A vizsgálatot a tejipari termékek széles körében végezték el: az adatbázisban szerepelnek a gyümölcsjoghurt, joghurt, kefir, krémtúró, puding, rudi, sajt, sajtkrém, tejföl, tejszín, túró, vaj, vajkém márkák és gyártók rangsorai.
A cégmérce szempontjai alapján legmagasabb pontszámmal a túró, sajt és tej cégmércékben szereplő Galgafarm nyerte az első helyezést. Második helyezett a Naszálytej, harmadik pedig a Virágoskút Kft. lett. Az tejipari cégmérce sereghajtói a Pannontej, a Friesland, a Veszprémtej lettek, a legalacsonyabb pontszámot a Danone kapta.
A tejipari ágazatról készült cégmérce rangsora a http://cegmerce.tudatosvasarlo.hu/ oldalon, összefoglaló elemzés pedig a www.tudatosvasarlo.hu/cikkek/1504 oldalon érhető el.
A vállalatok környezetvédelmi teljesítményének vizsgálatából kiderült, hogy
- A 31 vizsgált tejipari cég közül egyik sem tett közzé honlapján környezeti jelentést.
- Több cég kapott környezetkárosításért bírságot: a Friesland Hungária Zrt. és a Jásztej Zrt. 2007-ben többször is, mivel több tejüzeme is káros anyagokat bocsátott a szennyvízhálózatba (utóbbi céget 2002-2007 között minden évben megbírságolták emiatt).
- A Sole-Mizo Zrt.-t zajvédelmi határérték túllépése, hulladék-nyilvántartás vezetésének elmulasztása, és a Frieslandhoz hasonlóan csatornaszennyezés miatt marasztalták el.
- A bio alapanyagokkal dolgozó Galgafarm, Andechser, Virágoskút, Naszálytej, Milchwerke Bechtesgadener Land, Sole-Mizo és a Kärntnermilch plusz pontot kapott.
A Cégmércéről A Cégmérce a cégek környezeti és társadalmi teljesítményéről elérhető publikus adatokat összesíti, és eszerint rangsorolja a vállalatokat. A Cégmérce célja, hogy Az adatgyűjtés során a TVE tájékozódik az érintett hatóságok adatbázisaiból, a hazai és a nemzetközi sajtóból gyűjt információkat, valamint megkeresi az érintett vállalatokat is. A Cégmérce az utóbbi öt évben nyújtott teljesítményre vonatkozó adatokat értékeli, de az adatbázisban ennél régebbi ügyekre vonatkozó információk is szerepelnek. |
A cégek társadalmi teljesítménye vegyes eredményeket hozott
- A legtöbb probléma a Danone céggel kapcsolatban volt. Hazai és nemzetközi viszonylatban is kirívóan sok kritikát kapott a sajtótól és a hatóságoktól egyaránt.
- A Zott hazai forgalmazóját fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartás miatt a Gazdasági Versenyhivatal többször megbírságolta.
- A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság pedig az Egertejre, illetve az Alföldire szabott ki bírságot.
- A Friesland a nemzetközi porondon került szembe a hatóságokkal, mivel több esetben is megsértette az anyatej-pótlékok marketingjét szabályozó nemzetközi egyezményt.
- A munkavállalókkal kapcsolatos magatartást vizsgálva a munkaügyi felügyelőségek adatai alapján megállapítható, hogy a cégek nagyjából felét az évek során kisebb bírsággal sújtották. Nagyobb és többszöri bírságot a Dráva Tej, a Sole-Mizo és a Friesland kapott.
Az értékelésben fontos szempont volt, hogy a gyártó palettáján mennyi magyar termék található, illetve a cég mekkora százalékban van hazai tulajdonban.
- Maximális pontszámot a Tolnatej, a Minna, a Naszálytej, a Fuchs Tej, a Fino-Food, a Galgafarm, a Jásztej és a Dráva Tej ért el. E cégek többsége minden termékét Magyarországon állítja elő, és több mint 90%-ban magyar tulajdonúak.
- A legnagyobb pontlevonásban a Zott és a Mona Hungary részesült, mivel gyártási tevékenységet Magyarországon nem folytatnak, termékeiket importálják.
Az értékelés és pontozás rendszeréről bővebben itt.
A Tudatos Vásárlók Egyesületéről A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. A TVE missziója a fenntartható fogyasztás elősegítése Magyarországon. A TVE célja egyrészt a környezettudatos, etikus és felelős vásárlói magatartás népszerűsítése és támogatása a fogyasztók felé, másrészt - az előbbi célkitűzésen keresztül, közvetetten - a vállalatok felelős, jogkövető és etikus működésének ösztönzése. A TVE egyaránt foglalkozik információs tevékenységgel (saját médiumok, kiadványok, kampányok, rendezvények), szaktanácsadással, jogi háttérmunkával és érdekérvényesítéssel, valamint oktatási kiadványok, segédanyagok készítésével és terjesztésével. A Tudatos Vásárlók Egyesülete adja ki az egyetlen, kifejezetten a fenntartható fogyasztás témáival foglalkozó fogyasztói magazint, a Tudatos Vásárlót. 2004 óta működteti TudatosVásárló.hu portált, az ország első és mindmáig egyetlen, etikus vásárlással foglalkozó, napi frissítésű híroldalát. Kiemelt projektje a Cégmérce (www.cegmerce.hu), a magyarországi vállalatok és márkáik környezetvédelmi és társadalmi szempontú rangsora. Az egyesület 2009 októberében megjelentette Budapest zöld térképét (zoldbudapest.hu), amely a tudatos vásárlás, a fenntartható fogyasztás helyeit gyűjti össze a fővárosban (javítóműhelyek, bioboltok, kölcsönzők stb.) A Tudatos Utazó weboldalon turisztikával és fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ismertterjesztő írások, jogszabályok gyűjteménye található meg. Az egyesületnek jelenleg 8 alkalmazottja és számos önkéntese, állandó partnere van. |