Bár számítógépes - vagy számítástechnikai - ismeretek nélkül ma már szinte lehetetlen bármilyen szellemi munka elnyerése, ennek ellenére a munkáltatók nem helyeznek túl nagy hangsúlyt ezen ismeretek meglétének ellenőrzésére. Inkább tesztelik a nyelvtudást vagy a készségeket. Viszont ha a jelölt nem rendelkezik még az alapvető számítógépes ismeretekkel sem, pályázata gyakorlatilag azonnal törlődik a lehetséges jelöltek listájáról. De mit takar az alap szintű számítógépes ismeretek kifejezés?
Alap- és felhasználói szint: mi a különbség?
"Ha például a pályázó úgy használja a Word-öt mintha írógéppel írna, azaz nem szerkeszti a szöveget, csak begépeli, az Excelben pedig csak az összeadás, kivonás funciókat és a cellaszínezést használja, akkor alap szintű ismerettel rendelkezik. Ha pedig szerkeszt is (a Word-ben középre helyezi, variálja a betűtípusokat és betűméreteket, az Excelben pedig képletek, függvények segítségével összead, szoroz, átlagot von), akkor számítógépes tudása felhasználói szintű" - érzékeltette egy példával a szinteket Bucsai András, a Grafton Recruitment munkaerő-toborzó cég személyzeti tanácsadója, aki hozzátette: A jelentkezők zöme felhasználói szintű tudással rendelkezik, kevesen vannak, akik csak alap szinten kezelik a számítógépet.
Az irodai munkákhoz alapvető elvárás a felhasználói szint
A nem középvezetői munkakörök (pl. recepciós, eladó, stb.) betöltéséhez egyébként ritkán elegendő az alap szintű számítógépes ismeretek megléte, legtöbbször a felhasználói szint szükséges. "Az irodai jellegű pozíciókhoz az MS Office programcsomag, a Word és az Excel programok, illetve valamilyen levelező program ismeretét és biztos használatát várják el a munkáltatók" - erősítette meg Bucsai András.
A hirdetéseket böngészgetve a fentiek mellett jellemzően elvárásként szerepel még az "általános" számítógépes ismeretek kategória, a "középfokú" és a "professzionális". Mint Bucsai András elmondta, a középfokú megegyezik a felhasználói szintűvel, általános szintű tudás alatt pedig az MS Office programcsomag ismeretét, szövegszerkesztést, táblázatkezelést és a levelezést értik a munkáltatók.
Professzionális tudás: be tudja tanítani a kollégákat
Ha egy normál felhasználó - és nem egy IT szakember - annyira elmélyült egy szoftver megismerésében, hogy - mintegy mentorként - a kollégák segítségére tud lenni a betanításban, akkor nevezzük professzionálisnak a tudását - magyarázta a személyzeti tanácsadó.
Profinak az nevezhető - tette hozzá - Müller Helga, a Wifi Hungária Oktató és Továbbképző Intézet képzési vezetője -, aki a Word-ben makrókat (egyszerű, rögzített feladatsorokat) alkalmaz, össze tudja hasonlítani a dokumentumokat, és együtt tud működni másokkal ugyanazon a dokumentumon. Az Excel esetében pedig az számít profinak, aki képes makrókat, saját képleteket létrehozni egy olyan feladatsorra, amelyet a munkája során többször használ.