emberekkel is. Gondoljunk csak bele:

amikor beütjük a kezünket valahová, akkor az adott, sajgó terület gyors dörzsölgetése egyértelműen csökkenti a fájdalmat.

Mindez a tapintás „hatalmának" tulajdonítható, ami óriási szerepet játszik az aktuális érzelmi állapotunkban.

Két cica játékos harca: eközben az érintéseket is gyakorolják Forrás: Image Source/Image Source/HERBERT SPICHTINGER/Herbert Spichtinger

Bár nem minden érintés kellemes, mégis úgy tűnik, hogy szinte valamennyi emlős megegyezik abban, hogy egy hosszabb, finomabb simogatástól határozottan jobban érzi magát. Hogy miért? A Nature Neuroscience tudományos folyóiratban publikált kutatás szerint ez a fajta mozdulat stimulálja az MRGPRB4 + néven ismert idegsejteket, ami a kellemes érzést generálja.

Láthatóan kellemes érzetet okozott

Kutatók genetikailag módosított egerekkel dolgoztak, amiknek a MRGPRB4 + neuronjait speciális körülmények között aktiválták. Ezzel a simogatás, vakargatás érzetét keltették az állatokban, és ez láthatóan kellemes érzetet okozott. Ezek a neuronok a bőrben a szőrtüszőkhöz (vagy a hajhagymákhoz) kötődnek, és viszonylag széles körűek. Elrendezkedésük azt sugallja, hogy

csak és kizárólag a hosszú, simogató mozgásokra reagálnak,

és egyáltalán nem az olyan, lokalizált érintésekre, mint például a csípés vagy harapás.

A cica simogatása és dédelgetése boldogsághormonokat szabadít fel Forrás: pexels.com

– magyarázta David Anderson, a tanulmány egyik szerzője. – Ezt alátámasztja az a tény is, hogy az egyén a vakargatás, az ölelés, vagy simogatás kellemes érzetét tapasztalhatja hajmosás vagy épp borotválkozás után is. Ez a tény is az MRGPRB4 + szerepét erősíti.
A kutatók ezért úgy vélik, hogy hasonló érzékszervi neuronok léteznek a hasonló tulajdonságokkal rendelkező emberekben és a legtöbb szőrös emlős estében is.

A neuronok közvetítésével kellemes érzésekhez juthatnak

Nem véletlen tehát, hogy a kutatók szerint pont a szőrös állatok, például a kutyák és macskák éreznek hasonlóan kellemes, az öröm és boldogság hullámaihoz hasonló érzést simogatás közben. A kellemes testi érintést észlelő neuronok ugyanis nagy valószínűség szerint kapcsolódnak a magasabb agyi áramkörökhöz, amelyek jutalmat vagy örömöt eredményeznek.

A kutyák között is fontos szerepe van az érintésnek Forrás: pexels.com

Ahhoz azonban, hogy a kutatók kétséget kizáróan bizonyítsák elméletüket, tovább módosították az egereket, és ugyanazokat a neuronokat biokémiai úton aktiválták egy gyógyszerinjekció segítségével. Az állatok viszont még így is

megtalálták az MRGPRB4 + neuronok aktiválódásával okozott érzéseket

és a kémiai patinát követően is kevesebb stressz jeleit mutatták.

A felnőtt macskáknál a simogatás is a kölyökkor emlékeit idézi fel Forrás: AFP/Raul Arboleda

– mutatott rá David Anderson. – Ám egyértelműen látszik, hogy leginkább a lassú, finom mozdulatokat kedvelik.

Az összetartozás érzését erősíti

Az emlősöknél, különösen a közösségben élő egyedeknél, az érintés a kapcsolatteremtés és a kötelékek megerősítésének kitűnő módja. A vadon élő főemlősök például egymás bundáját kurkásszák, és eltávolítják a káros parazitákat egymás bőréről, amit egyedül képtelenek lennének megtenni.

A majmok egymás bundájának átvizsgálásával erősítik a szociális kötelékeket Forrás: Pixabay

A kutatások azonban már rég megerősítették, hogy ezek már régen túlmutatnak a pusztán higiéniai szempontokon és a szükségleteken.

Bár a bőrápolás igen praktikus és hasznos, mégis fontos kapcsolódási pontot jelent a szocializáció folyamatában.

Igényli a simogatást Forrás: pexels.com

Az emberek sem véletlenül fognak kezet egymással, amikor találkoznak és a barátok, családtagok közötti ölelkezés is egy szükséges, ám önkéntelen mozdulat az összetartozás érzésének erősítéséhez. Amikor valakinek megveregetjük a hátát, vagy épp megsimogatjuk a karját, akkor ezekkel az apró gesztusokkal erősítjük meg a családi vagy társadalmi kapcsolatainkat.

A „kémiai koktél" könnyedebb állapotot okoz

Az érintések nyújtotta kellemes érzés egykor valószínűleg rituáléként, például ápolásként indult, majd a későbbiekben a fiziológiánk a pozitív érzelmekkel kötötte össze ezt a tevékenységet. Az ilyen viselkedés valószínűleg evolúciós előnyt jelentett, mivel elősegíti az egészséget, a higiéniát, a kötést és a csoportba vetett bizalmat, ezáltal növelve valamennyi tagja túlélési esélyeit.

Erősítik a szociális kötelékeket Forrás: Shutterstock

Alternatívaként szolgált az utódokat melegen tartani, és a szülőkkel, testvérekkel együtt már hatalmas előnyöket biztosított. Függetlenül a miértektől, a végeredmény kétségtelenül rendkívül hatékony a kötődés, a társadalmi interakció és a jó hangulat előmozdításában.

A kutatók szerint az MRGPRB4 + neuronok aktiválása endorfinokat termel, és oxitocint bocsát az agyba, ami segít a fájdalomcsillapításban, a relaxációban és kötődésekben, miközben ideiglenesen csökkenti a kortizol (stresszhormon) szintjét.

Minden állat reagál a simogatásra Forrás: Pixabay

Ez a „kémiai koktél" könnyedebb állapotba hoz minket és a háziállatainkat egyaránt, megszabadít az agressziótól, és örömérzetet okoz. A simogatás emellett nagymértékben aktiválja a neuronokat a szomatoszenzoros kéregben, ami idővel egyre intenzívebbé válik. A kutatók szerint az agyi aktivitás növekedése fokozza a szubjektív örömöt, és egyfajta jutalomérzetet generál az agyban.