Az elmúlt 25 évben a nemzetközi turistaérkezések száma minden évben átlagosan egy százalékkal gyorsabb ütemben nőtt mint a világ GDP-je. Ehhez képest az ITB World Travel Trends elemzése szerint 2009-ben ez az igen fontos mérőszám legjobb esetben is csak stagnál majd 2008-hoz képest, de akár 2 százalékos visszaesést is mutathat, amire nagyon régóta nem volt példa. A visszaesés oka a gazdasági növekedés lassulása a világ szinte minden táján, különös tekintettel a fejlődő országokra, ahol a kiutazó turizmus kevésbé erős. Az idegenforgalmi iparág ugyanakkor - köszönhetően a fapados légitársaságoknak, a globalizációnak - várhatóan hamar magára talál a jelenlegi válság elültével - vélik az elemzés készítői.
Szinte minden másnál nagyobb hatást gyakorol a világ turizmusára, az olaj mindenkori ára. Az olajár mozgása és ennek következtében a kerozin árának változása volt a legfontosabb elem, amely a légiközlekedés iránti igényt alakította az elmúlt hónapokban. Ez közvetett módon a háztartások kiadásaira is hatással volt, ami szintén az utazásokra fordított kiadások visszafogását eredményezte. Idén júliusban az olaj hordónkénti ára elérte a 146 dollárt, majd három hét leforgása alatt 60 dollárra esett az ára, majd 50 dollár alá is beesett.
Az olaj iránti kereslet és a termelés az elmúlt években nagyjából egyensúlyban volt, köszönhetően a fejlődő országoknak, amelyek a világ olajfelhasználásának már közel felét teszik ki. A 2008-as válság az olaj iránti keresletet is csökkentette, ami hozzájárult ahhoz, hogy az árak ilyen jelentős mértékben csökkenjenek. Az oaljár ugyanakkor bármikor ismét meglódulhat, s a Global Insight kutatásai szerint az olajárak 1 százalékos emelkedése különböző mértékben csökkenti a turistaérkezések számát. Az egyes régiókra vonatkozó becslés Kelet-Európában a legrosszabb, ahol egy ilyen arányú olajár-növekedés a turistaérkezések számának 0,59 százalékos visszaesését eredményezi, szemben például Észak-Amerika 0,08 százalékával, vagy Nyugat-Európa 0,04 százalékával.
A jelenlegi alacsony olajárak kedveznek a légitársaságoknak és a légi utasoknak, hiszen a legtöbb légicég épp az elmúlt hetekben jelentette be, hogy mérsékli a jegyárakba épített üzemanyag-pótdíjat. Az olajárak változása ugyanakkor borítékolható, csupán az időpont és a változás mértéke bizonytalan, s ez ismét a repjegyárak emelkedését hozhatja majd. Az idei olajár-robbanás egyik jellemzője volt, hogy a fapados forgalom az első nyolc hónapban első ízben csökkent a korábbi időszakokhoz képest, ami annak köszönhető, hogy a diszkont légicégek érzékenyebben reagáltak az olajárak emelkedésére, mint a hagyományos társaságok. A fapadosok teljes kiadásainak ugyanis arányosan nagyobb százalékát teszi ki az üzemanyagköltség, mint a többi légitársaságnál. Az olajárak visszaesése a lehető legjobbkor jött a fapadosok számára, ugyanakkor csökkenő kereslet miatt további csődökre számítanak a szakértők.
A repülőről áttérünk a vonatra
Az üzemanyagok árának drámai változása, valamint a válság az emberek utazási szokásait is megváltoztatja, s már most kimondható, hogy a repülés helyett inkább az autó és a vonatos utazásokat részesítik majd előnyben - derül ki az ITB World Travel Trends elemzéséből.
Az idei év januártól augusztusig terjedő időszakában regisztrált adatok azt mutatják, hogy az év első nyolc hónapjában az autós és vonatos nyaraló célú utazások száma öt százalékkal nőtt a megelőző év hasonló időszakához képest. Az utazások közel 50 százaléka természetesen még mindig repülőgéppel zajlik, de autóval a turisták már 30 százaléka kel útra.
Az elemzés szerint 2008 volt az első év, amikor a nyaralók nem elsősorban és mindenek előtt repülős nyaralást terveztek, hanem más preferenciáik voltak, s ez a szakértők szerint nagy jelentőséggel bír, már csak azért is, mert az idei nyáron az olajárrobbanás miatt rekord magasságokba szökött az üzemanyag ára.
A légiközlekedésbe vetett bizalom csökkenését az ITB elemzése szerint a repülőbenzin magas ára miatt az utasokra hárított egyéb pluszköltségek (poggyászdíj, üzemanyag pótdíj stb.) okozták. A bizalmatlanságot növelte a repülőtereken már-már tortúraszerűen megélt biztonsági ellenőrzések iránti ellenszenv. A rendszeres - főként a forgalmasabb repülőtereken tapasztalt - késések miatt pedig mára odáig jutott az iparág, hogy a menetrend tartása szempontjából a légiközlekedés a legkevésbé hatékonyabb, s ez sem növeli a népszerűséget.
