"Egyre fejlettebb itthon az ajándékozási kultúra. A cégek áldoznak az ajándékokra, egyre komolyabb értékű tárgyakat vesznek: az utóbbi években eltűntek a műbőr kulcstartókra, a rossz minőségű mappákra szóló megrendelések" - mondta el Pável Krisztina, Golding Reklámajándék Kft. értékesítési igazgatója.
"A cégek az üzleti partnereknek általában semleges, nem túl személyes ajándékot választanak, amely nemes anyagokból készül (fa, fém, porcelán) és kellőképpen elegáns. Szinte minden vállalat saját logójával látja el a partnereknek szánt ajándéktárgyat (is), amely a legtöbbször egy koktélszett, teás vagy kávésszett, táskaszett, illetve bőrszett. A munkatársaknak szánt ajándék kiválasztásakor általában annak használhatósága az elsődleges szempont - az anyagiak után. A dolgozók ajándéka zömében praktikus és használható: bőrönd, táskaszett, polárkabát, mellény vagy dzseki" - tudtuk meg Pável Krisztinától.
"Ebben az évben a partnereknek főleg bortartót, borosdobozt vásároltak a cégek, a dolgozóknak pedig karácsonyfadíszt, rénszarvasos bögrét vagy teáskészletet. Az ajándékokat egyébként ajánlott már szeptember végén, október elején kiválasztani és megvenni. Sok darabot ugyanis csak korlátozott számban lehet megvásárolni, és ezek általában már október végén lefogynak. Fontos emellett, hogy ne csak a katalógusban lévő kép alapján válasszuk ki az ajándékot. Amennyiben van lehetőségünk, vásárlás előtt nézzük is meg élőben a kiválasztott darabot" - tette hozzá.
Amit mindenki tud használni
"Mivel üzleti partnerünk a saját anyavállalatunk, a Lufthansa Systems Group, így karácsonykor csak a munkatársakat ajándékozzuk meg. Az utóbbi években útitakarót, hátizsákot, teáskészletet és egéralátétet kaptak. Általában olyat választunk, amit mindenki tud használni - akár a családtagok is. Az ajándéktárgyat logóval látjuk el, hogy ha a munkatárs ránéz, tudja, kitől kapta. A meglepetés értékét tekintve általában kisebb összegű ajándékokat választunk. Erre van ugyanis csak lehetőség: az utóbbi években háromszorosára nőtt a dolgozói létszám, amely idén már meghaladta a 200 főt" - mondta az ajándékozási szokásokról Lauth Judit, a számítástechnikai szolgáltatásokkal foglalkozó Lufthansa Systems Hungária HR-menedzsere.
A nemzetközi cégcsoport magyarországi leányvállalatának fennállása óta minden évben kapnak valami apróságot a dolgozók - ez egy kis figyelmesség, a vezetőség így jelzi, hogy gondol a munkatársakra. Az ajándékokat egy céggyűlés keretében adjuk át, amelyen először a cégvezető tart évzáró beszédet, majd egy kisebb catering következik, végül pedig az ajándékozás.
A Videoton Holding Rt.-nél 1992 óta minden év végén megrendezésre kerül egy karácsonyi-szilveszteri parti, amelyre több mint ezer főt hívnak meg. Csapó Ádámné, a több mint 9000 dolgozót foglalkoztató vállalat HR-igazgatója elmondta a cégcsoporthoz tartozó vállalatok mindegyikétől csak egy bizonyos számú dolgozót van lehetőségük vendégül látni. Azt, hogy a cégektől kik jöhetnek el, a cégvezetők választják ki -a szakszervezet egyetértésével. A központi rendezvényen való részvétel a dolgozók számára egyfajta elismerést jelent, emellett a cégek saját év végi ünnepet is szerveznek.
Az összejövetelen a dolgozók munkájuk elismeréseként Videoton emlékplakettet kapnak, amelyhez pénzjutalom is társul. A vacsorát megelőzően évértékelő beszédet mond a vállalatvezető, ezután kerültnek átadásra a plakettek. Az étkezést követően általában közismertebb színészek, humoristák tartanak egy fél órás-egy órás műsort, amely végeztével veszi kezdetét a parti.
Egyedibb ajándéktárgyak helyi kereskedőktől
Mind a munkatársaknak, mind az üzleti partnereknek vásárol ajándékot karácsonyra a Carrier CR Magyarország Kft. A hűtőgépgyártással foglalkozó nemzetközi cég magyarországi vállalata a jelesebb üzletfeleknek általában elegáns ajándékot választ (bort, bőr borítású határidőnaplót, bőrórát), amelyet minden esetben logóval látnak el.
"A partnereknek szánt meglepetés kiválasztásakor kerüljük a katalógusokat, inkább a helyi kereskedőktől rendelünk egyedibb ajándéktárgyakat. A munkatársak praktikus, és a családtagok által is használható ajándékot kapnak (háztartási gép, törölköző, hátizsák, ajándékcsomag). A cég az összes dolgozónak vesz ajándékot, hogy ezzel is erősítse az érzést, hogy egy családhoz tartozunk" - mesélte Sinka Judit, a 350 főt foglalkoztató cég HR-vezetője.
"Vállalatunknál az ajándékozás mellett a karácsony megünneplésének szerves része az év utolsó munkanapjához közel megtartott közös ebéd is. Ezt megelőzően adjuk át az ajándékokat, az ebéd után pedig általában fél órás-egy órás műsort tart egy fővárosi művész, akit a dolgozók véleményére alapozva választunk ki" - tette hozzá a HR-vezető.
Magyarországon az alakulófélben lévő cégek sem feledkeznek meg a munkatársakról karácsonykor. "Bár egyelőre elsődleges feladatunk, hogy felépítsünk és feltöltsünk munkatársakkal egy 1700 fős gyárat, vállalatot, mégis szánunk időt a karácsony megünneplésére. Tavaly még csak néhány hónapja működtünk 15 fővel, mégis kaptunk ajándékba egy vacsorát a japán vezetőségtől, amelyen egyébként magyar ételkülönlegességeket fogyasztottunk. Partnereink eredeti japán ajándékokat kaptak" - tájékoztatott Simon Zsuzsanna, az Ibiden Hungary HR-managerének helyettese.
Oroszi Babett