Agócs Zoltán

Vágólapra másolva!
Híd - mérnöki szerkezet vagy szobor?
Vágólapra másolva!

A híd az emberiség egyik legősibb és legnagyszerűbb találmánya - amióta az ember csak épít, épít hidakat is. Egy-egy korszak, ország, civilizáció fejlettségét messzemenően jellemzik azok a műszaki, technológiai és esztétikai minőségek, amelyeket hídjaikon látunk és tapasztalunk. Ez az előadás a legkorszerűbb hídszerkezetekről, építési eljárásokról és néhány olyan körülményről szól, amellyel napjaink építtetőinek, tervezőinek, építőinek és felhasználóinak kell szembenézniök, amikor csak egy-egy új híd terve felmerül. Korunk tipikus hídtervezője egyre kevésbé az inkább statikai számításokkal bajlódó építőmérnök; a feladat egyre inkább építészt, művészi tehetséggel is megáldott tervezőt kíván. Sőt manapság mintha a másik irányba mozdulna ki azt inga - az esztétikai szempont eluralkodása olykor öncélú, műszakilag indokolatlan és pazarló megoldásokra csábít.

I. Bevezetés
Néhány japán példán mutatjuk meg, hogy az acélszerkezetek, nagy fesztávolságú csarnokok, acélvázas felhőkarcolók, magas tornyok, de főleg az acélszerkezetű hidak az adott ország életszínvonalát tükrözik. Ezen belül a kötélszerkezetek pedig a legmagasabb műszaki fejlettségről tanúskodnak.

II. Alapvető hídtípusok
Hogy megérthessük és megítélhessük a mai helyzetet, áttekintjük a legfőbb hídtípusokat a legegyszerűbb gerendahidaktól a kerethidakon és a függőhidakon át a legkorszerűbb ferdekábeles fajtákig.

III. A híd koncepcióját befolyásoló peremfeltételek és a hídépítő
Milyen feladatokat kell teljesítenie egy hídnak? Hol helyezkedik majd el, mi van vagy mi fog épülni a közelében, milyen méretű, alakú, stílusú építményt igényel a környezet? Japán példákkal illusztráljuk e szempontok fontosságát. A híd tervezése csoportmunka, ezért a vizuálisan fontos hidak tervezéséhez már a munka kezdetén meg kell hívni az építészt is.

IV. Korszerű ferdekábeles hidak értékelése
A számítógép a legösszetettebb szerkezet statikai számításait is gyorsan elvégzi, de a szerkezetet ma is előre ki kell találni. A ferdekábeles hidak fő nehézsége a függesztőkötelek hosszirányú elosztása és a pilónok alaki megformálása. A ferdekábeles hidak lényegesen kiszélesítették az esztétikai lehetőségeket, de - összehasonlítva a függőhidakkal - egyszerűbb szerkezetek.

V. A modern ívhidak jellemzése
Míg a függőhidaknál a gerendát karcsú pókhálóval függesztjük a tartókötélre, az ívhidak esetében a főtartó a látszatra nehézkes nyomott ívekre van függesztve.

VI. Lehet-e egy kis híd esetében is nagyot alkotni?
Lehet, s erre a legjobb példa Mamuro Kawaguchi 1994-ben épült, mindössze 34 méter fesztávolságú gyaloghídja, az Inachus-híd az ismert fürdővárosban, Beppuban.

VIII. A Mária-Valéria híd
Csak a legutóbbi időkben vált lehetővé a Szlovákiát és Magyarországot összekötő, nagyméretű párkányi Mária Valéria-híd újjáépítése. A műszaki szempontokon kívül politikai, gazdasági és hagyományőrzési szempontokat, valamint a híd kivételes helyét - az esztergomi bazilika közelségét - is figyelembe kellett venni.

Tovább

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!