Napok óta hangos a sajtó a kettes metró nemrég kezdődött felújítása miatt; úgy tűnik, ismét meghiúsul a gödöllői HÉV-vonal felszíni összekötése a metróval. Hiába újul meg a metró, az Örs vezér terén átszálló utasok továbbra is kényelmetlenségekkel számolhatnak. A megoldást az elővárosi közlekedés fejlesztése jelentené, amit a mostani metróépítés során meg is lehetett volna valósítani - mondta az [origo]-nak Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület (VEKE) szóvivője.
A Podmaniczky-tervben is benne van
A gödöllői HÉV és a metró összekötése a Podmaniczky-tervbe pedig már hivatalosan is bekerült, melyet 2013-ig kell megvalósítani. Így pár év múlva ismét le kell bontani az Örs vezér téri metróvégállomást, amelyet most 1,2 milliárd forintból felújítanak.
Számítások is készültek, amelyek szerint a HÉV-vonal rekonstrukciója külön átjárók építésével együtt 15 milliárd forintba kerül, míg a HÉV összekötése a metróval 10-15 milliárd forintot vinne el. Ezekre a vonalakra úgynevezett alsó és felső áramszedővel ellátott szerelvények kellenek, mint amelyek például Londonban és Athénban is közlekednek; beszerzésük 15-20 milliárd forintra rúg. Mindez összesen 50-60 milliárd forintot tesz ki.
A HÉV-nek pedig ezt a szakaszát akkor is fel kell újítani, ha a négyest üzembe helyezik, hiszen még a II. világháború előtt készült a biztonsági rendszere, ami teljesen elavult. Amennyiben nem pályáznak Európai Uniós pénzekre, akkor a fővárosnak kell saját kasszából hamarosan megoldani.
A beruházással naponta akár több százezer ember közlekedését könnyítenék meg igen jelentősen, hiszen nemcsak Gödöllő és térsége, de a XVI. és XVII. kerület is ezen a vonalon ingázhatna a belvárosba. Vitézy Dávid szerint a főváros vezetése két legyet üthetne egy csapásra, mert akár több ezer autós is letenné a kocsiját, ha az agglomerációból fél óra alatt egy jeggyel, átszállás nélkül a belvárosban lenne.
A gond az, hogy a négyes metró visz el minden pénzt, és a többi beruházás háttérbe szorul - magyarázta az okokat a VEKE szóvivője.
Hasonlóan nagy a zsúfoltság és a dugó Gyál-Pestszentimre térségében is. Ott is lehetne elővárosi közlekedést kialakítani. Azon a vonalon jár ugyanis a Kőbánya-Kispest és Lajosmizse közötti vonat. Csakhogy a MÁV szolgáltatása a pályaállapotok és a lerobbant szerelvények miatt rossz minőségű, és jelenleg kettévágja a közlekedést. Így az utasok a tömött buszokat kénytelenek választani.
A megoldás egyszerűnek tűnik, csak fel kellene újítani ezt a vonalat és összekötni a Nyugati pályaudvarig. A számítások szerint Gyálról 30 perc alatt a Nyugatiban lehetne az utas egy úgynevezett ingavonattal, amelyre ugyancsak egy jegyet kellene váltani. A jelenlegi 4142-es vasútvonal felújítása 10 milliárd forintba kerülne, azonban nem szerepel a MÁV jelenlegi elővárosi programjaiban. A szerelvényekre nem készült kalkuláció, de elfogadhatóak azok a dízelvonatok, amelyek jelenleg az esztergomi vonalon járnak. Mindez összesen 20-30 milliárd forintba kerülne.
Ebbe a koncepcióba tartozna a 2-es villamos és a 30-as villamos összekötése a Mester utcától Pesterzsébetig. Ennek a vonalnak a kialakítása lenne a legolcsóbb, ugyanis mindössze egy váltó hiányzik - magyarázta Vitézy Dávid.
Egyedül a délnyugati agglomeráció gondjaira nincs megoldás, mivel ezt a leghatékonyabban egy átgondolt és az agglomerációig érő, az elővárosi vasutakat egyesítő 4-es metróval lehetett volna elérni a VEKE szerint. Az elővárosi vasútvonalak átfogó fejlesztésére, a MÁV által tervezett Kelenföldi és Déli pályaudvar közötti vasúti alagútra azonban a következő 10-15 évben nem lehet számítani, pedig ez kötné össze Érd, Budaörs és Törökbálint lakosságát a belvárossal - magyarázta a VEKE szóvivője.
Ha jól pályázunk, a következő hét évben 500 milliárd forintot ad az Európai Unió közlekedésfejlesztésre. A szakemberek szerint a főváros és az agglomeráció gondjain pár év alatt már 110 milliárd forintból jelentősen lehetne enyhíteni, bár minden agglomerációs térség kiszolgálásához lényegesen több forrásra volna szükség.
Kétszázezer autós térhetne át buszozásra
A Levegő Munkacsoport is készített egy úgynevezett autómentesítő tervet idén februárban, amely ugyancsak érinti az agglomeráció és a főváros közlekedését - mondta el az [origo]-nak Lukács András, a szervezet főtitkára. Ellentétben a VEKE tanulmányával a jelenlegi autóbusz-közlekedés fejlesztését vizsgálták.
A mostani volánjáratok korszerűsítésével mintegy 100 milliárd forint befektetéssel két-három év alatt gyökeres változást lehetne elérni. A 2005. évi forgalomszámlálás adatai szerint ugyanis egy átlagos munkanapon Budapestre 400 000 ember lép be személyautóval, 210 000 pedig tömegközlekedéssel. Ez azt jelenti, hogy a fővárosba az utasok 35 százaléka jön tömegközlekedéssel, 65 százalékuk pedig személyautóval.
A tanulmány szerint ahhoz, hogy az autósok 50 százalékát átterelhessék autóbuszokra, egyszeri beruházásként 66 milliárd forintot kell fordítani a műszaki feltételek biztosítására és 650 korszerű, részecskeszűrőkkel felszerelt autóbusz beszerzésére. Az új autóbuszok üzemeltetése 9 milliárd forintba kerül.