Vitézy Dávid: "Nem a Combinót kell hibáztatni "

Vágólapra másolva!
A BKV-ellenőrökről, a jegyárakról, a villamosbalhékról és az általuk felelősnek tartott személyekről is beszélt az [origo] Vendégszobájában Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Tömegközlekedési Egyesület szóvivője. A közlekedési szakértő azt is elárulta, hogy kikből verbuválódott a BKV-vezetéssel állandóan hadban álló csapata.
Vágólapra másolva!

Sziasztok! Aki a budapesti vagy bármelyik vidéki város tömegközlekedésével kapcsolatban, netán a VEKE-ről tartogat magában valamilyen kérdést, arra örömmel válaszolok, ha tudok!

Szerinted is jófejek a BKV-ellenőrök? Megérdemelnének nagyobb fizetést? [mikloss89]

- A BKV-ellenőrök a munkájukat végzik, szükség van rájuk, de szükség van arra is, hogy mindig udvariasak és türelmesek legyenek az utasokkal. A legnagyobb problémát most abban látjuk, hogy a külföldiekkel való kapcsolat részben nyelvtudás hiánya, részben a helyzetből adódó magabiztosság miatt igen problémás. Nagyon sok az atrocitás, emellett az ellenőrökön csapódik le nagyon sok olyan indulat, amelyhez valójában semmi közük nincs: most a nagykörúti felfordulás idején is bőven kapnak a szitkokból a Combino-szolgálatot teljesítő ellenőrök, miközben a ledőlő oszlopokról és szakadó felsővezetékekről nem ők tehetnek. Ellenőrök továbbra is lesznek, ugyanis jelenleg nincs olyan technikai módszer, amellyel helyettesíthetők lennének, a más országokban bevált elsőajtós felszállási rendet a budapesti utasforgalom nem bírná el.

Ki a felelős a zűrökért? Demszky mindig a BKV-ra mutogat, neki tényleg nincs hozzá köze? [sumeg]

- Egészen biztos, hogy a BKV menedzsmentje tehető felelőssé a nagykörúti zavarokért, hiszen a felújítás körül alapvetően előkészítési, tervezési problémák voltak. Gondolok itt arra, hogy a tavaszi felújításkor nem volt senki, aki összehangolta volna a különböző alvállalkozók tevékenységét. Ha tudományoskodni akarunk, akkor ez azt jelenti, hogy nem volt generáltervező és nem volt organizációs terv, ha pedig ezt magyarra akarjuk fordítani, az történt, hogy egy adott helyszínen, egy megállónál, egyszerre kellett dolgoznia egy felsővezetéket szerelő brigádnak, egy pályás brigádnak és egy megállóépítő csapatnak. Ez nyilvánvalóan nem sikerült, ezért el kellett dönteni, hogy melyik munkafázist hagyják ki a felújításból. Ezért a legkevésbé látványos elem, a felsővezeték-rendszert tartó huzalok cseréje maradt el. Biztosan történt hiányosság a projektmenedzsmentben, amiért a BKV vezetése felel. Biztosan történt mulasztás az alsóbb szinteken is, de, hogy pontosan ki mulasztott, azt reményeink szerint a vizsgálat majd kimutatja. A politikai felelősség a helyzetért nyilvánvalóan a főpolgármesteré, hogy ő annak idején mit várt el a BKV-tól, azt mi nem tudjuk, azonban végső felelőssége nagyban függ attól, hogy a kialakult helyzetben kellő határozottsággal tud-e fellépni. Egyrészt a helyzet megoldása, másrészt a valós felelősök felelősségre vonása érdekében. Ha a BKV-nál ez a mostani eset következmények nélkül maradhat, akkor utána semmilyen joga nem lesz a cégvezetésnek vagy bárkinek elvárni egy buszvezetőtől vagy jegyellenőrtől, hogy minden szabályt betartva végezze munkáját.

