Nem emelkednek az árak januárban a helyközi vonat- és autóbusz-közlekedésben. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium részben azért döntött a 2007-es árak fenntartásáról, mivel az idén mindkét ágazatban csökkent az utasszám az egységes vonat- és autóbusz-tarifákra és kedvezményrendszerre történő átállással összefüggő áremelések hatására.
A jegyárak és utazási kedvezmények hatóságilag szabályozottak, ezekről a minisztérium dönt - emlékeztetett Balogh-Fazekas Anita, a MÁV-Start Zrt. szóvivője. A társaság egyetért azzal, hogy most nem emelkednek a jegyárak, hiszen a 2007-es áremelések hatására kevesebb utas választotta a vonattal történő közlekedést. Arról, hogy év közben lesz-e emelés, szintén a minisztérium dönt majd, a MÁV-Start javaslatait is mérlegelve.
A MÁV-Start reményei szerint a korábbi árak fenntartása megállítja az utasszám csökkenésének tendenciáját. A stabil árak fenntartásán kívül a vonzó utazási ajánlatokkal is szeretnék növelni az utasszámot. A társaság alapvető célja a hatékonyság javítása, a költségek csökkentése is.
A MÁV által nyújtott vasúti személyszállítás bruttó díjtételei utoljára 2007. május 1-jén - a belföldi tarifa- és kedvezményrendszer változásával - átlagosan 17 százalékkal emelkedtek.
Marcsa Ildikó, a Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési igazgatója arról tájékoztatta az MTI-t, hogy náluk is csökkent az idén az utasszám. Mivel a rövidebb utazási távolságoknál a tarifaemelkedés érzékenyebben érintette az utasokat, ezért sokan az ilyen távolságok esetében inkább a gyaloglást választották, vagy kerékpárra ültek.
Egy újabb áremelés valószínűleg tovább erősítené ezt a tendenciát. Ezért a Volán-társaságok számára is fontos, hogy lehetőség szerint ne csökkenjen tovább az utasok száma. Megjegyezte, hogy ennek a közszolgáltatásnak a finanszírozását nemcsak az utasok által fizetett jegyárbevétel szolgálja.
Az Európai Unióban érvényes rendelkezések szerint a társaságokra kompenzáció nélkül nem lehet hárítani a veszteséges közszolgáltatás többletköltségeit, ezért ha ilyen szolgáltatás nyújtására - közlekedéspolitikai vagy társadalompolitikai megfontolásból - állami vagy önkormányzati megrendelés érkezik, azt külön meg kell téríteni.
Erre a célra - 2008-ban gyakorlatilag először - 8 milliárd forintos veszteségkiegyenlítő keret áll rendelkezésre a központi költségvetésben, amely kifejezetten a közforgalmú autóbusz-közlekedésben használható fel. Amennyiben a költségcsökkentési, takarékossági intézkedések ellenére ez a keret nem fedezi a többletkiadásokat, lehetséges, hogy év közben mégis kezdeményezni kell a szaktárcánál a tarifaemelést - jegyezte meg a szakmai igazgató.