Elvileg titkosak az alkalmazotti fizetések, ennek ellenére sok munkahelyen közszájon forog, vagy folyosói pletykákból kideríthető, ki mennyit visz haza hó végén. Gondot okozhat, ha egy újonnan felvett munkatárs magasabb bért alkudott ki, mint az évek óta a cégnél dolgozók. "Ilyenkor automatikusan beindul az összehasonlítás folyamata, a végkifejlet pedig igen ritkán pozitív. A dolgozók az alacsonyabb fizetést igazságtalannak érzik, és emiatt dühösek lesznek a vezetőségre és a kollégára egyaránt" - mondja Kiss István munkapszichológus.
Ezt egy általunk megkérdezett munkavállaló is alátámasztotta, aki átélt már hasonló helyzetet. "Egy építőipari beruházó cégnél dolgoztam értékesítési asszisztensként, ott találkoztam először ezzel a szituációval. Az új kolléganő elkotyogta, mennyit keres. Azt hittem, rosszul hallok. Nagyon rosszul esett, ugyanis ugyanazt csinálta, mint én, ráadásul én tanítottam be", mondja. "Hogy kaphat több fizetést az, aki még nem is bizonyított, ellenben velem, aki már évek óta lojális a vállalathoz?", fogalmazza meg értetlenségét egy munkavállaló.
A döntés legtöbbször kényszerű és összetett
Valóban: Hogyan történhet meg ez egy cég életében? "Vannak helyzetek, amikor a vezető kénytelen magasabb összeget ajánlani. Például ha a felvenni kívánt szakemberből igen kevés van a piacon, vagy ha sürgősen kell egy ember a pozícióra " - állítja Endrei Balázs, a Cegos tanácsadó cég trénere.
"Az új kollégáknak nyújtott magasabb fizetés a munkaerőpiaci változásokkal is magyarázható. Gondoljunk csak az utóbbi években Magyarországra települt Shared Service Centerekre. Ezek a szolgáltató központok a pályakezdőknek akkor még szokatlanul magas, bruttó 300 ezer forintos béreket kínáltak. Ez mára megszokottá vált. Épp ezért, ha napjainkban egy cég tehetséges kezdőt keres, már nem mehet ez alá az összeg alá. Akkor sem, ha a régebben ott dolgozók ennél kevesebbet keresnek" - mond példát Endrei Balázs.
Valóban ugyanolyan a feladata?
Kiss Gabriella karriertanácsadó szerint emellett tanácsos feltenni magunknak azt a kérdést is: az új kollégának valóban pontosan ugyanaz a feladata, mint nekünk? Kvalitásai is hasonlóak? Tényleg minden részletet ismerünk, ami alapján kijelenthetjük, hogy neki ennyi nem jár? Ne felejtsük el, hogy nem láttuk az illető önéletrajzát, és azt sem tudjuk, milyen tervei vannak vele a vezetőségnek.
Mit tegyünk, ha ezek után is igazságtalannak érezzük a helyzetet? Az általunk megkérdezett munkavállaló egyenesen a főnökhöz sietett. Nem mondta el, hogy fülébe jutott az új munkatárs bére, csupán annyit jelzett: "Szeretném, ha a munkatársakhoz igazítaná a bérét." A főnök még erre a megjegyzésre is idegesen reagált, nem adott több fizetést. Az asszisztens azután álláskeresésbe kezdett és mire néhány hét múlva otthagyta a céget.
Cservenyák Tamás úgy véli: ezzel a problémával jobb nem felkeresni a vezetőt. "A bérek elméletileg titkosak, és elég nehéz olyan kérdésben panaszt tenni, amiről elvileg nem tudhatunk" - magyarázta a DBM Hungary ügyvezető partnere.
Béremelési kérésnél rossz stratégia az összehasonlítás
Érdemes inkább magunkban elgondolkozni. Próbáljuk meg megérteni, miért hajlott a vezető arra, hogy az új kollégának magasabb bért fizessen. "Sokan elkövetik azt a hibát, hogy az új munkatárs magasabb bérével érvelnek, ami azonban nem vezet eredményre. Ha a dolgozó nagyobb összegű fizetésre vágyik, akkor ezt inkább ne is említse, inkább hivatkozzon a versenytársaknál kapható bérekre, illetve sorolja fel azokat azokat a mérhető, igazolható szakmai eredményeket és változásokat, amelyek alátámasztják azt, ő miért érdemel magasabb fizetést" - ad tippet Kiss Gabriella.
Új kollégaként: semmiképpen ne beszéljünk
A bérkérdés a másik főszereplő, vagyis az új kolléga szempontjából is felvet kérdéseket. A legfontosabb: senkinek sem szabad beszélni a fizetésről. Mivel a legtöbb munkaszerződésben szerepel az a kitétel, hogy a felek a munkabért bizalmasan kezelik, ezért szerződésszegés és felmondási ok is lehet, ha a munkavállaló bizonyíthatóan harmadik féllel is közli bérét. Hogyan érdemes reagálni, ha véletlenül kikotyogtuk vagy valahogyan kitudódik? Cservenyák Tamás szerint nem érdemes a vezetőre várni a konfliktus rendezésével, ehelyett egy négyszemközti beszélgetésen tanácsos elmagyarázni a kollégának: nem eszerint kell értékelniük és megítélniük egymást. Kiss Gabriella tapasztalata szerint viszont ez nem túl jó ötlet. A dolgozó úgy érheti el a legtöbbet, ha tökéletesen végzi a munkáját, és így oszlatja el a kétségeket. Bebizonyítja, hogy valóban ér annyit, amennyit kap.
Oroszi Babett