"Januártól Magyarország átáll az egykulcsos személyi jövedelemadóra, hogy az átállás hány évet vesz igénybe, az egy másik kérdés" - mondta Orbán Viktor miniszterelnök az MTV esti műsorában. Az új adórendszernek nemcsak az időzítése, hanem a konkrét tartalma sem ismert, de amennyiben a kormányzati nyilatkozatokban eddig megjelent elemek - azaz az egységes kulcs, az adójóváírás, illetve a szuperbruttósítás megszüntetése és a gyermekek után járó kedvezmények megemelése - lesznek a meghatározók, akkor a minimálbér jelentős emelése nélkül nehezen képzelhető el, hogy senki ne legyen vesztese az új rendszernek (erről itt és itt olvashat).
Az átmeneti időszakban az adójóváírás megszüntetésének és a minimálbér emelésének egymáshoz igazításával érheti el a legegyszerűbben a kormány, hogy ne csökkenjenek a jövedelmek - ez azt jelenti, hogy az idei bértárgyalások kimenetele az abból adódó adóváltozásokon keresztül azokra is hatással lehet, akiknek a keresete nem itt dől el.
Ellentétetelezést kérnének a munkaadók
A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) elnöke, Pataky Péter az [origo]-nak azt mondta, hogy szerinte csak az adójóváírás és a minimálbér megfelelő szabályozásával biztosítható, hogy az egykulcsos, 16 százalékos személyi jövedelemadó bevezetésével ne csökkenjen a munkavállalók nettó keresete. Pataky szerint egyelőre nincs semmilyen menetrend arról, hogy mikor egyeztethetnek majd a kormánnyal a minimálbérről. Hozzátette: ő a televízióból értesült róla, hogy a kormány tervei szerint augusztusban vagy szeptemberben tárgyalhatnak a kérdésről, de hivatalos értesítést még nem kapott.
"A minimálbéresek körül van a legtöbb bizonytalanság, nevezetesen, hogy miképpen adóztatható meg úgy a jövedelmük, hogy ők se járjanak rosszabbul és a munkaadók se rokkanjanak bele a bérköltség növelésébe" - mondta Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára. Dávid az [origo]-nak azt mondta, tévhit azt gondolni, hogy egy lépcsőben meg lehet emelni jelentős mértékben a minimálbért. "Nonszensz, megvalósíthatatlan lenne a jelenlegi gazdasági körülmények között" - mondta Dávid, aki szerint lépcsőzetes lesz az emelés, az ütemét pedig összehangolják majd az adójóváírás kivezetésével.
A VOSZ főtitkára szerint az sem kerülhető el, hogy a bérköltségek növekedését kompenzálja a kormány a munkáltatóknak, amit a járulékok és más adók csökkentésével garantálhatnak - ellenkező esetben az a munkanélküliség további emelkedését, a feketegazdaság erősödését eredményezi. Nem tart ettől Pataky, szerinte a bérek, azon belül a minimálbér emelése nem növeli a munkanélküliséget. Mint mondta, "megette a fene" az olyan jövedelmezőségű vállalkozást, amelyiknél 2-3-5 ezer forintos emelés elbocsátást von maga után. A vállalkozásokat terhelő adók közül a Fidesz már bejelentette a társasági adó csökkentését, illetve tíz kisadó megszüntetését, a választások előtt pedig Orbán Viktor csatlakozott a VOSZ azon tervéhez, miszerint 4, illetve a lakossági terhek esetén 6 év alatt a környező országok átlaga alá vinnék az adóterheket.
Adójóváírás és minimálbér
A kulcskérdés az adójóváírás megszüntetése, az új adórendszer eddig ismert elemei közül ugyanis egyedül ez fenyeget a keresetek csökkenésével - a nettó bérek szinten tartása pedig csak a bruttó bérszint megemelésével érhető el. Erre már Kármán András, a Nemzetgazdasági Minisztérium adózásért felelős államtitkára is utalt, amikor a szuperbruttó eltörlésének bejelentésekor a minimálbér emelésére vonatkozó kérdésre válaszolva mondta azt, hogy "lesz emelés, mint minden évben, a cél, hogy senki nettó keresete ne csökkenjen".
