"Magyarországon, ha valaki vesz egy doboz festéket, arra is rá van írva, hogy tűzveszélyes, a gyerekek elől el kell zárni. A CDO-kötvényekkel kapcsolatban a K&H Bank egyértelműen megsértette a tájékoztatási kötelezettségét, hisz bár tudták, hogy a kötvények komplikáltak, mégsem magyarázták el, miről van szó" - magyarázta az [origo]-nak Sugár András, a Westel, majd a T-Mobile Magyarország volt vezérigazgatója.
Az ismert üzletember egyike azoknak a K&H-ügyfeleknek, akik állítják, hogy a bank megkárosította őket az úgynevezett CDO-kötvényekkel. A Heti Válasz múlt heti cikke szerint a magukat károsultnak tartó kuncsaftok között van Kovács Ákos zenész és egy a lap által meg nem nevezett egykori államtitkár is.
Éveket is várhatnak
Ők olyan ügyfelek, akik 2006-ban úgynevezett CDO-kötvényeket vettek a társaságtól, de az értékpapírok elértéktelenedése miatt a gazdasági válság alatt gyakorlatilag elvesztették befektetett pénzük több mint 90 százalékát. A CDO-k olyan speciális értékpapírok, amelyek mögött kötvények, hitelek vagy egyéb eszközök állnak fedezetként. A befektetők a CDO vásárlásával átvállalják az adott hitel-, illetve kötvényportfólió kockázatát. A CDO-k a rejtett kockázatok miatt a válság egyik "legmérgezőbb" értékapírjai lettek, hatalmas veszteséget okozva a tulajdonosoknak.
A perek befejeződésére akár éveket is kell várni, de nem kevés pénzről van szó: az ügy teljes kárértéke a K&H adatai szerint mitegy 30 milliárd forint, és vannak olyan magánügyfelek, akiknek több százmillió forintja bánhatja, ha nem számukra kedvező döntés születik (ezeket az összegeket az [origo]-nak nyilatkozó, az ügyfelek egy részét képviselő ügyvéd, Magyar Gábor is reálisnak nevezte).
"A hatóságok érvelése szerint bizonyos ügyfelek elégtelen, vagy hiányos információt kaptak az ügyletek potenciális kockázatairól. Ezek a feltételezett hiányosságok önmagukban azonban nem jelentenek automatikus kártérítési felelősséget a K&H részéről. Mindazonáltal a K&H egyenként vizsgálja az ügyfelek kérdéseit és reklamációit. Ha az alapos elemzés arra utal, hogy valamely ügyfél valóban elégtelen vagy hiányos információt kapott, akkor a K&H az adott ügyféllel együtt keres megoldást" - közölte kérdésünkre a bank.
Lemorzsolódók és perelők
"Nem vonták össze a pereket, így több egyéni per is folyik a K&H ellen" - mondta el a több károsultat is képviselő Magyar Gábor ügyvéd, aki szerint a belga központ jellemzően Kelet-Európában terítette ezeket a papírokat. A bank eleinte megpróbált megegyezni az ügyfelekkel, de mivel azok a felkínált összeget nem ítélték elegendőnek, így sokan inkább a bírósághoz fordultak.
Voltak olyanok is, akik a bank korábbi magatartását és közléseit látva rögtön a peres útra léptek, és ők jellemzően nem is tágítanak, ameddig a bankot el nem marasztalják. "A gyengébb idegzetűek egyezkedni fognak, de én nem" - mondta Sugár András, aki szerint nincs is tere az egyezkedésnek.
Nem jut el persze mindenki a bíróságig. "Vannak lemorzsolódások. Akadnak olyanok, akiknek gyorsan pénzre volt szükségük, ezért viszonylag rossz kondíciók mellett is megállapodtak a bankkal, de olyanokról is lehet tudni, akik azért léptek vissza a peres úttól, mert a történtek ellenére is meg akarják tartani a jó viszonyt a pénzintézettel" - tudtuk meg Magyar Gábortól.
Mindent összecsomagoltak
Az ügyfelek szerint a pénz elvesztése nem egyszerűen a krízis következménye volt, szerintük ugyanis a pénzintézet nem megfelelően tájékoztatta, sőt, félre is vezette őket. Sugár András azt mondta, hogy a bank például azt állította, hogy ezek az amúgy nagyon kockázatos értékpapírok a magyar állampapíroknál is biztonságosabbak, és bár tudták, hogy komplikált pénzügyi termékekről van szó, de mégsem magyarázták el, miről is van szó - pedig ez törvényi kötelességük lett volna.
