Soha nem szabad egy repülőjegy-kereső honlapnál leragadni, meg kell nézni több helyen az árakat. Vannak nagy utazási weblapok, mint az Expedia, a Kayak, vagy a Skyscanner, melyek rengeteg légitársaság ajánlatát hasonlítják össze. Nekem az egyik kedvenc a Skyscanner, bár erről azért jó tudni, hogy az áraik csak közelítőlegesek, ugyanis magán a lapon nem lehet foglalni. Ehelyett átirányít magához a légitársasághoz, vagy egy másik weblaphoz, ahol megvásárolhatjuk a jegyet, és a végső ár egy kicsit eltérhet az ajánlattól. Sokan használnak magyar lapokat, ilyen például a Repjegy.hu vagy a Pelikan.hu, ezek előnye többet között a magyar nyelvű ügyfélszolgálat.
Általában mindenkinek van egy kedvence, amelyben már-már vallásszerűen hisz, de a tapasztalat az, hogy érdemes mindegyiken kutakodni, mert eltérő helyekre, eltérő időpontban hol az egyik, hol a másik a nyerő. Amikor már látjuk, egyáltalán mely cégek üzemeltetnek járatokat oda, ahova utaznánk, feltétlenül nézzük meg közvetlenül azok weblapját is, hátha ott épp van valami akció, vagy csak úgy minden ok nélkül olcsóbb a jegy.
A nagy repülőjegy-kereső lapok közül sok nem veszi ezeket figyelembe, úgyhogy keressünk náluk célzottan, vagy használjuk a Skyscannert, amely azokat is kilistázza. Egy példa: a Pelikan.hu, amely nem figyeli a fapados járatokat, január 19-26. dátumra 116 955 forintért kínálja a legolcsóbb jegyet a Kanári-szigetek egyikére Lanzarotéra. A Skyscanner ugyanakkor már 39 738 forintért is tud járatokat kínálni ugyanezekre az időpontokra, a Wizzair és a Ryanair járatainak kombinálásával.
Fontos azonban a fapadosoknál figyelembe venni a rárakodó költségeket, különösen a feladott poggyász díját. Az is kellemetlen lehet, ha a fapados légitársaság által használt repülőtér nagyon messze esik a városközponttól. Ez esetben még a városba jutás költsége is rárakódik az utazásra. Ha minden pluszköltséggel együtt alig jön ki olcsóbbra a fapados jegy, mint egy normál járat, akkor megfontolandó, hogy egyáltalán megéri-e a több kényelmetlenség.
Ha valaki Ázsiába utazik, akkor ott verhetetlen az AirAsia, amely fapados árakon üzemel, de szinte egy hagyományos légitársaság színvonalán. Brüsszelből sok helyre eljuthatunk nagyon kedvező áron a Jetairfly gépeivel, és oda csak egy fapados jegyet kell vennünk. Kell persze szerencse is a jegyek kombinálásához, mert míg a Jetairflynál általában a last minute árak a kedvezőbbek, a kapcsolódó brüsszeli járatnál előnyösebb pár héttel előre venni a jegyeket – de időnként azért összejöhet egy előnyös jegypárosítás. (Egy így összehozott jamaicai útról itt olvashat beszámolót.) Szintén jó akciókat hirdet a német Ltur, akár csomagban is, ha nem probléma számunka egy rakás német nyugdíjassal nyaralni a tél közepén valami napsütötte szigeten.
Érdemes nemcsak arra a városra rákeresni, ahova konkrétan utaznánk, hanem a közeliekre is, hátha jóval olcsóbb jegyet találunk, és még a plusz vonat- vagy buszköltséggel együtt is jobban jövünk ki. Például ha Amszterdamba készülünk, lehet, hogy olcsóbban kijövünk egy brüsszeli vagy egy eindhoveni fapados jeggyel, plusz a városok közti buszjegy megvásárlásával (ez utóbbit már 19, illetve 24 euróért is árulják).
A repülőgépeken nemcsak turista, business és első osztály van, hanem ezeken belül több fizetési osztály is, ami azt is jelenti, hogy az egyébként azonos kategóriájú repülőjegyekért a foglalás idejétől függően eltérő árat fizetünk. A légitársaságok ráadásul nem egyszerre kezdik értékesíteni az adott járatra szóló összes repülőjegyet, hanem csak kisebb adagokban dobják a piacra – különösen a reklámozott, akciós helyeket. Amint elfogynak az adott árazású repülőjegyek, a következő árkategória már jóval magasabb áron érhető csak el.
Ha eltöltünk egy kis időt repjegykereséssel, megnézünk néhány este pár weblapot, egy idő után kialakul egy képünk arról, hogy mi a „drága" és „olcsó" repülőjegy az áhított célállomásra. Úgyhogy ha van egy kedvező reklámkampány, vagy rábukkan az ember egy kivételesen jó jegyre, arra azonnal le kell csapni – már ha a szabadság időpontját a jegy dátumához tudjuk igazítani.
Sok weblap felajánlja a lehetőséget, hogy plusz-mínusz 3 napra keressünk rá, de bizonyos weboldalak még tovább mennek. A Skyscanner lapján egy egész hónapot, vagy akár egy egész évet megadhatunk indulási és érkezési dátumként, így garantáltan végignézhetjük, melyik napon a legjobbak az árak. Ha például Delhibe utaznánk áprilisban, az árak 63 689 és 154 670 forint között szóródnak, azaz ha nem vagyunk figyelmesek (vagy kötött a dátum), több mint dupla áron utazunk.
A Kayak csak 7 napnyi időtávot mutat, de ott az oda- és visszautat mátrixba rendezve láthatjuk, így kiválasztható, melyik két dátum a legjobb kombináció.
Jó kis kereső a Liligo.hu is, amelynek az az előnye, hogy előrejelzést is mutat, vajon a következő hónapokban átlagosan nőnek vagy csökkennek a jegyárak.
Sokak által ismert tény, hogy az olcsóbb repülőjegyek akkor szerezhetők meg, ha a szombat éjszakát is az adott városban töltjük. A légitársaságok ugyanis a rövid, hétközi utakat gyakran magasabb tarifával árazzák az üzleti úton levőkre gondolva, akik igyekeznek minél hamarabb hazatérni, és ezért hajlandóak felárat fizetni. Mivel az üzleti ingázók sokszor hétfőn indulnak, pénteken térnek haza, továbbá a turisták csütörtökön, pénteken indulnak, és vasárnap este térnek haza, a hét napjai közül nagy átlagban a kedd, szerda és szombat a legsanszosabbak olcsóbb jegyet találni.
A legtöbben ugyanazzal a légitársasággal utaznak oda-vissza, de könnyen előfordulhat, hogy jobban megéri másik céget igénybe venni a visszaútra. Ugyancsak megfontolandó megnézni a hosszabb, átszállásos utaknál, nem jövünk-e ki jobban, ha a szegmenseket külön vásároljuk meg – előfordulhat, hogy az utazás egy részére találunk fapados jegyet. Egy ilyen megoldás természetesen kockázattal is jár, ugyanis ha az első járat késik, egy idegen légitársaság nem vár meg, míg ugyanannál a cégnél lenne erre esély. Ez részben azzal védhető ki, hogy elegendő időt hagyunk az átszállásra, utánanézve annak is, hogy a városnak ugyanarról a repülőteréről indul-e egyáltalán a következő járatunk.
Egy ilyen célpont Budapestről a Kanári-szigetek, melyre sokszor a Wizzair és a Ryanair járatainak kombinálásával a legolcsóbb eljutni, például madridi vagy brüsszeli átszállással – de ha az előbbi kombinációt foglaljuk, a menetrendek miatt Madridban kell éjszakázni.
Ha a kiindulópontról nem megy fapados járat a célállomásra, és nem tudjuk, egyáltalán melyik városból közelíthető az meg olcsón, akkor jön a multiszegmenses jegyvásárlás egyik trükkje: a visszafelé keresés. Ilyenkor egy olyan weblapon dolgozzunk, ahol úgy tudunk keresni, hogy csak a kiinduló repteret írjuk be, és a célállomást üresen hagyjuk. Írjuk be a mi célállomásunkat kiinduló állomásként. Ekkor feljön találatként minden olyan város, ahova eljuthatunk az adott helyről (és értelemszerűen, ahonnan mi is megközelíthetjük). Lehet, hogy ezen városok közül már látunk olyat, ahova megy tőlünk fapados gép vagy gyakran akciózó légitársaság.
Így lehet rábukkanni például szuper áras jegyekre New Yorkba. Írjuk be a Skyscanner keresőben a tulajdonképpeni célállomásunkat, New Yorkot a kiinduló kockába, és hagyjuk üresen, hogy hova megyünk. A weblap felhozza az összes repteret ár szerinti sorrendben, ahonnan gépek járnak New Yorkba, és így bukkan fel a Norwegian járata Stockholmból 38 453 forintért, amihez csak egy fapados stockholmi jegyet kell vennünk. A Norwegian egyébként szenzációs áron üzemeltet transzatlanti járatokat más amerikai nagyvárosokba is.
Az is jó, ha nem a dátum rugalmas, hanem a célállomás. Van az úgy, hogy az ember csak úgy kimozdulni vágyik, szinte mindegy is, hova. Ilyenkor jön jól a rugalmas repülőjegy-kereső, például a Bogair.hu, ahol a maximális árat, a kint tartózkodás napjait és a hónapot kell csak megadni, és máris listázza a legolcsóbb jegyeket. Egy véletlenszerű keresés eredményeképpen február hónapban 20 000 forintból 3-10 nap között időtartamra Eindhovenbe, Frankfurtba, Barcelonába, Bristolba és Manchesterbe találtam így jegyeket. Hasonló elven működik többet között a Drungli vagy a Skypicker.
