Óceánjárókkal a világ körül

Vágólapra másolva!
A legfrissebb turisztikai adatok szerint a legdinamikusabban fejlődő iparág a tengeri luxusutaztatás. A hajóutak 1980 óta évről évre 8-10 százalékkal nagyobb érdeklődést keltenek az utazók körében. De milyen lehet két hét, vagy akár négy hónap az úszó városok fedélzeten?
Vágólapra másolva!

Az 1920-as években, amikor az Egyesült Államok által hozott törvények - a bevándorlás korlátozása és az alkoholfogyasztást tiltása - új helyzetbe kényszerítették a hajótársaságokat. Az alkoholtilalom miatt az amerikai hajók nemzetiségi bejegyzését megváltoztatták és úgynevezett dorbézoló utakat indítottak a semmibe, vagy legalábbis az amerikai felségvizeken kívülre. Ahogy ezek a járatok idővel célállomást is választottak maguknak, lassan turistahajókká alakultak. Főleg az amerikai középosztály kereste a szervezett egzotikus utakat, és elkezdődött a tömeges hajóturizmus első korszaka.

Akkoriban a hajó belső tere szakított az első világháború előtti hagyományos, pazar szárazföldi épületeket utánzó belső kialakítással, és helyette a modern art deco stílust részesítette előnyben. Míg a régebbi konstrukciók inkább palotákra emlékeztették az utasokat, az újabbak inkább szállodára hasonlítottak.

A negyvenes évek végén, a hidegháború korszakának kezdetén - amikor már a Queen Mary hetente teltházzal futott ki a southampthoni kikötőből, az amerikaiak olyan tengerjárók megalkotásán dolgoztak, amelyek igény szerint 2-3 nap alatt hadihajóvá alakíthatóak. Az első ilyen hajó a United States volt, amely ma Philadelphia kikötőjében áll.

Az óceánjárók történetében az 1958-as év hozott egy kellemetlen fordulatot, amikor is London és New York között beindult a transz atlanti repülőjárat. Később a hetvenes években bemutatkozó Carnival Cruise Line reménytelinek legkevésbé sem mondható vállalkozásán az rontott a legnagyobbat, hogy első vízre tett hajójuk az első úton balesetet szenvedett.

A cég alig tíz évvel később tudott csak nyereséget produkálni, azonban mára a Carnival neve gyakorlatilag egyet jelent a tengeri luxushajózással, annak minden pompájával, kalandjával.

Ha hajójegyet szeretnénk magunknak foglalni valamelyik tengerjáróra, nem árt ha néhány fogalommal tisztában vagyunk. Ha a foglalásnál a "liner" kifejezéssel találkozunk annak jelentése tulajdonképpen óceánjáró. Ezek a hajók egy adott útvonalon biztosítják az átkelést az óceánokon.

A kompok (ferry) - amelyek méretben ma néha eléri a régi idők óceánjáróinak méretét - is átkelőhajók, de ez rövidebb útvonalon közlekednek, bár néha beltengerek két pontja között is.

Az igazi turistahajó - a cruise ship - pedig egy előre meghatározott útvonalon, adott időponton belül közlekedik és az is előre tudható, hogy mely kikötőkben áll meg. A turistahajóknak két lényeges csoportja létezik: a nagyobb luxust kínáló vitorlás utak, illetve a hagyományos gépüzemű hatalmas úszó paloták.

Tengeri hajóutak Európában és Amerikában

Az egyik legnépszerűbb hajút, amelyre számos hazai utazási irodában is be lehet fizetni, a Földközi-tenger különböző részeit bejáró útvonal. A nyugati medencében Marokkó, Olaszország, Portugália, Spanyolország legszebb városait fedezhetjük fel egy ilyen út alkalmával, ellátogathatunk Agadír, Arrecife, Barcelona, Casablanca, Funchal, Malaga, Santa Cruz, Savona, Tenerife városaiba.

Az ilyen 10-12 napos utakért általában 300 ezer forint körüli összeget kell kifizetni, négy csillagos ellátás mellett, de az ár természetesen attól is függ, hogy milyen kategóriájú kabint választunk magunknak. Fontos tudni, hogy bár a belső kabinok mindig olcsóbbak ezek többnyire nem rendelkeznek ablakokkal, ami sokat elvesz a hajózás élményéből.

A 8 napos görög szigeteki körút, az ötcsillagos kiszolgálás miatt valamivel drágább, jóllehet az utasok a hatodik napot teljes egészében a nyílt tengeren töltik. Görögország, Horvátország, Olaszország érintésével az utazók ellátogatnak Dubrovnik, Kamari, Mykonos Olümpia, Rodosz, és Velence városába.

Rendszerint tavasszal indulnak az északi körutak a fjordok és szigetek felé, vagyis Dánia és Norvégia irányába. Egy ilyen utazáson a nagy északi városok, Oslo és Koppenhága mellett az igazi élményt a természeti látnivalók adják. Olyan vidékeken haladnak végig az utazók, melyek gyalogszerrel vagy autóval csak nehezen megközelíthetőek, de a fedélzet nyújtotta biztonságban, és teljes nyugalomban csodálhatják végig a természet vad szépségeit, a szikrázó vízeséseket, havas csúcsokat. Sokan környezetvédelmi okokból választják nemcsak a norvég utakat, de a norvég hajózási társaságokat, mert környezetvédelmi előírásaik példaértékűek.

Az amerikai kontinensen népszerű a New York-Florida-Bahamák útvonal, vagy a New Orleans-Nyugat-Karibi térség, Mexikó, Belize és Guatemela érintésével. A 8-10 napos utak már 600 eurótól foglalhatók, de jó tudni, hogy a legtöbb esetben a repülőjegyet külön kell megvennünk az indulási és az érkezési kikötőkbe.