Az idei évben először a fapados légitársaságok piaci részesedése csökkent, az úgynevezett hagyományos légifuvarozókéhoz képest. 2007-ben a nyaralási céllal induló fapados forgalom egy százalékkal esett 2006-hoz képest, míg a hagyományos légicégek piaci részesedése 3 százalékkal nőtt. Ezzel szemben az idei év vizsgált szakaszában a diszkont cégek piaci részesedése 36 százalékon maradt, míg a hagyományos cégeké 64 százalékot tett ki. Martin Buck, az ITb igazgatója szerint egyértelmű jelek mutatnak arra, hogy a két üzleti modell végérvényesen különvált, átmenetek nincsenek.
2008 első nyolc hónapjában látványosan megnőtt a vonatos utazások népszerűsége is, ami szintén elsősorban a drágább repülőjegyeknek, a reptéri kényelmetlenségeknek és a sorozatos késéseknek tudható be. Európában ráadásul egyre több nagy sebességű vasútvonal működik és ezek a szupervonatok már önmagukban élményszerű utazást jelentenek sokak szánmára. Nem mellékes szempont az sem, hogy - bár az ezekre szóló jegyek árban sokszor megegyeznek a repülőjegyekével - a vonatok többnyire a városok központjába érkeznek, így nem kell a gyakran több tíz kilométernyi távolságot is megtenni, mire a repülőtérről a belvárosba jut a turista.
A 2009-es ITB Berlin utazási vásár egyik fő témája épp az lesz, hogy a dráguló üzemanyag mennyiben változtatja meg az emberek utazási és ezen keresztül nyaralási szokásait, s hogy a már jól bejáratott nyaralási lehetőségekről, megoldásokról milyen könnyen váltanak újabbakra.
Bulgária továbbra is arat
Az ITB elemzése régiók szerint is megadja a várható trendeket. Az idei év első felében a dollár gyengesége és az erős euró komoly hatással voltak az úticélok kiválasztására is. Az eurózóna egyetlen országa sem került be a legnépszerűbb úticélok közé, ugyanakkor néhány tagállam (Németország, Ausztria, vagy Portugália), vagy néhány észak-európai és kelet-közép európai ország az átlag felett teljesített, azaz a turistaérkezések száma 5 százaléknál nagyobb ütemben nőtt.
A gyenge dollárnak köszönhetően az amerikai beutazó turizmus is erős évet zár, ami rá is fért az iparágra a 2001-es terrortámadásokat követő drámai visszaesést követően. Európán kívül az Egyesült Államok produkálta az egyik legnagyobb mértékű fejlődést az idei évben.
Árak szempontjából továbbra is Törökország, Bulgária, Thaiföld és Kambodzsa voltak a leginkább versenyképes országok, ami nagyban hozzájárult az említett országokban a turizmus fellendüléséhez. Ez vélhetően 2009-ben jellemző lesz ezekre az országokra, bár Thaiföld esetében a képet nagyban rontja az utóbbi hetek zavargásai miatt kialakult bizonytalanság. A nagyhatalmaknak számító Japán (a gyenge yen ellenére), Kína (elsősorban az olimpia árfelhajtó hatása miatt), vagy éppen Kenya (a polgárháború következtében) kiesett a legjobbak közül. Rossz hír, hogy Magyarország (egyébként Csehországgal és Lengyelországgal közösen) a legrosszabba közé került a január és augusztus közötti turistaérkezések szempontjából, ugyanis nálunk stagnált az érkezések száma 2007 hasonló időszakához képest, az ITB elemzése szerint.
A legrosszabb még hátra van
Mindezen tényezők - a gazdasági válság, az olajárak változása és az ezek nyomán csökkent kereslet - miatt a 2009-re vonatkozó becslések legalábbis óvatosak. Úgy tűnik a jelenlegi válság megoldása és leküzdése nem egyik napról a másikra történik majd, s a legtöbb elemző szerint a legrosszabb még hátra van, s csak utána kezdődik meg a felépülés. A turistaérkezések és az utasok számát tekintve legjobb esetben is stagnálás valószínűsíthető, de akár az 1-2 százalékos visszaesés is elképzelhető. Legjobban Európa ás Észak-Amerika szenvedi majd meg a kereslet visszaesését, s az üzleti célú utazások száma még a nyaraló-utazásoknál is nagyobb mértékben csökken.
Egyes régiók, Dél-kelet Ázsia, vagy Latin Amerika akár már 2009-ben megkezdheti a lassú emelkedést, köszönhetően a viszonylag stabil szinten maradt beutazó turizmusnak elsősorban Kínából és Indiából, igaz elsősorban a rövidtávú utazásoknak köszönhetően.