A pontos munkakezdés a legtöbb munkáltatónál az egyik legfőbb elvárás. Mégis vannak olyan helyzetek, amikor a dolgozó bármennyire is szeretne időben megérkezni, a külső tényezők meggátolják ebben: lerobban az autója, meghibásodik vagy késik az autóbusz, amivel épp a munkahely felé tart.
A teljesítményközpontú és nagyvonalúbb munkáltatók nem csinálnak problémát az egyedi késésekből, ha az alkalmazott telefonon értesíti az illetékeseket a történtekről. "Egyszeri késés egyébként sem lehet ok a felmondásra. Viszont ha többször érkezik pontatlanul, és bizonyítani sem tudja, hogy ez nem az ő hibájából történt, akkor elbocsátható. Előtte azonban meg kell hallgatni a magyarázatát - tájékoztatott Dr. Sipos Márta munkajogász.
A biztonság kedvéért kérjünk igazolást
Dr. Sipos Márta példát is említ: "Egy hölgy pert indított munkáltatója ellen, aki elbocsátotta őt rendszeres késései miatt. A dolgozó a közlekedési vállalatra hivatkozott szinte minden alkalommal. Igazolást azonban soha nem mutatott fel. A per során lekérdezték az adatokat a cégtől és kiderült: az említett busz hónapok óta nem késett" - mesélte Dr. Sipos Márta.
Ha nem vagyunk biztosak a következményekben és szeretnénk bebiztosítani magunkat, nem elég csak felhívni a munkáltatót. Tisztázzuk vele: Kell-e hivatalos irattal igazolni a késést? Hivatalos iratnak számít az autó javításáról szóló dokumentum vagy a közlekedési társaságtól beszerezhető igazolás.
Azonnal kézhez kaphatják az igazolást
Hogy történik mindez a gyakorlatban? A Volánbusz Zrt-től megtudtuk, késés esetén az utasnak az adott autóbusz-állomás forgalmi szolgálatához vagy a népligeti autóbusz-állomáson lévő Ügyfélszolgálati Centrumhoz kell fordulnia igazolásért. A forgalmi szolgálathoz fordulók azonnal kézhez kapják az igazolást, vagy postán elküldik. Főként tanulók kérnek papírt a későbbi érkezésről, kisebb arányban munkavállalók. A rendkívüli időjárási, út vagy forgalmi okok miatti torlódás esetén az igazolások száma egy pályaudvaron egyébként elérheti százat is.
A MÁV Start Zrt-nél a 15 percet meghaladó késések esetén a vállalat ügyeletes alkalmazottja ad igazolást a pályaudvarokon. "Az igazolás géppel előre írt, vagy bélyegző lenyomat alapján kerül kiadásra Az igazolás azonnal kézhez vehető" - mondta el Balogh-Fazekas Anita, a vállalat szóvivője.
Amikor nem kell igazolás
Ha azonban a munkaadó nem követeli meg a pontos érkezést, akkor nem kell igazolás. Ebben az esetben a késés nem lehet ok a felmondásra. Ezzel kapcsolatban már bírósági döntés is született. "A pert informatikusok kezdeményezték, akiket egyik napról a másikra bocsátottak el. A szakemberek rendszeresen különböző időpontokban kezdték meg a munkát, a munkáltató pedig hónapokig nem szólt emiatt egy szót sem. Aztán hirtelen felmondott az egész csapatnak a késésekre hivatkozva. Az informatikusok megnyerték a pert" - tájékoztatott a munkajogász.
Így néz ki egy igazolás:
Igazolás
autóbuszjárat késéséről
Igazolom, hogy a mai napon az autóbuszjáratok forgalmi torlódás következtében késve érkeztek a Stadion autóbusz-pályaudvarra.
Az egyes autóbuszjáratok késéséről ill. azok mértékéről a 220-6227-es telefonszámon, vagy az info@volanbusz.hu e-mail címre érkező felkérés alapján tudunk információt szolgáltatni.
Budapest,