"A mai napig nem tudom, hogy pontosan mit is vettem. Az kiderült, hogy nem azt, amit a bank mondott, mert akkor nem veszett volna el a befektetett pénz" - mondta Sugár András, aki saját kárának értékéről nem beszélt.
A CDO-kba mintegy 450 vállalati kötvényt "csomagoltak bele", vagyis ennyi értékpapír kockázatait gyűjtötték össze egyetlen befektetési termékben - a gond csak az volt, hogy azt például nem közölték, hogy ezek között vannak nagyon rizikós másodlagos jelzálogpiaci papírok is. Magyar Gábor szerint a portfóliókban voltak amerikai jelzálogpapírok és hitelkártya-tartozások is, a CDO-kat pedig áttételesen a K&H anyabankja bocsátotta ki ugyan, de a tényleges kibocsátók erre specializálódott offshore társaságok voltak.
Sugár szerint az sem tekinthető normális tájékoztatásnak, hogy a K&H a külföldi anyabank magyarul nem elérhető honlapjára irányította az ügyfeleket. "Nem elvárható, hogy egy banki ügyfél tájékozott legyen pénzügyi szakkifejezésekkel kapcsolatban, illetve hogy beszéljen angolul" - tette hozzá. Az ügyfelek állításait alátámasztja, hogy a CDO-ügy miatt a bankot a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is elmrasztalta, az előbbi szervezet 10 millió forintos, az utóbbi 40 millió forintos bírságot szabott ki ezek miatt.
"Ügyfélszempontból válságos a helyzet"
A perelők megtévesztésre hivatkoznak, vagyis arra, hogy szerintük a bank átverte őket. A jogszabályok szerint erre hivatkozva a felismerés után 1 évvel lehet a szerződéseket megtámadni, és bár a felismerés dátuma minden esetben más és más, de 2008 közepére nagyjából mindenkiben össze kellett állnia a képnek, hogy baj van. Vagyis akik eddig nem kezdtek el perelni, azok valószínűleg kifutottak az időből, és csakis a bank jóindulatában bízhatnak.
"Ügyfélszempontból ez egy súlyos, válságos helyzet. Ha ügyfélcentrikusan gondolkodna a bank, akkor megpróbálná visszaszerezni az ügyfelek bizalmát, ez az út nekik zsákutca" - fogalmazott Sugár András, aki szerint a banknak sokkal korábban kellett volna kapcsolnia, hogy hibázott, és nem kellett volna eddig elmennie. Az sem vet jó fényt a pénzintézetre, hogy a Kulcsár-ügy miatt már amúgy is rossz hírbe keveredett banknál újra megjelent a rendőrség. A Nemzeti Nyomozó Iroda pénzügyi visszaélések osztálya állampolgári bejelentés alapján nyomozást rendelt el a CDO-kötvények ügyében. "A nyomozás során beszerzésre és lefoglalásra kerültek mindazok az iratok, melyek a későbbiekben a büntetőeljárás tárgyi bizonyítékául szolgálhatnak, valamint tanúkihallgatásokra került sor, és további tanúkihallgatások vannak folyamatban" - közölte kérdésünkre az ORFK.
Visszaállítanák az eredeti állapotot
A PSZÁF és a GVH döntései alapján a bank felelőssége egyértelműnek tűnik, a perek mégsem ígérkeznek egyszerűnek, egy esetleges kártérítéshez ugyanis ki kell mutatni az okozott kárt - azt pedig nehéz megmondani, hogy ez pontosan mekkora, hisz azt is figyelembe kell venni, hogy ha most eladnák a kötvényeket és a mostani nyomott árakon mást vennének belőle, akkor mennyi lenne a haszon. Az sem könnyen definiálható, hogy mekkora kárt okoz az, ha szükség van a pénzre, de mivel nem lehet eladni, így máshonnan kell pénzt szerezni.
Magyar Gábor szerint az ügyfelek épp ezért azt szeretnék elérni, hogy a K&H állítsa vissza az eredeti állapotot, azaz a bank adja vissza a befizetett összeg felkamatoztatott összegét, az ügyfél pedig cserébe visszaadja a kötvényt, illetve az időközben megkapott kamatokat. "Ha a bank is belátja, hogy borítékolható az ügyfelek győzelme a bíróságon, akkor jöhetnek a peren kívüli megállapodások. Ebben az esetben a banknak minden egyes ügyféllel ki kell egyeznie abban, ki mit is kér a CDO-kért cserébe" - mondta el az ügyvéd, aki szerint az ellenérték lehet pénz vagy értékpapír is.