"Valóban szerepel a kormánynak átadott javaslatok között, hogy a jelenlegi 90 napról 45-re vagy 60-ra csökkenjen az az időszak, melynek letelte után a szolgáltatók kikapcsolhatják a nemfizető fogyasztóknál a gázt" - erősítette meg az [origo] kérdésére az MTV Híradójának értesülését Laczó Sándor, a Magyar Gázipari Egyesülés (MGE) elnöke.
Ha ez még a következő fűtési szezon előtt így történne, annak télen lennének szociális következményei, mert nagyon sok család már most is jelentős összeggel, 30 milliárd forinttal tartozik a szolgáltatóknak és 50 ezer lakossági fogyasztónál már ki is kapcsolták a gázt.
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium szociálpolitikai államtitkárságát vezető Soltész Miklós államtitkár ennek ellenére azt mondta az [origo]-nak, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) egyedül tárgyal a szolgáltatókkal. "Ha lesznek konkrétumok, természetesen a fogyasztók érdekeit fogjuk képviselni, mert ebben a családok számára nehéz szociális helyzetben ez különösen fontos" - tette hozzá Soltész Miklós.
Ez is téma lehet
Völner Pál, az NFM részéről tárgyaló államtitkár az MTI hétfő délután kiadott híre szerint azt mondta a szolgáltatók felvetéséről, "ez is téma lehet", azt kell megvizsgálni, hogy miként lehet biztosítani a minimális, vagy az alternatív fűtési, illetve melegvíz-szolgáltatást. Völner Pál azt is mondta, hogy szeptember közepéig valószínűleg sikerül megállapodni a szolgáltatókkal arról, hogy ősszel ne emelkedjen a gáz ára, miután a tárgyalások lényegi része még augusztusban lezajlik.
A tárgyalások voltaképpen arról szólnak, hogyan lehet elérni, hogy a gáz világpiaci drágulása és a dollár erősödése ellenére mégse kelljen itthon árat emelni, és a szolgáltatók se legyenek veszteségesek. Völner Pál az MTI-nek azt nyilatkozta: a minisztérium az árképzés módosításában, illetve olcsóbb nyugati gáz beszerzésében lát lehetőséget, a szolgáltatók pedig 33 pontos javaslatcsomagot terjesztettek a minisztérium képviselői elé (a főbb pontokról alább, keretes írásunkban olvashat). A Népszabadság kedden azt írta, ha nem születik megállapodás, a társaságok 10 százalékos emelést látnának indokoltnak.
Költséget is csökkentenének A szolgáltatók olyan módosítási lehetőségeket is javasoltak a kormánynak, amelyek szerintük egyszerűsíthetnék és gyorsíthatnák az adminisztrációt - például a szolgáltatóváltás során -, illetve a feleslegesen szigorú szabályozási elemek enyhítésével csökkenthetnék a költségeket. ilyen lépés lenne a jelenleg kötelezően fenntartandó ügyfélszolgálati irodák közül a kihasználatlanok bezárásának lehetővé tétele, ha ez nem rontja az ügyfelekkel fenntartott kapcsolat minőségét - közölte az MGE elnöke. |
Másfél éve 30 nap volt
Laczó Sándor az [origo]-nak azt mondta, hogy a türelmi időszak egészen 2009 februárjáig 30 napos volt, akkor emelték föl 90 napra, és szerinte ez érezhetően rontotta a fizetési fegyelmet. Az MGE tagjainak fizetési késedelem miatti kintlévősége 2009 márciusában még 20 milliárd forint volt, decemberre 21 milliárdra nőtt, idén júniusra pedig megközelítette a 30 milliárdot.
Az MGE elnöke szerint a rövidítés - a látszat ellenére - a fogyasztók érdekeit is szolgálná, mert a hosszabb türelmi idő alatt sokan akkora tartozást halmoznak föl, amekkorát egyáltalán nem képesek többé visszafizetni. Megjegyezte, a szolgáltatók korábban sem éltek automatikusan a kikapcsolás lehetőségével, mert ennek a szükséges idő letelte mellett más feltételei is vannak: ilyen a háromszori írásbeli értesítés, a részletfizetésről folytatott egyeztetések sikertelensége és az előre fizetéses mérő felszerelésének felajánlása.
Ötvenezer családnál van elzárva a gázcsap
Az MGE-nek arról nincsenek adatai, hogy a 30 milliárd forintra rúgó tartozás összesen hány fogyasztó adósságából jön össze, a szervezet azt sem tudja megbecsülni, mennyi embert érinthet az esetleges változtatás. Csak azt lehet tudni, hogy jelenleg majdnem 50 ezer családnál van kikapcsolva a gáz a számlafizetés elmaradása miatt.
Ha a fejlesztési tárca rábólint a javaslatra, és lerövidül a határidő, akkor jó eséllyel megnőhet a veszélyeztetettek száma. Megkérdeztük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot és kormányszóvivői irodát, hogy elfogadható-e az ötlet a kormány számára, van-e becslés az érintettek számát illetően, illetve hogyan érvényesülhetnek a szociális szempontok a tárgyalásokon. A kormányszóvivői irodát hétfő délelőtt, a fejlesztési tárcát hétfő délután kerestük meg kérdéseinkkel, de kedden késő délelőttig nem kaptunk választ.
A díjhátralék nagyságáról a gázszolgáltatók egyenként - üzleti titokra hivatkozva - nem adnak felvilágosítást, de a GDF Suez Energia Magyarország Zrt. levélben elküldött kérdéseinkre részben válaszolt. A hat megyét ellátó társaság 707 ezer lakossági ügyfelének több mint fele késett már a fizetéssel. A cég csak tavaly több mint egymillió felszólító levelet küldött ki az ügyfeleknek. A felszólítások ellenére "jelentős mértékben megnőtt a 90 napon túli tartozások aránya, ami rendkívül nagy finanszírozási terhet jelent a társaságnak". A szolgáltatónál ezt három tényezőre vezetik vissza: a gáztörvényben előírt szociális védelemre, a lakosság romló fizetési képességére és a válság elhúzódására.
Mindezek ellenére a GDF Suez eddig még egyszer sem élt a kilakoltatás eszközével. Méltányolva a fizetési hajlandóságot, az ügyfél előéletét, egyedi mérlegelés alapján igyekszik lehetőséget teremteni a tartozások rendezésére, haladék vagy részletfizetés biztosításával - írta válaszában a cég.