Perrel próbálkozik a sarokba szorított American Airlines

Vágólapra másolva!
Újabb állomásához érkezett az észak-amerikai repülőjegy-háború az American Airlines légitársaság és az online utazási oldalak, illetve a Sabre nevű repülőjegy szolgáltató között. A légitársaság pert indít a jegyértékesítő cég ellen.
Vágólapra másolva!

Az American pert indít a Sabre ellen, mivel a repülőjegy értékesítő cég kevésbé elérhető helyen jeleníti meg találati listáján a légitárasaság jegyeit akkor is, ha azok történetesen olcsóbbak egy adott útvonalra, mint a konkurencia árai. Az American közölte, hogy jelentősen visszaeshetnek a nagy online utazási portálokon realizált eladások, amennyiben a Sabre továbbra is más légitársaságok ajánlatait részesíti előnyben.

Az American Airlines azt szeretné elérni, hogy az online és a hagyományos utazási irodák is közvetlenül a légitársaságtól szerezzék be a jegyárakat, ne pedig egy harmadik féltől. Egy hónappal ezelőtt az Orbitz és az Expedia online utazási portálokról eltűntek az American Airlines jegyei. Az American szerint a harmadik félen keresztüli eladások, illetve az ezek után kifizetett jutalékok hatalmas összegeket emésztenek fel. Erről részletesebben korábbi cikkünkben olvashat. A légitársaság azt szeretné, ha minél több utas közvetlenül az American honlapján vásárolná meg repülőjegyét. Amennyit nyerhet a lépéssel a légitársaság, legalább annyit veszíthet is, ugyanis az eladásainak közel kétharmadát az online utazási irodákon keresztül bonyolítja.

Forrás: [origo]

A Sabre a múlt héten kapcsolódott be a küzdelembe, miután megnehezítette az utazási irodák számára, hogy hozzáférjenek az American Airlines jegyeihez és ezzel párhuzamosan megemelte az Americantől elkért jutalékok összegét is. A légitársaság szerint csak ez a lépés mintegy 157 millió dolláros kárt okoz a cégnek idén. A Sabre egyébként azt is tervezi, hogy augusztusban szerződést bont az American Airlines-szal.

A légitársaság versenybe ütközőnek és a fogyasztók megtévesztésének tartja a lépést és arra kéri a bíróságot, hogy tiltsa meg ezt a gyakorlatot a Sabre-nak. A foglalórendszert üzemeltető cég azzal védekezik, hogy szerződés szerinti joga úgy megjeleníteni a légitársaságok ajánlatait, ahogy jónak látja.

A helyzet furcsasága, hogy a Sabre-t épp az American Airlines hozta létre egy évtizeddel ezelőtt és ezzel forradalmasította a repülőjegyek lefoglalását. A lépés célja az volt, hogy könnyebben elérhetővé váljanak a legfrissebb jegyárak az utazási irodák számára és nem utolsó sorban növelni ezáltal az American Airlines eladásait.

A légitársaságok globális repülőjegy értékesítő rendszereken (Wordspan, Galileo, Amadeus, Sabre) keresztül adják el jegyeiket, amelyek után jutalékot fizetnek ezeknek a cégeknek. Egy átlagos retúr repülőjegyen 6,20 dollárt keres egy-egy értékesítő rendszer, ha pedig még egy átszállás is van az útvonalban, a jutalék összege elérheti a 12 dollárt is.

Az American Airlines egyébként áprilisban közvetlen járatot indít Budapest és New York között.