A Tesco például a napokban jelentette be, hogy világszerte 26 ezer új állást hoz létre a meglévő 440 ezer mellé, mivel a következő év során csaknem egymillió négyzetméternyi összterületű új üzletet kíván nyitni. Más hipermarketeknek is jól megy: az amerikai Wal-Mart csak Észak-Karolinában háromezer új munkahelyet teremt. Idehaza a közelmúltban az Auchan jelentett be 350 fős létszámnövelést.
A másik nagy munkahelyteremtő ágazat az energiaipar. A brit Centrica például 1500 új állást hoz létre a szélenergia hasznosítása és az energiahatékonyság növelése céljából. A megújuló energiafajták iránti igény növekedése miatt biztos keresletnövekedésre számíthatnak a napkollektorgyártók vagy a földhőszivattyúkat előállító cégek is. A német szélenergia-szövetség adatai szerint tavaly a válság dacára 98 ezerről 106 ezerre nőtt az ágazatban foglalkoztatottak száma. Tömegesen jönnek létre új állások a számítástechnika vagy a távközlés gyorsan fejlődő területein is.
Mindezek ellenére ezekben a hónapokban világszerte sokkal inkább az elbocsátások jellemzők, mint a létszámbővítések. A válság miatt globálisan már tavaly is 14 millió fővel nőtt a munkanélküliek tábora, az idei év végére pedig további 38 millióval csökken a foglalkoztatottak száma - jósolja legújabb előrejelzésében a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet.