A TravelBird holland utazási oldal felmérésének készítői első körben 500 olyan várost vizsgáltak, amelyek az ENSZ Turisztikai Világszervezete szerint a legnépszerűbb célpontnak számítanak. Olyan tényezőket elemeztek, amelyek alapján a látogatók úgy érzik, örömmel fogadják ott őket. Ilyenek például a belépési pont (repülőtér, vasúti pályaudvar) minősége, az ott élők boldogsága, a biztonság, a város nyitottsága a vendégek fogadására és az angolnyelvtudás.
Ezután megkérdeztek 15 ezer utazási újságírót arról, hogy saját tapasztalataik alapján mennyire tartják befogadónak az egyes városokat. Majd egy képlet segítségével ezeket az adatokat súlyozták egy olyan mutatóval, ami az adott hely túlzott elturistásodását méri (mennyi a turisták száma főszezonban a lakossághoz képest, mennyi vendégágy van, és mit gondolnak a helyiek a turizmusról).
A tíz legbefogadóbb város
(zárójelben a pontszám)
1. Szingapúr (8,22)
2. Stockholm (8,02)
3. Helsinki (8,01)
4. San Francisco (8,00)
5. Rotterdam (7,98)
6. Lisszabon (7.90)
7. Tokió (7,89)
8. Oslo (7,88)
9. Zürich (7,84)
10. Orlando (7,81)
A felmérés készítői hangsúlyozzák, hogy így kialakult százas listára a válogatás módszere miatt sok olyan város nem kerülhetett fel, amelyek egyébként örömmel fogadják a turistákat. Azt is fontosnak tartják megjegyezni, hogy
a listán szereplő mindegyik település befogadó,
és hátrébb szereplő városokat nem szabad úgy minősíteni, hogy azok nem kedvelik a turistákat.
A tíz legkevésbé befogadó város
(zárójelben a pontszám)
90. Dzsidda (4,46)
91. São Paulo (4,40)
92. Kanton (4,32)
93. Nairobi (4,31)
94. Kairó (4,28)
95. Phnom Penh (4,27)
96. Colombo (4,24)
97. Moszkva (4,12)
98. Hanoi (3,98)
99. Bukarest (3,82)
100. Budapest (3,74)
Budapest nagyon alacsony részpontszámot kapott a biztonságra (2,31), a helyiek boldogságára (3,18) és a túlzott turizmusra (2,89). A legmagasabban pontozott részterületek a turisták elszállásolása (7,64) és az angolnyelvtudás (6,16) voltak a magyar főváros esetében.
A felméréssel a TravelBird a tömegturizmussal járó problémákra kívánta felhívni a figyelmet
Ezt a tanulmányt első lépésként készítettük egy fenntarthatóbb jövő felé"
– mondta Steven Klooster vezérigazgató. Hozzátette, hisznek abban, hogy a turizmusnak pozitív hatása lehet a helyi közösségekre, de ahhoz tisztában kell lenni a kihívásokkal, innovatív gondolkodásra és a józan észen alapuló törvényekre van szükség.
A felmérés részletes módszertanát és a teljes listát itt találja.