Kiderült, mégis lehet gyógyítani az egyik legborzalmasabb gyerekbetegséget

fever patients Boys Clinic Child Holding Dedication Support Care Healthcare And Medicine Childhood Worried Illness Patient Mother People Asia Hospital mother holding child's hand who fever patients have IV tube.
mother holding child's hand who fever patients have IV tube.
A Karolinska Institutet tudósai a Karolinska Egyetemi Kórházzal együttműködve feltárták a Langerhans-sejtes hisztiocitózis kiváltó okát. Ezek az úttörő eredmények, amelyeket a Science Immunology című folyóiratban tettek közzé, új, célzott kezelések kifejlesztéséhez vezethetnek.

Az LCH vagy Langerhans-sejtes hisztiocitózis súlyos és potenciálisan halálos kimenetelű betegség, amely elsősorban gyermekeket érint. Svédországban évente átlagosan 5-10 gyermeknél diagnosztizálnak LCH-t, leggyakrabban 10 éves koruk előtt.

Az LCH-s betegeknél káros mutációk jelentkeznek azokban az immunsejtekben, amelyek a rákos sejtek felismerésében és eltávolításában játszanak szerepet.

"Az LCH-sejtek eredetét évtizedek óta vitatják. Egyes kutatók meg vannak győződve arról, hogy az LCH egy bizonyos immunsejtből, a dendritikus sejtből származik, míg mások úgy vélik, hogy egy rokon sejtből, a monocitából alakul ki" - mondja Egle Kvedaraite, a Karolinska Institutet Orvosi Biokémiai és Biofizikai Tanszékének orvosa és kutatója, az új tanulmány első szerzője.

A Karolinska Institutet kutatói a Szingapúri Immunológiai Hálózat és a Newcastle-i Egyetem tudósaival együtt most be tudták bizonyítani, hogy mindkét elmélet közel áll az igazsághoz. A kutatók kombinálták az úgynevezett egysejtes szekvenálást, a minták mikroszkópos vizsgálatát és LCH-s betegek sejtjeinek megfigyelését.

Forrás: Getty Images/iStockphoto/SAIYOOD/Saiyood

Felfedezték, hogy a mutáns LCH sejtek tulajdonságaikban hasonlítanak a monocitákra és a dendritikus sejtekre, illetve emlékeztetnek még egy újonnan felfedezett sejttípusra, az ún. hármas típusú dendritikus sejtre (DC3).

"Ma már tudjuk, hogy a DC3-nak külön fejlődési útvonala van, amely elkülönül más dendritikus sejtektől és monocitáktól, és ennek ismerete kulcsfontosságú volt a tanulmányunkban" - mondja Egle Kvedaraite. A kutatók azt is megfigyelték, hogy a különböző sejttípusok kommunikálhatnak egymással, ami elősegíti a betegség kialakulását és egy öngerjesztő folyamatot indít el.

- mondja Egle Kvedaraite.

Az eredmények azért fontosak, mert a beteg sejtek alaposabb megismerésével hatékonyabb, kevesebb mellékhatásokkal járó kezelések válnak elérhetővé.