Első jó tanács: helyezzük el önéletrajzunkat minél több internetes oldalra. A legtöbb munkaadó online állásportálok önéletrajzi adatbázisában láthatja önéletrajzunkat. Emellett hasznos fejvadász cégek adatbázisába és nagyobb vállalatok karrieroldalaira is feltenni a cv-t. Elképzelhető, hogy első körben saját adatbankjukból válogatnak a regisztrált álláskeresők között.
Álláskereséskor lényeges szempont, hogy minél gyorsabban értesüljünk a legfrissebb állásajánlatokról. A nagy állásportálokon e-mailben, mobiltelefonunkra kaphatunk értesítést a legújabb állásajánlatokról a megadott szempontok - iparág, szakterület, pozíciónév - alapján.
Szintén támogatja a munkakeresést, ha kör-emailben kérünk segítséget, tippet barátainktól, ismerőseinktől. Az iwiw közösségi portálon például az Üzenőfalra feltehetjük álláskeresési üzenetünket, amelyet minden ismerősünk automatikusan láthat. A kapcsolati tőke pedig sokat érhet az álláskeresés folyamán.
Kör-email, infogyűjtés a cégről
Ha már eljutottunk oda, hogy állásinterjú-meghívást kapunk, a világháló az egyik legjobb információgyűjtési terep. Némi kereséssel temérdek adat szerezhető a kinézett cégről. Ha az interjún képben vagyunk a cég nemzetközi hátteréről, eredményeiről, szakmai sikereiről, tevékenységéről, előnnyel indulunk.
A publikációkban rejlő lehetőségeket szakemberként is érdemes kihasználni: ha módunkban áll, rendszeresen jelenjünk meg szakportálokon, szóljunk hozzá névvel és elérhetőséggel minél több témához Egy-egy esélyes jelöltnél a kiválasztás utolsó köreiben a fejvadászok előszeretettel néznek utána a pályázó szakmai előéletének, véleményének a világhálón.
Kevés a saját weblap, jól mutat a linkgyűjtemény
Magyarországon kevéssé elterjedt, ám esetenként látványossá tehető a bemutatkozás saját weboldallal. Szabó Linda, az IT - Jobs HR-tanácsadója napi tapasztalatai alapján arra a következtetésre jutott: aránylag ritkán találkozik IT-területre pályázók közül saját weboldallal rendelkezőkkel.
Akinek nincs energiája saját weblapot összeállítani, önéletrajzába referenciamunkáiról linkgyűjteményt fűzhet be. Különösen IT-fejlesztőknek érdemes a bemutatkozásnak ezt a fajtáját választani. A reklámszakmában dolgozók (grafikusok, designerek, reklámszövegírók) is előszeretettel küldenek a fejvadászoknak .jpg formátumban munkáikból - tudtuk meg egy budapesti reklámügynökség munkatársától.
Joó Zsuzsanna karriertanácsadó szerint különösen ott érdemes ezt az eszközt bevetni, ahol a munkavégzésnek látványos eredményei vannak - például az építészeknek, lakberendezőknek, művészeknek, a szépségiparban és a média egyes területein dolgozóknak. A karriertanácsadó ugyancsak azt tapasztalta: a saját weboldallal vagy linkgyűjteménnyel pályázó munkavállalók még ritkaságszámba mennek - egyelőre inkább a magánvállalkozók élnek a lehetőséggel.
Ritka és drága a video önéletrajz
Még gyermekcipőben jár és drága, de egyesek szerint a jövő a video-önéletrajz irányába mutat. A módszert itthon másfél éve, a tengerentúlon és Kanadában évek óta alkalmazzák. A szolgáltatást választók kétféle bemutatkozást is filmre vihetnek. Egyikben elegendő mindössze 50-60 másodperc leforgása alatt frappánsan bemutatkozniuk, míg a bővített változatban akár munka, tárgyalás vagy társasági események közepette is szemügyre veheti a fejvadász vagy HR-es a leendő munkatársat. A video CV-re vágyók pszichológus, HR, - és kommunikációs szakember segítségét is kikérhetik a video elkészíttetése előtt. Belényessy Gyula, a Navigátor Kft. ügyvezetője szerint a módszer előnye: a vizuális beazonosíthatóság emlékezetesebbé teszi a pályázókat.
A cégvezető tapasztalatai szerint eddig főként a harmincas-negyvenes éveikben járó, vezető pozícióban dolgozók igényelték a video önéletrajzot, ám a módszer pályakezdőknél is sikeres lehet. "Átütő személyiséggel fiatal kora ellenére is vonzó lehet a jelölt "- teszi hozzá. A video önéletrajz azonban költséges: a cv-re vágyók átlagosan 30-40 ezer forint ráfordításával készíttethetik el pályázati anyagaikat. Az ügyvezető azonban hozzátette: a video cv nem váltja ki a hagyományos jelentkezést, csupán árnyaltabbá teszi a pályázóról alkotható képet.
Vízió vagy hamarosan valóság?
Magyar szemmel még hihetetlennek, sőt megmosolyogtatónak tűnhet, ám nagy multik (Sodexho, Microsoft) az Egyesült Államokban már tesztelik a virtuális világban történő munkaerőkiválasztást a Second Life internetes oldalon (www.secondlife.com). Az eszköz lényege: az álláskeresők egy kiválasztott figurában jelennek meg a virtuális világban, ahol járhatnak-kelhetnek, egymással beszélgethetnek, sőt cégekhez állásinterjúra is bejelentkezhetnek. A bejelentkezés után a HR-essel szemben ülve, chatelve kommunikálnak egymással, majd a HR-es egy-egy sikeres beszélgetés után személyes interjúidőpontot is megadhat. Egyelőre magyar kezdeményezés nincs e téren.
Takács Gabriella