Hogyan válasszunk szállodát az internetről?

Vágólapra másolva!
A gomba módra szaporodó, különböző web 2-es megoldásokkal csábító utazási weboldalak hatalmas segítséget jelentenek egy-egy utazás megszervezésekor. Közülük is egyre többen használják azokat a szájtokat, amelyeken a szálláslehetőségeket hasonlíthatjuk össze a többi utazó tapasztalatai alapján. De vajon mennyire helytállóak és mennyire használhatóak ezek az oldalak egy-egy szálloda kiválasztásakor?
Vágólapra másolva!

Ma már egy valamire való utazási weboldal nem létezhet online repülőjegy és szállásfoglalási lehetőség, csomagajánlatok, a választást segítő képek és információk, az árak összehasonlítása, s végül olvasói, utazói vélemények nélkül. A választásban az árak és az elvileg elfogulatlan - bár kétségtelenül manipulálható - képek mellett egyre nagyobb szerepet kapnak az utazók által a szállodával kapcsolatban közölt személyes vélemények, tapasztalatok. A legismertebb ilyen szájt a Tripadvisor.com, ahol az évek során több ezer vélemény és kritika halmozódott fel a különböző országok szállodáiról. Ezekben a rövid bejegyzésekben sokszor pozitív, de legtöbb esetben negatív kritikákat olvashatunk a kiválasztott hotel tisztaságáról, berendezéséről, a szállodai szolgáltatások színvonaláról, vagy a személyzet kedvességéről. Ezek a személyes vélemények ugyanakkor néha túlságosan elfogultak, néha érvényüket vesztették és a legtöbb esetben nem azokról a szempontokról szólnak, ami bennünket egy hotellel kapcsolatban érdekel. Akkor mégis, hogyan használhatjuk ezeket az információkat?

Először is azt kell tisztáznunk magunkban, hogy mit tekintünk kiemelten fontos tulajdonságnak egy szállodánál? A hozzászólók ugyanis minden esetben szubjektív véleményt fogalmaznak meg, amelyek a saját elvárásaik szerint alakulnak ki, s ezek nem biztos, hogy egyeznek a mi kritériumainkkal. Egy családnak például az lehet a fontosabb, hogy van egy játszóház, vagy gyerekmedence a kicsiknek, míg mások a tengertől való távolságot, vagy a szobák méretét tartják a legfontosabbnak. Az [origo] korábbi szavazásából kiderül, hogy legtöbben a szobák tisztaságát és árát tartják a legfontosabbnak, de a szolgáltatások színvonala sem mellékes.

Az sem mellékes, hogy milyen szándékkal írja le valaki a véleményét egy adott szállodáról. Minél több hozzászólást olvasunk el, annál inkább láthatjuk, hogy a legtöbben túlságosan elfogult, szélsőséges véleményeket fogalmaznak meg, a tárgyilagos hozzászólásokból kevés akad. Az egyik vélemény szerint minősíthetetlenül rossz minden egy szállodában, míg a mások felejthetetlen élményként élik meg akár az ugyanitt eltöltött napokat. Az sem ritka, hogy álnéven maguk a szállodák helyeznek el véleményeket a különböző szájtokon, vagy a kiválasztott hotel konkurenciája tesz közzé negatív véleményeket. Ezek alapján meglehetősen nehéz objektív véleményt alkotnunk és kiválasztanunk, hogy melyik hozzászólás fedi leginkább a valóságot.

Mit tehetünk tehát a lehető legtökéletesebb választás érdekében? Először is válasszuk ki a hozzászólások közül azokat, amelyek próbálnak objektívek maradni, s a szálloda jó és rossz tulajdonságai közül is szemezgetnek.

A korábbi bejegyzések mellett mindig olvassuk el a legfrissebbeket is, hiszen sokszor történik meg, hogy egy-egy szálloda akár egy éven belül is átalakul, megváltozik a csillagokkal jelölt kategóriája. Egy tulajdonosváltás, vagy akár a szállodaigazgató cseréje is változásokat jelenthet a szolgáltatásokban.

A legjobban akkor tájékozódhatunk egy szálloda felől, ha vesszük a fáradtságot és személyesen vesszük fel velük a kapcsolatot például telefonon. Milyen hamar állnak rendelkezésünkre, készségesen válaszolnak-e a kérdéseinkre, ha átirányítanak máshová, milyen hamar tudunk illetékessel beszélni, kedvesek-e a munkatársak, stb.? Ilyenkor célszerű néhány próbakérdést is feltenni a szállodának, például, hogy foglalhatunk-e előre vacsoraasztalt, beszélhetünk-e a fürdőrészleg vezetőjével egy kiválasztott kezelésről és ehhez hasonlók. Ezekkel az apró, jelentéktelennek tűnő kérdésekkel mind-mind azt deríthetjük ki, hogy készséges-e a személyzet és valóban megbízhatunk-e a kiválasztott szálloda színvonalas szolgáltatásaiban.

Utazás előtt érdemes körbekérdezni közelebbi ismerőseinket, munkatársainkat, barátainkat, hogy jártak-e az adott szállodában, vagy a környéken és ha igen, milyen benyomásuk alakult ki róla. Ha ez nem lehetséges, legcélszerűbb, ha egy utazási irodához fordulunk segítségért. Az irodák, - kivált, ha az utazás célpontjául kiválasztott országot jól ismerő, specialista irodáról van szó - a legtöbb esetben személyesen is ismerik az általuk kínált szállodákat, így utazás előtt akkor is kérdezzünk rá egy-egy szállodára, ha épp nem a felkeresett irodánál foglaltuk le szállásunkat.

Legyen akár nyaralás, akár üzleti út, a megfelelő szálloda kiválasztása nagyot lendít az utazási élményeken, ahogy egy elhibázott hotelválasztás még a legszebb nyaralást is elronthatja. Természetesen olvassuk el az utazók véleményét, de nem álljunk meg itt, néhány további lépéssel biztosra mehetünk.