Hasonló Térképezze fel szolgáltatás van a Liligón is, ahol még a kívánt hőmérsékletet is beállíthatjuk, ha mondjuk télen kifejezetten meleg helyre vágyunk (sajnos a korábban felhozott Lanzarote nem jelenik meg, ha 100 000 forint alatti téli nyaralásra vágyunk, mert a fapados járatokat nem figyeli).
Vannak olyan weblapok, melyek figyelik helyettünk az akciós utakat, sőt azokat a tarifákat, amelyek nyilvánvalóan hibákból, elütésekből adódnak. Ezek közül a legismertebb a Holidaypirates, ahol nemcsak repülőutakra, de komplett nyaralásokra, hotelfoglalásokra is vadászni lehet. A magyar nyelvű oldalak közül hasonló elven működik a Repjegyportal.com. Míg a Pelikan.hu gyengéje, hogy a fapadosokat nem figyeli, hatalmas erőssége, hogy szuper akciókat talál, és ezeket könnyen érthető formában kommunikálja. Vannak ugyanis légitársaságok, amelyek csak meglebegtetik, hogy X forinttól is elérhető ABC város, de többórás kereséssel se tud az ember olyan dátumra bukkanni, amelyre az állítás igaz lenne. A Pelikan ezzel szemben az akciós árak meghirdetése során automatikusan felhozza a naptárt is, hogy azonnal lássuk, mely napokra érhetőek el a kedvezményes jegyek.
Használjuk ki a törzsutasprogramokat, soha ne feledkezzünk meg a repülésért járó pontok jóváírásáról. A legjobb, ha már foglaláskor beírjuk a törzsutaskártyánk számát, de ellenőrizzük becsekkolásnál is, hogy benne van-e a rendszerben, utólag ugyanis gyakran jóval nagyobb macera elintézni a hiányzó utak jóváírását. A kilométerek minél hatékonyabb gyűjtése érdekében érdemes olyan hitelkártyát használni a hétköznapi vásárlások során is, amellyel repülőjegyekre váltható pontokat lehet gyűjteni.
Mivel képtelenség minden légitársaság honlapját folyamatosan figyelni, érdemes feliratkozni kedvenc cégeink hírleveleire, illetve bejelölni őket a közösségi weblapokon, hogy elsőként értesüljünk az akciókról. Az akciós jegyekből mindig csak bizonyos mennyiséget dobnak a piacra, így a gyorsaság elengedhetetlen.
Sok repülőjegy-keresőn kérhetünk értesítést arról, ha az általunk keresett jegynek csökken az ára. Ilyen például a Yapta, amely bizonyos légitársaságok esetén pénz-visszafizetési garanciát is kínál, ha vásárlás után esnének a jegyárak. Arra is van lehetőség, hogy egy bizonyos útra folyamatosan kérjünk árajánlatokat, erre szolgál például az Airfarewatchdog weblap.
Arra vonatkozóan, hogy melyik napon a legjobb vásárolni, számtalan elmélet létezik, de talán a leggyakoribb a kedd preferálása. Ugyancsak bizonyítás nélküli közhiedelem, hogy a légitársaságok sütik (információcsomagok, amelyeket a szerver küld a böngészőnek, majd a böngésző visszaküld a szervernek minden, a szerver felé irányított kérés alkalmával) alapján tudják, hogy hova szeretnénk utazni, és ha másodszor is rákeresünk ugyanarra a jegyre, azt drágábbnak tüntetik fel. Biztos, ami biztos, töröljük a keresési előzményeket.
A fapados gépeken csak díjfizetés ellenében lehet előre meghatározni, hol szeretnénk ülni, de a normál légitársaságoknál általában ezt előre megtehetjük. Ha nem akarunk középen szorongani, érdemes előre kiválasztani egyéni preferenciánk szerint az ablak vagy folyosó melletti helyünket. Azt, hogy melyik ülés van folyosón, WC közelében, vészkijáratnál, stb., a legegyszerűbben a Seatguru lapon nézhetjük meg.
Mi van, ha totál tele van a gép, és csak középen kaptunk helyet, amitől előre klausztrofóbiásan érezzük magunkat? Vagy ha ketten utazunk, de már nincs egymás mellé két ülés? Erre is van már weblap, az Expertflyer, ahol értesítést kérhetünk arról, amikor lemondás vagy bármi egyéb ok miatt szabaddá válnak az általunk kinézett kedvezőbb helyek.
Az összes portálról és trükkről nem tudunk egy cikk keretein belül beszámolni, ráadásul, mint az írás elején említettem, minden utazónak megvan a maga bejáratott weblapja és módszere. Ha valaki olyat használ, amiről itt nem esett szó, kíváncsian várjuk kommentben, hátha mindannyian tanulunk valami újat.