A vállalati szférában elterjedt, hogy év végén az üzleti partnereket ajándékkal lepik meg. A cél az éves partneri viszony megköszönése illetve a jövőbeli együttműködés erősítése.
Mindez azonban változni látszik. Egyre több cég dönt úgy: inkább egy alapítványnak vagy más közhasznú szervezetnek adja az ajándékokra szánt összeget.
E-mailben szavaznak az ügyfelek
"Cégünk három éve hagyott fel az ajándékküldéssel, ugyanis úgy találtuk: nem hozza meg a kívánt hatást. Lehetetlen ugyanis olyat választani, aminek mindenki örül. Ráadásul fennáll az a veszély is, hogy mástól is ugyanazt kapta. A keretet jótékony célra fordítjuk, az ügyfeleknek pedig ajándék helyett egy képeslapot küldünk" - tájékoztatott Nagy Benedek, a Strabag konszern egyik építőipari vállalatának, a BRVZ Kft.-nek az ügyvezetője.
A cégnél a vezetők egy értekezlet keretében döntik el, hogy melyik alapítványnak utalják át az összeget. Erre egyébként egy informatikai vállalat egyedi megoldást talált: partnereinek ajánlotta fel a lehetőséget a választásra. Az ügyfelek e-mail-ben szavazhatnak arról, hogy a cég által megjelölt három szervezet közül ki kapja meg a pénzt.
Csak néhány ügyfélnek, ebéd keretében
A BRVZ-hez hasonlóan az IT- és vezetői tanácsadással foglalkozó Capgemini is leszokott az ajándékküldésről. "Bár vásárolunk ajándékot, de csak jelképes apróságokat. A meglepetéseket pedig nem futárral juttatjuk el hozzájuk, hanem egy-egy közös ebéd keretében személyesen adjuk át" - mondta el Bereczki Sándor, a cég HR-vezetője.
"Egyébként mi is azt tapasztaljuk, hogy egyre kevesebben küldenek ajándékot. Számos képeslapot kapunk, amelyben partnereink arról számolnak be: a pénzt inkább jótékony célokra fordították" - erősítette meg a fentieket Bereczki Sándor.
Aki ajándékoz: íratlan szabályok
Ugyanakkor az is tény, nincs kiveszőben a céges ajándékozás, aminek megvannak az íratlan szabályai is. "Az egyik legfontosabb szabály, az ajándéknak, üdvözlőlapnak mindenképp december 31-ig meg kell érkezni a címzetthez. Ellenkező esetben ugyanis az üzleti partner azt gondolhatja, hogy megfeledkeztek róla vagy ami még rosszabb: a megmaradt ajándékokat küldték ki neki" - mondta el lapunknak Görög Ibolya protokoll-szakértő.
Bort csak díszdobozban
"Sok cég a karácsonyfa alá egy finom, jó minőségű bort vagy pezsgőt küld üzleti partnereinek. Az üveget viszont csak díszdobozban lehet elküldeni a címzettnek. Doboz nélkül a legdrágább bor is egy üveg alkohol csupán" - figyelmeztet.
Saját logót, ne látható helyen
Görög Ibolya egy visszatérő, súlyos hibára is rámutatott: "Számos cég karácsonyi ajándékként saját logóval ellátott naptárt, határidőnaplót küld a partnereknek. Ez általában rögtön az átvétel után a fiók mélyére kerül. A tulajdonosok ugyanis inkább saját vállalatuk népszerűsítését helyezik előtérbe, semmint más cégekét. Célszerű ezért a logót csak az ajándékozott által látott helyre gravíroztatni. Ha ez kivitelezhetetlen, akkor az emblémát a termék egy kevésbé feltűnő részén kell feltüntetni" - véli a protokoll-szakértő.
Üdvözlőlap: ne vallásos jelképet
"A meglepetés mellé minden esetben küldjünk üdvözlőlapot is, amin lehetőleg ne vallásos jelkép legyen, inkább valamilyen karácsonyi festmény. A lapba tegyük bele saját névjegykártyánkat, és nevünk fölé írjuk a következőt: p.f.n.a. (csupa kisbetűvel). Ez a Boldog Új Évet francia megfelelője" - mondja Görög Ibolya.
Inkább 10 ezer forint alatti ajándékot
"Még mielőtt azonban bármit is tennék, győződjünk meg arról, hogy üzleti partnerünk elfogadhatja-e ajándékunkat. Némely állami alkalmazott ugyanis a korrumpálódás megelőzése ellenében hozott belső szabályzati pont ellen vét, ha átveszi meglepetésünket. Emellett azt is korrumpálásnak tekinthetik, ha az ajándék túl értékes. Ezért ajánlott inkább tízezer forint alatti termékkel kedveskedni üzleti partnerünknek. Az is egy jó megoldás, ha a cég rendez egy karácsonyi partit, és a résztvevőknek búcsúajándékként átnyújtunk dobozban egy szép tollat vagy egy tálkát" - ajánlja a protokoll-szakértő.
Oroszi Babett