Amennyiben a kormány ígéreteinek megfelelően az új adórendszer két év alatt életbe lép, akkor legkésőbb 2013 januárig olyan szintre kéne emelkedniük a béreknek, ami kioltja az adójóváírás kivezetésének negatív hatásait. Egy minimálbért kereső munkavállaló esetében az adóteher csaknem 11 ezer forinttal nőne, ha nem emelkedne a mostani 73 500 forintos bérminimum. Ahhoz pedig, hogy ezek az adózók ne érezzék az adóváltozást, 86 600 forintos bruttó bérre lenne szükségük (a kalkulációknál az egyszerúsítés érdekében csak az szja-változásokat vettük figyelembe, a járulékokat és egyéb terheket nem, ami lefele torzítja az eredményeket, vagyis ténylegesen még ennél is nagyobb minimálbéremelésre lenne szükség - a szerk.).
Ez azt jelenti, hogy az elkövetkező legfeljebb három minimálbéremelésnek összesen több mint 13 ezer forinttal kell megemelnie a bérszintet, miközben az utóbbi három emelés ennél jóval szerényebb volt. 2007-ben 65 500 forint volt a minimálbér, azaz csak 8 ezer forinttal kevesebb, mint jelenleg (a minimálbérek alakulásáról szóló statisztikát itt találja meg).
Bérek és szja-teher a mostani és a bejelentett adórendszerben
Havi bruttó bér | Szja, mostani adórendszer | Szja, új adórendszer | Bruttó bér - szja | |
Minimálbér, most | 73 500 | 768 | - | 72 732 |
Megemelt minimálbér* | 86 585 | - | 13 853 | 72 732 |
Átlagbér** | 200 000 | 28 080 | - | 171 920 |
Megemelt átlagbér* | 204 666 | - | 32 746 | 171 920 |
Forrás: Saját számítások
*: Azok a bérszintek, amelyeknél az új adórendszer nettó bére megegyezik az eredeti bruttó bér mostani nettó bérével.
**: Számításainkhoz az egyszerűsítés kedvéért használtuk a 200 ezres értéket - a szerk.
Az átlagbéresek helyzete jóval kedvezőbb, a nagyjából az átlagbért jelentő, 200 ezer forintos fizetésnél az adócsomag hatása ugyanis csak 4000 forint. Ahhoz hogy ez eltűnjön, és megmaradjon a 171 920 forintos adó utáni bér, mindössze kevesebb mint 5 ezer fotrintos bruttó emelésre van szükség két év alatt, a 2,5 százalékos bérfejlesztés pedig egyetlen év alatt is összejöhet: a KSH adatai szerint a január és május közötti időszakban valamivel több mint 204 ezer forint volt az átlagbér, ami 3,4 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. Az átlag feletti bért keresőket ez a probléma nem érinti, ők ugyanis már most sem veszik igénybe az adójóváírást.
Négypilléres adóreform A kormány eddigi bejelentéseiből arra lehet következtetni, hogy négy pillére lesz az Orbán Viktor által "egykulcsos, családokat segítő rendszernek" nevezett új szisztémának: az egységes kulcs, az adójóváírás és a szuperbruttósítás megszüntetése és a gyermekek után járó kedvezmények megemelése. Azt egyelőre azonban nem lehet tudni, hogy januártól pontosan hogyan adóznak majd a magyar magánszemélyek, az új szja-rendszer kiépítésének pontos időzítéséről ugyanis eddig nem árult el részleteket a kabinet. A kormányfő a 29 pontos akcióterv ismertetésekor annyit mondott, hogy két év alatt vezetik be az egykulcsos, 16 százalékos családi adózást, és megszüntetik az adójóváírás lehetőségét is. Két nappal Orbán bejelentése után, június 10-én pendítette meg először a kormány a bérek szuperbruttósításának eltörlését, Kármán András, a Nemzetgazdasági Minisztérium adózásért felelős államtitkára ekkor jelentette be, hogy eltörölnék az új adórendszer "felesleges bonyolítását" jelentő bérszorzókat. Ezt Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter június közepén, a Figyelőnek adótt interjújában megerősítette, ő azt is hozzátette, hogy a kivezetést két év alatt képzeli el a kabinet. A gyermekkedvezményekről egyelőre annyit lehet tudni, hogy a gyerekek után járó kedvezmény az adóalapot csökkentő elemként fog megjelenni, de azt nem, hogy mikor és milyen összegben. |