Az Airbus konzorcium az 1980-as években nem kisebb célt tűzött ki az A320 típuscsalád kifejlesztésével, mint a közepes hatótávolságú utasszállítók piacán addig egyeduralkodó Boeing 737, illetve McDonall-Douglas DC-9 egyeduralmának megtörését.
Az A320 1987. február 22-én végrehajtott szűzfelszállása új korszak nyitánya lett a repüléstörténetben, az Airbus gépe volt az első olyan polgári utasszállító, amelyet komputervezérelt, digitális, úgynevezett fly-by-wire kormányszerkezettel, teljesen digitalizált pilótafülkével és a szokásos szarvkormány helyett joystickkal szereltek fel.
A szakmai közvéleményt kezdetben megosztotta a típus számítógép uralta irányítási rendszere; néhány incidens pedig alátámasztani látszott az ezzel kapcsolatos aggodalmakat.
Mindettől függetlenül az A320 típuscsalád a közepes hatótávolságú, keskenytörzsű, két hajtóműves gépek piacán fényes karriert futott be, a gyártás 1986-os megkezdése, illetve a típus 1988. március 28-i, az Air France légitársaságnál történt szolgálatba állítása óta 2015. február 28-ig összesen 6452 gép hagyta el az Airbus szerelőcsarnokait.
Legnagyobb jelenlegi üzemeltetője a US Airways, 222 géppel. A típuscsaládhoz tartozó A319 törzse rövidebb, az A321-é pedig hosszabb az alaptípusáénál.
2015-ig - beleértve a mai sajnálatos balesetet is – 63 incidens történt a típussal, amelynek a Germanwings katasztrófájában elhunytakkal együtt 1092 halálos áldozata volt. Ötven rendkívüli esemény a gép teljesen digitalizált irányítási rendszerének meghibásodására volt visszavezethető. A típussal történt néhány ismertebb baleset egyike a Lufthansa D-AIPN lajstromjelű A320-ának katasztrófája, amely 1993. szeptember 14-én Varsó nemzetközi repülőterén történt.
A landolás után a személyzet nem tudta kellően lefékezni a gépet, amely túlfutott a pályán, és a reptér mögötti töltésnek csapódva kigyulladt. Az incidensnek két halálos áldozata volt, a gép teljesen megsemmisült. (Ez volt az egyébként híresen biztonságos Lufthansa eddigi utolsó balesete.) 2009. január 15-én az US Airways New York LaGuardia repülőteréről felszálló A320-214 típusú gépe röviddel az elemelkedés után, a hajtóművek teljesítménycsökkenése miatt kényszerleszállást hajtott végre a Hudson folyón.
A pilóták lélekjelenlétének és magas szintű repülőtudásának köszönhetően mindenki túlélte a veszedelmes manővert. 2014. december 28-án az Air Asia Kuala Lumpurba tartó A320-sa egy viharzóna átrepülése közben a Jáva-tenger felett lezuhant. A gép fedélzetén tartózkodó 162 ember közül senki sem élte túl a katasztrófát. A típuscsalád közel negyedszázada üzemel.
A légi katasztrófák érthető okokból mindig megrázzák a közvéleményt, de a legyártott gépekhez, valamint a típus által repült óraszámhoz képest, a bekövetkezett balesetek alapján az A320 kifejezetten biztonságos gépnek számít.