Igaz, ezúttal megadták a módját a leveses akciónak, hiszen a francia impresszionista festő munkásságát és életét ismerők tisztában vannak azzal, hogy Monet imádta a hasát, és naplót vezetett gasztronómiai élményeiről, recepteket gyűjtött. Az életműben való jártasság azonban nem adott felmentést a két vandálnak, a húsz éves Ilonát és hasonló korú társát, Sophie-t rongálás miatt letartóztatták. A gasztronómiát a festészettel és a jövőért való aggódással vegyítő páros, a Riposte Alimentaire, azaz Élelmiszer-ellentámadás nevű szervezet nevében szervezte az akciót, mint a közösségi oldalon kifejtették: „most kell cselekednünk, amíg nem késő.”
A két ifjú a levesezés közben a múzeum látogatóit azzal riogatták, hogy
Ez a tavasz lesz az egyetlen, ami megmarad, ha most nem reagálunk. Mit festenek majd leendő művészeink? Miről álmodozunk, ha nem lesz többé tavasz?"
Az X közösségi portálon azt is kifejtették, hogy természetesen szeretik a művészetet, de a jövő művészeinek nem lesz mit lefesteniük a pusztuló bolygón. Lyon zöld párti polgármestere kifejtette, hogy sajnálja az akciót, de az éghajlati vészhelyzetekkel szembeni aggodalom jogos.
A Riposte Alimentaire két másik aktivistája, Sasha (24) és Marie-Juliette (63) január 28-án Leonardo de Vinci Mona Lisájára zúdított levest, és akkor azt a kérdést intézték a látogatókhoz: „A művészet fontosabb vagy jog az egészséges és fenntartható táplálkozáshoz?” A csoport később kijelentette, hogy a leveses akció a polgári ellenállás kezdete, a fenntartható élelmiszerek termelésének egyértelmű követelésével.
A Riposte Alimentaire francia polgári ellenállási mozgalomnak nevezi magát, amelynek célja radikális társadalmi változás a környezetben és a társadalomban. Azt követeli a francia kormánytól, hogy biztosítsa az élelmezésbiztonságot az országban, ideértve „élelmiszerkártyák” kiosztását, amelyek fejenként havi 150 eurónyi élelmiszer vásárláshoz használhatók fel.
A weboldal azt is elmagyarázta, hogy a csoport a „Last Renovation” nevű nagyobb klímaaktivista mozgalom része, amelynek tagjai a tüntetők tereptárgyakat, műalkotásokat és ingázókat vettek célba Európa-szerte. Az is kiderült, hogy a fenti szervezetek a még nagyobb a „A22-es” hálózat alá tartoznak.
Franciaország és a világ 11 másik országa összehangolja erőfeszítéseit annak érdekében, hogy itthon megtegyék az első sürgős és elengedhetetlen lépéseket a legfontosabb társadalmi átalakítás végrehajtásához"
– áll a weboldalon.
Az A22 aktivistái a római Trevi kútba öntöttek festéket, mások Velence csatornáit festették zöldre. A tüntetők a csúcsforgalom idején Európa legforgalmasabb városaiban is elzárták a forgalmas utakat, és arra kényszerítették a helyieket, hogy eltakarítsák őket az útból. Az A22-ben megtalálható a Just Stop Oil nevű brit csoport is, amely hasonló mutatványokat hajtott végre az Egyesült Királyságban, a politikusok és a közvélemény legnagyobb bánatára.
2022 októberében a Just Stop Oil csoport két aktivistája került a címlapokra, amikor paradicsomlevest a londoni Nemzeti Galériában, Vincent van Gogh „Napraforgók” című, búrával védett képre. Akkoriban arról panaszkodtak, hogy a művészet szerelmeseit jobban érdeklik a festmények, mint a bolygó.
A Riposte Alimentaire a Mona Lisa elleni támadás „indoklásában” egy közvélemény-kutató felmérésére hivatkozott, amely szerint francia társadalom harmada nem engedheti meg magának, hogy naponta háromszor egészséges ételt egyen.
Till Van Elst a csoport tagja szerint az államnak lehetővé kell tenni társadalombiztosítási kártyán keresztül kedvezményes áron vásároljanak élelmiszereket. A program szerint a demokratikus gyűlések választanák ki a támogatandó élelmiszert.
Azt akarjuk, hogy a polgárok valóban... eldönthessék, mi legyen a tányérjukon"
– nyilatkozta az AFP-nek.
Rachida Dati kulturális miniszter bírálta a levestámadást.
A Mona Lisa, mint örökségünk, a jövő generációié. Semmilyen ok nem igazolhatja a célba vételét"
– írta az X-en.
Olaszországban a hasonló támadások megelőzése érdekében olyan törvény született, amely akár 50 ezer eurós pénzbírságot is jelenthet az aktivistákkal szemben.