Itt a legújabb taktika, hogy elkerülhessük a kullancscsípéseket

A kullancsokat nehéz észrevenni, és nehéz megszabadulni tőlük
A kullancsokat nehéz észrevenni, de még nehezebb megszabadulni tőlük
A legtöbben élvezzük a meleg tavaszi napsütést. Épp úgy, ahogy a kullancsok is. Amikor úgy érezzük, hogy leülnénk a fűbe vagy végigsétálnánk egy réten, jó eséllyel találkozunk ott egy kullanccsal. Ezek az élősködők viszont komoly egészségügyi problémát jelentenek, számos betegséget okoznak, amelyek közül a legismertebb a Lyme-kór. De most itt egy új stratégia, amivel talán elkerülhetjük őket.

Egyre gyakoribbak a kullancsok

A kullancsok kiirtása jelentős kihívást jelent, megfoghatatlan és rugalmas természetük miatt. A kutatók folyamatosan keresik az innovatív megoldásokat, és most többek között egy hangyák által megihletett riasztószert fejlesztettek ki.

Ezek az apró élősködők ma már minden eddiginél több helyen fordulnak elő, köszönhetően az éghajlatváltozásnak és azon területek bővülésének, ahol a vadon élő gazdaszervezeteik élnek.

Csak a megelőző intézkedések, például a hosszú ujjú és szárú nadrágok viselése, a rovarriasztó szerek használata és a rendszeres kullancsellenőrzés segíthet csökkenteni a kullancscsípés és az általuk terjesztett betegségek kockázatát.

A kullancsokat nehéz észrevenni, és nehéz megszabadulni tőlük
A kullancsokat nehéz észrevenni, de még nehezebb megszabadulni tőlük
Fotó: Erik Karits

A kullancsok sok olyan helyet és sok olyan évszakot szeretnek, amikor mi is szeretünk kint lenni, élvezni az időjárást. A nyári, szabadtéri sportolási, kirándulási szezonban így elég nagy a kullancsokkal való találkozás kockázata. Az emberek gyakran találkoznak velük az ösvények szélén

– mondja a vezető szerző, Claire Gooding, az SFU Gries Lab munkatársa a ZME Science online tudományos portálnak.

A Royal Society Open Science folyóiratban publikált tanulmány mögött meghúzódó indoklás meglehetősen egyszerű. A hangyák néha kullancsokat zsákmányolnak és az élősködők úgy fejlődtek ki, hogy elkerüljék az ilyen ragadozókat. A szakemberek szerint ha jelezni tudnánk a kullancsoknak, hogy a ragadozóik a közelben vannak, akkor valószínűleg elkerülnének minket.

Azért döntöttünk úgy, hogy megvizsgáljuk a hangyákat, mert ezek társas rovarok, és feromonok széles skáláját használják az egymással való kommunikációra. Kémiailag zajosak, tehát ahhoz képest, hogy kémiailag érzékelik a világot, ezen feromonok alapján könnyen megjósolható, hogy hol lesznek

– magyarázta Gooding, aki szerint a kullancsok megfigyelik a hangyák kémiai kommunikációs rendszerét.

Bárhová permetezhető és távol tartja a kullancsokat

A kutatók először hangyaferomonokkal szennyeztek be néhány területet, ami megerősítette, hogy a kullancsok elkerülik azokat. Az élősködők valószínűleg érezték, hogy a hangyák ott lehetnek, és azt mondhatták volna: „nem megyek oda, mert ott hangyák vannak, vagy a jövőben hamarosan ismét hangyák lehetnek.” Ezután

kémiailag elemezték a feromonokat, kombinálva a gázkromatográfiának és a tömegspektrometriának nevezett technikát a feromonokon belüli különböző anyagok azonosítására.

Végül pontosan azonosították azokat a vegyületeket, amelyeket a kullancsok elkerültek. Ezután vegyészekkel együttműködve szintetikusan újra előállították ezeket a vegyi anyagokat, és újra elvégezték a kísérleteket.

Megrázó adatok

Csak az Egyesült Államokban évente körülbelül 30 ezer Lyme-kóros esetet jelentenek, bár a tényleges számok valószínűleg sokkal magasabbak; a legújabb becslések szerint akár 476 ezer eset is lehet évente. A kullancsok ráadásul más betegségeket, például a Rocky Mountain foltos lázat, az anaplazmózist és a babéziózist is terjesztik, amelyek együttesen évente több ezer további megbetegedéshez járulnak hozzá.

Megállapították, hogy a kullancsok ugyanúgy reagáltak a szintetikus feromonokra és elkerülték őket.

Ez azt jelenti, hogy az anyag szintetizálható és felhasználható az emberek számára is egyfajta riasztószerként, akár személyre permetezve, akár valamilyen környezeti elemre, például faforgácsra, hogy elriasszuk a kullancsokat attól, hogy bemásszanak egy parkba vagy egy túraútvonalra

– emelte ki tanulmányuk hasznosíthatóságát a szakember.

A kutatók most szabadalmat kértek a technológiájukra. Bár még nem tudják, hogy a termék mikor kerülhet a boltok polcaira, mindez jelentős előrelépést jelenthet a kullancsmegelőzési stratégiák terén. A biológiai alapú megközelítés emellett új utakat nyit a biológiai kártevők elleni védekezésben anélkül, hogy durva kémiai rovarirtó szerekhez kellene fordulni.