Az nyilvánvaló, hogy helyrehozzák az úszó-Eb idejére a villamost, de utána mi lesz vele? Régi marad addig, amíg újra ki nem dőlnek az oszlopok, vagy valóban megjavítják? [Mrs Ballack]

- Csak megerősítik az oszlopokat, méghozzá egy vastalapzat segítségével, ami csak átmeneti megoldást jelent. Az elkorrodált és falvastagságát tekintve eredeti teherbíró képességének nyolcadára csökkent oszlopokat midenképpen ki kell cserélni. Augusztus 2-ától szeptember 3-ig a BKV az elmaradt munkafázisokat bepótolja, és ez azzal fog járni, hogy hétköznap esténként 8 órától és hétvégén egész nap pótlóbuszok fognak járni a villamos helyett. Tehát az úszó-Eb-vel a kellemetlenségek még korántsem érnek véget, a felelőtlen felújításnak még hetekig isszuk a levét.

Tetszenek az új villamosok? [sumeg]

- Igen, tetszenek, mivel a legkorszerűbb technológiát képviselik, de hiányolom belőlük a légkondicionálót, hiányolom belőlük a rongálás elleni védelmet, és úgy gondolom, hogy a kiválasztottnál egyedibb és igényesebb formatervvel is meg lehetett volna rendelni ezeket a járműveket, ahogy ezt a franciaroszági városok többsége teszi. Egyedi, a város arculatához igazodó formaterveket kialakítva ma indult szavazás az új metrókocsik kinézetéről, azonban a három lehetséges alternatíva ugyanarra az egy sémára épül, és őszintén szólva hiányolom a valós választási lehetőséget, a design-alternatívákat, de hogy a villamosokra visszatérjek, nem a Combinót kell hibáztatni a nagykörúti kálváriákért.

Szerinted hol lesz a legközelebbi, hasonló leállásokkal fenyegető gond a BKV vonalain? [oszlopi gáspár]

- A Nagykörúton nem magától omlott össze a rendszer, hanem azért, mert 3,5 milliárd forintot ráköltöttek. Ez azt jelenti, hogy egy átgondolatlan és előkészítetlen felújítás okozta az üzemzavarokat, mivel azonban a BKV többi villamosvonalán nemhogy ilyen mértékű, de még sokkal kisebb beavatkozásokat sem tesznek, ezért hasonló időtartamú, többnapos vagy -hetes leállásra mai tudásunk szerint nem kell számítani. Bár meg kell jegyezzem, a pályaállapotok miatt hónapok óta 5-tel és 10-zel közlekedő villamosjáratok - például a 24-es vagy a 30-as - már állónak tekinthetők, ezekre is kellene pénzt fordítani.

Erre a sok hibára mi lenne a jó megoldás, egyáltalán helyrehozható ez még? [Kréta]

- Természetesen helyrehozható, de először a budapesti közlekedés-szervezés viszonyait kell tisztába tenni, meg kell szüntetni a BKV működési zavarait, érdekeltté kell tenni a céget a hatékony és utasbarát működésben, és a fővárosnak is, a mainál sokkal nagyobb figyelmet kell fordítania a tömegközlekedés fejlesztésére és felügyeletére. Ettől azonban a gondok nem oldódnak meg, csak lehetővé válik, hogy az elköltött forintok ne úgy végezzék, mint a nagykörúti milliárdok. A fővárosi közlekedés-fejlesztésbe a mainál több pénzt kell invesztálni, és ebben az EU által biztosított források is segítséget jelenthetnek. Igaz, ha azokat is a M4 építésére használjuk, akkor nem leszünk sokkal előrébb. Pénzt kérni azonban könnyű, a kérdés nyilván az, hogy a mai pénzből lehet-e jobban csinálni. A válaszom egyértelműen az, hogy lehet, a BKV évente 100 milliárd forintból gazdálkodik, ebből a pénzből, ha minden buszt lecserélni nem is lehet, és új metróvonalakat építeni sem, de szemléletében, utasbarátságában, átgondoltságában és megbízhatóságában egy sokkal jobb tömegközlekedést lehetne kialakítani.