A brit Royal Society egyetlen magyar mérnöktagja

egyik szeme olyan súlyosan megsérült, hogy el kellett távolítani
A magyar hadmérnök 1788-ban bekapcsolódott a törökök elleni háborúba, de egyik szeme olyan súlyosan megsérült, hogy el kellett távolítani
Vágólapra másolva!
Kétszáz éve, 1824. május 11-én halt meg vajai és luskodi Vay Miklós báró, hadmérnök, tábornok. Ő volt a folyószabályozás királyi biztosa, a brit Royal Society egyetlen magyar mérnöktagja.
Vágólapra másolva!

Hadmérnöki végzettséget is szerzett

A Borsod megyei Zsolcán (más adatok szerint a Gömör megyei Serkén - ma Sirkovce, Szlovákia) született 1756. szeptember 6-án. Szabolcs vármegye egyik legrégibb nemesi családjából származott, amely ősi birtokáról, Vaja községről kapta nevét, a família eredetét hitelesen a 14. századig lehet visszavezetni, és a 16. században tértek protestáns hitre. Vay Ádám, II. Rákóczi Ferenc fejedelem marsallja dédapjának testvére volt.

Vay Miklós a sárospataki kollégiumban különösen a matematikában jeleskedett, majd a Bécs melletti leingrubeni hadmérnöki iskolában tanult.

1780-tól mérnök hadnagyként az aradi, majd a theresienstadti vár felújítását és átépítését végezte. 1786-tól kétéves nyugat-európai tanulmányutat tett, eljutott Németországba, Franciaországba, Hollandiába és Angliába is, itt Jesse Ramsden, a kor kiváló műszerszerkesztőjének munkatársa lett. Az optikai műszerkészítés terén elért eredményeiért 1787-ben a Royal Society tagjává választották, máig ő az egyetlen magyar mérnök, akit e nagy tekintélyű társaság befogadott.

egyik szeme olyan súlyosan megsérült, hogy el kellett távolítani
A magyar hadmérnök 1788-ban bekapcsolódott a törökök elleni háborúba, de egyik szeme olyan súlyosan megsérült, hogy el kellett távolítani
Fotó: Wikimedia Commons


 

Hazatérve az 1788-ban kezdődött török elleni háborúban tüzérkapitányként vett részt Szabács és Belgrád bevételében, II. József érdemeiért bárói rangot adományozott neki. A

harcokban jobb szeme annyira megsérült, hogy 1796-ban el kellett távolítani, emiatt leköszönt katonai rangjáról, és nyugalomba vonult, de 1809-ben azonnal jelentkezett a Napóleon elleni utolsó nemesi felkeléshez és részt vett a vesztes győri csatában. II. József halála után a jozefinista reformpolitikából kiábrándulva a nemesi reformszárnyhoz csatlakozott, országgyűlési követként elmondott éles hangú beszéde miatt I. Ferenc megfosztotta dandártábornoki rangjától, de a rendek felzúdulása miatt vissza kellett vonnia az intézkedést.

 

A Tisza és Körös-vidék folyószabályozási királyi biztosának nevezték ki


Vay nyugalomba vonulása után alsózsolcai birtokán gazdálkodott, Angliából korszerű ekék, vető- és aratógépek terveit hozta magával, ő honosította meg Szabolcsban a burgonyát, amely a vidék egyik fő terménye lett. Az általa kifejlesztett pamutfonó gépegyüttesre 1789-ben kapott szabadalmat, és 

Batthyány Károly gróffal ő alapította meg a Habsburg-monarchia első teljesen gépesített pamutfonal-gyártó üzemét. A postakocsikra fordulatszámláló berendezést szereltetett, ily módon javította ki a korabeli postaút-térképek hibáit. 

Elsőként vetette fel egy pesti lánchíd megépítésének gondolatát, kidolgozta és megrajzolta, sőt statikailag kiszámította a terveket. Sokat foglalkozott annak vizsgálatával is, hogy hogyan lehetne olyan vízi malmot létesíteni, amely nem zavarná a hajózást, és nem segítené az árvizek keletkezését. Debrecenben salétromgyártó részvénytársaságot hozott létre, e vállalkozás tetemes anyagi sikerrel járt.
A köztiszteletben álló, világlátott, reformgondolkodású Vay Miklóst 1802-ben nevezték ki a Tisza és Körös-vidék folyószabályozási királyi biztosának, a térképező és szabályozó munka irányítójának és felügyelőjének. 

Vay Miklós elsőként vetette fel egy pesti lánchíd megépítésének gondolatát
Vay Miklós elsőként vetette fel egy pesti lánchíd megépítésének gondolatát, kidolgozta és megrajzolta, sőt statikailag kiszámította a terveket
Fotó: Wikimedia Commons/Adolphe Rouargue

Az első időben méréseket végzett, terveket készített, a Tisza szabályozását vízosztásos módszerrel, egy Vásárosnamény és Csongrád közti 284 kilométer hosszú főcsatornával akarta megoldani, amely árvíz idején egy méterrel csökkentette volna a folyó szintjét. 

Mivel a Tisza és mellékfolyói 1816-ban a korábbiaknál is nagyobb elöntéseket okoztak, a Körösök vidéke fél évig volt víz alatt, Vay a szabályozások megkezdéséhez elengedhetetlennek tartotta a Körös-vidék teljes felmérését. 1817-ben sikerült elérnie, hogy az országban először a Körös-Berettyó-vidék vízrajzi felmérésére kerüljön sor, a munkát, a Közép-Tisza völgy felmérésével együtt, 1818-1824 közt Huszár Mátyás és munkatársai végezték el, nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő színvonalon.

Vay, aki császári és királyi kamarás is volt, 1799-ben vette feleségül Johanna von Adelsheim bárónőt. 

Két fia közül Miklós koronaőr, majd 1860-ban Magyarország kancellárja, Lajos borsodi főispán lett. A generális 1824. május 10-én feleségével kocsikázni indult, de a hintó lovai megbokrosodtak, s mire megfékezték őket, az izgalmaktól agyvérzést kapott és másnap meghalt. Kazinczy Ferenc így emlékezett meg róla: „nemesebb gondolkodású, nemesebb érzésű halandó kevés volt! Nem foghatá meg, miként lehet rútat tenni”.

 

(MTVA Sajtóarchívum)