A cégnél dolgozó fiatalokból álló csapat bő két hete járja a budapesti éjszakákat, hogy jelölteket toborozzon az IBM üzleti szolgáltató központjába. A rendhagyó lépés hátteréhez hozzátartozik, Magyarországra az utóbbi években sok szolgáltató központ települt, így egyre nehezebb nyelveket beszélő munmkatársakkal betölteni a pozíciókat.
A cseheknél nagy siker volt
Az IBM toborzócsapatának tagjai jól kivehető céglogós táskákkal és szórólapokkal, bulizás közben, saját személyes pozitív tapasztalataikról beszámolva bíztatják az ígéretesnek látszó fiatalokat a jelentkezésre. "Alkalmanként 10-12 kolléga száll ki a tulajdonosokkal előre egyeztetett helyszínekre, ahol a kapcsolatfelvételt és a kötetlen beszélgetést követően a HR-esek elérhetőségét is átadják az érdeklődőknek. A módszer Csehországban már remekül bevált"- tájékoztatott Intődy Gábor, a cég kommunikációs vezetője. Ráadásul a cégnél dolgozó fiatalok személyes pozitív tapasztalataikon keresztül hitelesen mutatják be, miért éri meg náluk dolgozni.
Kétséges, hogy buli közben átjön-e az üzenet
A megkérdezett HR- szakemberek érzései vegyesek a szórakozóhelyekről verbuvált dolgozók kapcsán. Fazekas Zsolt, a Hill International fejvadász cég ügyvezető igazgatója úgy látja: a rendhagyó toborzás figyelemre méltó ötlet, promóciós eszköznek biztosan kiváló. Ám azzal kapcsolatban már vannak aggályai, hogy mennyire lehet mindez hatékony a gyakorlatban. "Egy éjszakai szórakozóhelyen rendszerint vegyes összetételű társaságok szórakoznak. Nem biztos, hogy itt a legkézenfekvőbb frissdiplomás, több nyelven beszélő, közelmúltban végzett jelöltek után kutatni. Ráadásul a legtöbb szórakozóhelyen éjfél előtt szinte csak lézengenek. És mire már vannak annyian, hogy érdemes lenne toborzás ügyben is lépni, az emelkedett hangulat miatt a fiatalok kisebb gondja is nagyobb az állásvadászatnál." A szakember azért hozzátette: kíváncsian várja, milyen tapasztalatok lesznek a legkevésbé sem szokványos toborzási forma kapcsán a későbbiekben, mivel érdekes újításról van szó.
Lazábbnak hiszik a céget
Dömötör Balázs, a KDB Bank Zrt. HR - generalistája szerint a szórakozóhelyeken folytatott tehetségvadászat érdekes kezdeményezés, ám kettős hatása miatt balul is elsülhet. Szerinte egyes pályázóknak biztosan előnyükre válik a megszokottnál kötetlenebb hangvételű beszélgetés és a közvetlen kapcsolatfelvétel. Ám az ötlet veszélyessége is épp ebben rejlik. A céggel először itt találkozó fiatal ugyanis a ténylegesnél sokkal lazábbnak feltételezheti a leendő munkaadót, így később csalódhat. Az IBM kommunikációs vezetője azonban azzal érvel: a szórakozóhelyen lebonyolított kapcsolatfelvétel még egyetlen állás elnyerésére sem jelent garanciát, hiszen az ott felkutatottaknak éppúgy a szokások felvételi eljáráson kell keresztülmenniük, mint a hagyományos toborzás útján jelentkezőknek. A HR-esek mindenesetre hozzátették: bár az ötlet kétségkívül egyedi, tömeges elterjedésére egyelőre nem számítanak a cégvilágban.
Takács Gabriella