Németország ugyan – így magyarázza terveit Herr Wissing – a megújuló forrásokból származó áramtermelés növekedése miatt már elérte kitűzött klímacéljait, és erre a jövőben is jó esélye van, ám a szektorális megközelítés miatt azonnal huszonkétmillió tonna széndioxid-egyenértéket kellene megspórolni a közlekedésben. Ezt azonban „sebességkorlátozással és ahhoz hasonló intézkedésekkel nem lehet elérni, csak azzal lehet nagy mennyiséget megtakarítani, ha nem használunk autókat vagy teherautókat,” ezért
hétvégi vezetési tilalom válik szükségessé.
Arról egyelőre nem készült átfogó tanulmány, hogy mit szólnak a tervekhez azok, akik a jövőben a négy fal közé szorulnak, ahelyett, hogy – megfelelő közlekedési kapcsolat híján – kocsival ugranának le a telekre kapálni, füvet nyírni. Bár a dolgok jelenlegi állását nézve, előbb-utóbb a gyep karbantartása is az üldözendő tevékenységekhez fog tartozni, mert a Szabad Demokrata Párt, az FDP által delegált miniszter nyilván a méhek ridegtartását, legeltetését favorizálja. A célok természetesen némi finomításra szorulnak, elvégre az egyszeri germán könnyen úgy gondolhatja, hogy elektromos autókkal sem lehet majd kimozdulni a hétvégén.
Az intézkedéssel egyébként két legyet is üthet egy csapásra Németország. Egyfelől okkal vélhetik úgy, hogy tisztább lesz a levegő, másfelől pedig lökést adhatnak az első negyedévben mintegy öt százalékkal visszaesett elektromosautó-értékesítéseknek.
A legnagyobb kérdés azonban az, hogy mit szólnak mindehhez a derék németek.
Továbbra is engedelmesen asszisztálnak a merész tervhez, csakúgy mint a más kultúrkörből érkezők befogadásához, vagy merészen nyelvet öltenek az autóstopra.
Mindenesetre az elég érdekes, hogy a klímavédelemben élen járó öreg kontinens és különösen Németország folyamatosan a saját lábába lő át nem gondolt javaslataival, és tétlenül nézi távoli, egzotikus országokban – valószínűleg az éppen Európából odajuttatott – a hulladékhegyek látványos növekedését, és vajmi keveset tesz a tengerekben úszó gigantikus szemétszigetek megszüntetése érdekében. Arról pedig ne is nagyon beszéljünk, hogy a jelenlegi és küszöbönálló háborúk árnyékában szinte elbagatellizálják – például – a cseppfolyós földgáz tengeri szállításával járó károsanyag-kibocsátás emelkedését.
Volker Wissing pártja, az FDP éppen a környezetvédelmi kérdések állandó napirendre tűzésében élenjáró Zöldeket vádolja a klímatörvény megreformálásának megakadásáért. A miniszter szerint, ha a Zöldek elképzelései megvalósulnak, akkor bizony jön az autóstop. Csakhogy nem be, inkább kiszállnak a kocsiból a stopposok.