Egyelőre nem számít elterjedtnek a dolgozói lojalitás pénzzel történő megbecsülése. A cégek nagy részénél csupán a hangzatos szólamok jellemzőek e téren. Csak alig minden negyedik vállalatnál jutalmazzák valamilyen formában a sok éve a cégért dolgozókat. 2008-ban a cégek mindössze 24 százaléka biztosított dolgozóinak a mai nyelvezettel kicsit idejétmúltnak tűnő "törzsgárda-ajándékot". 2009-ben pedig már csak 23 százalék - derül ki a Hewitt humán tanácsadó cég 100 vállalat 21 400 munkavállalóját érintő legutóbbi kompenzációs kutatásában.
Elutasító cégvezetők
Hogy néz ki mindez a céges gyakorlatban? Tucatnyi vállalatot kérdeztünk e kérdéskörről, ám választ alig kaptunk. "Erről nem nyilatkozunk", "Ez bizalmas információ", hangzott el a cégvezetők szájából. Még arra sem válaszoltak, hogy egyáltalán létezik-e ilyen juttatás.
Hogy mi a titkolózás oka? "Sok vállalatnál nem része a céges kultúrának ez a fajta elismerés: nem véletlenül nem szentelnek figyelmet a témának" - magyarázza Herczku Mónika karrier-tanácsadó. "Ennek ellenére kétségkívül mutatkozik előrelépés az elmúlt két évtized korábbi gyakorlatához képest. Mostanában egyre több cégnél preferálják a hosszabb távra tervezőket. A közelmúltban egy élelmiszeriparban érdekelt vállalatnál egy bő évtizede összeszokott csapat tagjai feltételként fogalmazták meg, hogy olyan munkatársat várnak, akiben huzamosabb ideig gondolkodhatnak" - mutatott rá Herczku Mónika.
Másrészt a cégvezetők úgy gondolják, a jó teljesítményt bónusszal úgyis ellentételezik, a sok év után a cégtől távozó dolgozónak pedig végkielégítés jár. Számukra önmagában a hűség nem érték. Azért megjegyezzük: a magas fluktuáció, a folyamatos csapatépítés, és munkaerő-felvétel nem olcsó mulatság, így a hűséges dolgozók sokat spórolnak a cégnek.
Céges autó, extra szabi, nettó 250 ezer forint...
Azért kaptunk konkrét választ is a kérdésünkre, például a McDonald's-től. Elképzelhető, a fluktuáció nagyobb veszélye késztette arra a gyorsétteremláncot, hogy cizellált hűségprogramot dolgozzon ki. Mindenesetre a ledolgozott évek alapján is jár jutalom. Az elmúlt öt évben a cég 60 milliót fordított a dolgozói motiválására e célból. A McDonald's-nél 3 éve dolgozók egy Adidas sporttáskát, az 5 éve itt teljesítők Festina karórát kapnak ajándékba. A 3 évnél régebb óta étteremvezetőként dolgozóknak pedig céges autó jár. Ford Fiestával járhatnak munkába - a benzinköltséget is a cég fizeti. A húsz éve a cégnél dolgozók - munkakörüktől függetlenül - nettó 250 ezer forint jutalomban részesülnek, amelyet az általuk választott utalvány formájában kaphatnak meg. Az alkalmazottak ráadásul minden tíz, a cégnél eltöltött év után nyolc hét fizetett extra szabadságot kapnak. Mégpedig azzal a céllal, hogy feltöltődve, motiváltan vághassanak neki az elkövetkezendő éveknek.
Fontosnak tartják a munkavállalói lojalitás elismerését a Knorr-Bremse Vasúti Rendszerek Hungária Kft-nél is."A 6-9 éves munkaviszonnyal rendelkező dolgozóink számára fejenként bruttó 15 ezer forintnyi, illetve a több mint 10 éve a vállalat alkalmazásában állóknak évente fejenként plusz bruttó 30 ezer forint hűségprémium jár"- enged némi bepillantást a cégnél lévő rendszerbe Belső Barnabás HR-vezető. A vállalatnál mindemellett bizonyos kerek évfordulóknak is jelentőségük van: a pont 5 éves munkaviszonyt elérők bruttó 20 ezer, a cégnél a 10. évükbe lépő munkatársak bruttó 40 ezer forint prémiumot kapnak adott év december 10-én.
Takács Gabriella