Ezer évvel korábban történt az első csók, mint a tudósok vélték

csók, csókolózás, kézfogás
A legtöbb tanulmány szerint az ajakcsók legkorábbi bizonyítékai egy meghatározott földrajzi helyről, Indiából származnak Krisztus előtt 1500-ból, ahonnan más régiókba is átterjedhettek. Egy új áttekintő tanulmány azonban rámutat, hogy a csókolózásnak ezt a stílusát a mezopotámiai agyagtáblák is említik, ami ezer évvel megelőzi Indiát.

Sophie Lund Rasmussen, az Oxfordi Egyetem és Troels Pank Arbøll a Koppenhágai Egyetem kutatói a mezopotámiai agyagtáblákon található írást vizsgálták. Már Krisztus előtt 2500-ban találtak említéseket a csókolózásról.

A tudósok szerint a csókolózás szexuális aktusok után történt és a párok az ajkakra összpontosítottak.

Ahogy arra a szakemberek rámutattak, a csókolózás akaratlanul is szerepet játszhatott abban, hogy a mikroorganizmusok sokkal gyorsabban terjedtek, különösen a herpes simplex vírus. Léteznek ugyanis olyan mezopotámiai szövegek, amelyek hasonló tünetekkel járó betegséget írnak le. A kutatók azonban nem biztosak abban, hogy az általunk ismert vírusról van-e szó, mivel az ókori civilizációk másképp végezték az egészségügyi ellátást, mint mi most.

Az evolúciós antropológusok szerint az ajakcsókolás azért alakult ki, hogy a nyálban vagy a leheletben található kémiai jelek alapján értékeljük a párunk „kompatibilitását" Forrás: AFP/Loic Venance

– mondta Pank Arbøll, a mezopotámiai orvostörténet szakértője a ZME Science online tudományos portálnak. – Sok ezer ilyen agyagtábla maradt fenn a mai napig, amelyek egyértelmű példákat tartalmaznak arra, hogy az ókorban a csókolózást a romantikus intimitás részének tekintették.

Az evolúciós antropológusok szerint az ajakcsókolás azért alakult ki, hogy a nyálban vagy a leheletben található kémiai jelek alapján értékeljük a párunk „kompatibilitását".

A csókolózás emellett az érzelmi kötődés kialakítását és a szexuális izgalom fokozását is szolgálhatja.

A Science tudományos szaklapban publikált tanulmányukban a kutatók a Mezopotámiában található, ékírásnak nevezett (kis háromszög alakúra vágott nádszálakkal agyagtáblákra írt) írásokat vizsgálták. Míg a korábbi szövegek csak a közigazgatási gyakorlatra vonatkoztak, a későbbiek más témákat is tartalmaztak. A legkorábbi, ajakcsókot említő források közül néhányat a Krisztus előtt 2500-ból származó mitológiai szövegekben találtak.

– mondták a kutatók. – A társadalomnak lehetett egy sor társadalmi normája az ideális viselkedésre vonatkozóan.

Hozzátették: az ilyen normák létezésének a ténye azonban arra utal, hogy a csókolózás széles körben elterjedt gyakorlatnak számított.