"Huszonöt éve ülök a volán mögött, de embereket sosem szállítottam, csak törmeléket és sódert" - magyarázta Gaál István magánfuvarozó az [origo]-nak. A miskolci férfi azonban január óta alig kap megrendelést, ezért a harmincezer forint reményében szívesen megpróbálná bármelyik menetrendszerinti busz vezetését Budapesten, hiszen megvan hozzá a megfelelő szakvizsgája.
Gaál István szerint a keze biztos, így az utasoknak egy haja szála sem görbülne, azt azonban nem zárja ki, hogy eltéved, vagy nem áll meg minden egyes megállóban. Szerinte mindezeket leszámítva így is bárki hamarabb eljutna a munkába, mint ha nem közlekedne semmi Budapesten. A fuvarozó szerint a jelentkezők nem sztrájktörők, csak egy lehetőséget látnak a sofőrtoborzásban.
Jobb lenne, ha nem felelnének meg
Hét éve vezet 49 személyes Neoplan turistabuszt Balatoni Károly, mégsem merne utasokkal megtelt BKV-buszt vezetni. Hetek kellettek ahhoz, hogy bármelyik olasz város kacskaringós utcájára behajtson és leparkoljon - magyarázta a hivatásos sofőr. Egy tapasztalt fővárosi sofőr viszont akár bekötött szemmel is végigmegy az Erzsébet hídon. Balatoni Károly szerint jobb lenne, ha a jelentkezők nem felelnének meg a "gyorstalpaló" vizsgán.
M. Árpád tizenöt éve vezet a főváros 25-ös buszjáratán, és felháborítónak tartja, hogy hirdetéssel toboroznak sofőröket. A járművezető túlórákkal együtt 140 ezer forintot visz haza, viszont a hétvégék mellett az ünnepek többségén is dolgozik.
Közlekedési káoszt, baleseteket és több tízmillió forintos kárt okozhatnak az alkalmi sofőrök a tervezett szeptember 4-ei fővárosi sztrájk idején, hiába tanítják be őket - mondták el véleményüket a szakszervezetek vezetői az [origo]-nak. A sofőrök többsége ugyanis nem rendelkezik helyismerettel, és úgynevezett típusvizsgája sincsen, két nap alatt pedig nem lehet megváltani a világot - mondta Jáger István, a Fővárosi Közlekedési Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének elnöke. Minden busz másként viselkedik a forgalomban. A váratlan helyzetekre pedig egyáltalán nincsenek felkészülve ezek az emberek.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárhelyettese szintén megtiltaná a fuvarozóknak, hogy buszok volánja mögé üljenek. Karmos Gábor az [origo]-nak elmondta, hiába vezetnek biztonságosan a sofőrök évek óta, teljesen más tömegközlekedésben egy buszt vezetni, mint az autópályán egy kamiont. Számos váratlan helyzet elé állíthatja a járművek szokatlansága az alkalmi sofőröket, az útviszonyokról és a buszon ülő utasokról nem is beszélve.
Egyelőre a kerékpár és az autó tűnik a legbiztosabbnak sztrájk idején
Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs igazgatója úgy vélekedik, hogy akinek van megfelelő jogosítványa, nyugodtan jelentkezzen buszsofőrnek. A hétvégén ugyanis kétnapos tanfolyamon vesznek részt, amely elég arra, hogy biztonsággal elvezethessenek egy utasokkal tömött buszt is, hiszen csak egy útvonalat kell megtanulnia minden sofőrnek. Regőczi Miklós szerint sokkal nagyobb kárt okoz a sztrájk a nemzetgazdaságnak, mint az alkalmi sofőrök munkába állítása. A beugró sofőrök fejenként harmincezer forint bruttó bérre számíthatnak, míg a sztrájkolók a cég számításai alapján 3-4 milliárd forint kárt okoznak az országnak.
A szakszervezetek mindezt cáfolják. Jáger István úgy látja, nem lehet pontosan kimutatni a költségeket és így az okozott kárt sem. A sztrájkolók nem kapnak bért szeptember 4-én, ugyanakkor kevesebb üzemanyagra van szüksége a BKV-nak, ami ugyancsak költségcsökkentést eredményez.