Az űrhajózás áldozatai
Napjainkig tizenegyen haltak meg közvetlen űrtevékenység során, hatan pedig gyakorlás közben. 1961. március 23-án az egyik legtehetségesebbnek tartott szovjet űrhajós, V. Bondarenko a felkészülés során halt meg. Egy alkoholos vattát hanyagul dobott el a magassági kamrában. A vatta a forró kályhán landolt, és felgyújtotta az egész kabint.
Szintén gyakorlat közben, rövidzárlat miatt gyulladt ki az Apolló-1 belseje 1967. január 27-én. A kabin tiszta oxigénből álló légkörében Chaffe, Grissom és White pillanatok alatt elégett. Ezután változtattak a konstrukción, a berendezéseket éghetetlen anyagúra cserélték, az ajtót pedig - a korábbi 90(!) helyett - három másodperc alatt nyithatóvá tették.
Gagarinhoz hasonlóan (aki 1968. március 27-én zuhant le) vadászrepülő-balesetben vesztette életét az amerikai Theodor Freeman űrhajós. Egy vadlibával ütközött, a lerepülő kabintető a sugárhajtóműre tapadt, megakadályozta a levegő beszívását, a motor leállt, és a gép lezuhant.
Vlagyimir Komarov már valódi űrrepülés áldozata lett. Az akkor teljesen új űrhajó, a Szojuz-1 berepülését végezte 1967. április 24-én. Leszállása közben azonban ejtőernyő rácsavarodott a kabinra és nem tudta lefékezni, amely hatalmas sebességgel csapódott a földbe.
1971. június 29-én a Szojuz-11-ből visszatéréskor szökött meg a levegő, Dobrovolszkij, Volkov és Pacajev pedig nem viselt űrruhát. A tragédia után kétszemélyessé alakították át a Szojuzt, melyben a fel és leszálláskor szkafandert kellett felvenni. A Challenger robbanása során F. Scobee, M. Smith, E. Onizuka, R. McNair, J. Resnik, G. Jarvis és C. McAuliffe vált egy tömítőgyűrű - és a politikai bürokrácia - áldozatává.
A legnagyobb tragédia: a Challenger katasztrófája
Az űrhajózás tehát 40 év alatt 17 emberéletet követelt. Ha a gyakorlás során történteket nem számítjuk, látható, hogy a balesetek mindig a fel- és leszállás környékén következtek be. Az űrben igazi életveszély egyszer fordult elő, de azt egy kis náthával sikerült megúszni - az Apolló-13 holdkompjában ugyanis nagyon hideg volt. Érdemes megfigyelni azt is, hogy a balesetek után mindig kijavították a hibát, levonták a tanulságokat, hogy az máskor ne következhessen be. Csak ezután folytatódhatott a megkezdett program. Kivéve a Challenger katasztrófáját!
Köztudott, hogy az űrrepülőgép két szilárd hajtóanyagú segédrakétával, valamint saját hajtóműve segítségével indul. Felszállás közben a rakétákat és a hajtóanyagot tartalmazó óriási tartályt ledobja. A Challengernél azonban az egyik segédrakéta tömítőgyűrűje mellett láng csapott ki, ráadásul olyan helyen, ahol a rakéta a tartályhoz volt erősítve. A segédrakéta elbillent, betörte a tartály falát, a több ezer tonnányi folyékony hajtóanyag pedig felrobbant. Az igazi "bűnös" azonban nem a kis gumidarab, hanem a háttérben húzódó "politikai" huzavona volt.
A start előtti éjszakán ugyanis fagyott, s a rakéták felülete eljegesedett. Az a bizonyos tömítőgyűrű pedig nagy hidegben sokkal rugalmatlanabbá vált, s nem tudta rendesen ellátni feladatát. A gyártó cég nem is javasolta 11 Celsius-fok alatti használatát! Ezt tudták is az illetékesek, hiszen emiatt halasztottak el indulást, nem is egyszer.
Az űrrepülőgép és a rakéták egyébként is milliónyi alkatrészből állnak, rengeteg lehetőség van technikai problémára. A kényes helyeket érzékelők figyelik, és adott esetben leállítják a visszaszámolást. Ezt azonban nem mindenki hajlandó tudomásul venni, és lényegében ez történt 15 évvel ezelőtt is. Eredetileg 1985. december 23-ára volt kiírva a start, melyet többször elhalasztottak. 1986. január 28-a reggelén is módosítani kellett volna a kilövés időpontját.
Mivel Amerikában (is) az a hír, ami rossz, nem működik vagy elromlott, a Challengernek indítás előtt "igen jó sajtója" volt. Ennek "köszönhetően" nőtt a megrendelők türelmetlensége, holott ezek a leállítások éppen az űrhajósok és a küldetés (így, ebben a sorrendben!) biztonsága érdekében történtek. A szakemberek hiába figyelmeztették a döntéshozókat, hogy soha nem indult még űrrepülőgép ilyen időjárási viszonyok között, és a nagy hideg problémákat okozhat. Január 27-én este a rakétagyártó cég mérnökei még élénken tiltakoztak az indítás ellen, ez az információ azonban kevés volt azoknak, akik kiadták a repülési engedélyt. Ronald Reagan, az USA akkori elnöke ugyanis már bejelentette, hogy a Challenger indulni fog. Az engedély megadása tehát nem szakmai, hanem politikai döntés volt. Repült is a Challenger. 73 másodpercig...
Nehéz lenne eldönteni, hogy tanultak-e az "illetékesek" az esetből, és sokan szkeptikusak a választ illetően. Hogy szükség van-e az űrhajózásra, illetve az űrkutatásra, tulajdonképpen már régen nem kérdés. Hosszan lehetne sorolni, mi mindent köszönhetünk az űrkutatásnak, a meteorológiai előrejelzésektől kezdve a távközlésen keresztül a számítógépig vagy az internetig.
Végezetül idézzük fel Reagan elnök gyászszertartáson mondott szavait válaszként arra a kérdésre, hogy ha ilyen veszélyes az űrhajózás, miért nem hagyjuk abba: "Néha, amikor megpróbáljuk elérni a csillagokat, kezünk és életünk rövidnek bizonyul. De bármi történik, újra össze kell szednünk magunkat, s kinyújtott kezekkel kell elindulnunk a csillagok felé."
Trupka Zoltán
Ajánló:
A balesetről részletesebben. Balesetek, technikai problémák az űrhajózásban. A Spaceflight Now honlapján a starttól a robbanás utánig követhetjük az eseményeket, benne a legénység és a repülésirányítók beszélgetését. Az űrtörténeti dokumentumot eredeti videofilmek egészítik ki.